Hoi XM-liefhebbers,
Vorige maand heb ik mijn heerlijke studenten-BX Deauville vervangen door haar grotere zus; een XM Turbo C.T. uit 1999. Foto's van deze heerlijke dame volgen uiteraard nog! De auto is naar mijn inzien in zeer goede staat maar na aanschaf blijken er altijd een paar kinderziektes verholpen te moeten worden. Sinds een aantal weken lekt er af en toe LHM, precies onder het LHM vat. Toen ben ik er eens onder gaan liggen en zag ik dat er een flexibele leiding over gaat in een metalen leiding, recht onder het LHM vat. Wat is dit voor leiding?
Het lek zit in de overgang tussen die twee leidingen. De metalen leiding heeft ook een soort korte verdikking waar (waarschijnlijk) de flexibele leiding overheen zou moeten zitten om goed af te dichten. Dit is bij mij echter niet het geval. Het lijkt mij dus dat dit lek vrij gemakkelijk te verhelpen is door de flexibele leiding verder over de metalen leiding heen te schuiven, toch?
Om dit te doen moet het LHM vat eraf. Maar omdat de LHM ververst is bij aankoop, wil ik de LHM nog niet verversen. Wat is de procedure voor het loshalen van het LHM vat t.b.v. het repareren van deze lekkage? Ik neem aan dat dit minder gecompliceerd is dan wanneer het LHM vat eraf moet voor het verversen van de LHM.
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Maarten
Ha Maarten, op zich niet zo'n hele klus, en niet gecompliceerder dan LHM vervangen. Je kunt 2 kanten op, of je LHM vat aftappen, of de auto in de hoogste stand zetten, dan zit de meeste LHM in het systeem.
Dan aan de voorzijde de splitpen eruit, achterzijde moertje M6. Bij sommige uitvoeringen moet je de luchtaanvoerbuis ook even wegnemen, dan deksel met retourslangen losnemen en voorzichtig eruit halen, en over de filters even een plasticzakje heen schuiven, daarna haal je het lhm vat eruit.
9 van de 10 slangen die van staal overgaan op rubber zitten altijd met een klemmetje vast. Dus zorg dat je een aantal passende maten hebt liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar de ABA slangklem (zie plaatje onderaan)
De rubberslang even goed controleren, vaak kun je hem nog een cm of 2 inkorten met slangklem erop schuiven, vastzetten en de boel weer in omgekeerde volgorde inbouwen.
Kleine tip, schuif eerst de splitpen weer in de uitsparing van het LHM vat dan 'klik' je hem zo op zijn plaats. En check meteen even de stekker van de katalysator die onder je LHM vat zit (schoonmaken en met vaseline inspuiten).
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vergeet niet de zwarte beugel over het vat en de 2 stekkertjes aan het venstertje met vlotter los te maken, voordat je de deksel met retourslangen eruit haalt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor je aanvulling Marc, sommige zaken zijn al te vanzelfsprekend dat ik ze automatisch doe
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo ik ben nieuw hier en heb mijn XM nu een paar weken nu is het zo onder het rijden hoor ik een soort van schurend geluid bij stationar draaien van de motor heb ik geconsteerd dat die LHM Pomp constant aan en weer afslaat iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en is dit een dure reparatie ????
Wat je waarschijnlijk hoort is de voorraadbol die leeg is. Even (al je) bollen laten controleren op druk en niveau van LHM controleren, om mee te beginnen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Waar zit de Vooraadbol ????
Voor op je versnellingsbak