Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Een paar weken terug is mijn thermostaat vervangen. Bij het vervangen moet er ontlucht worden. Daags er na zag ik dat het bij het onluchtingskraantje nat was. Mijn gedachte was dat dit nog een restje was van het ontluchten dus droog gemaakt en verder geen aandacht aangegeven. Vorige week bij het bijvullen van mijn ruitensproeier dat het weer nat was bij het ontluchtingskraantje:

 

Wederom drooggemaakt en nu een dik een week later weer gekeken:

 

En wat was weer nat. Er is ook KVS uit het tankje dus hij lijkt hier toch wel wat uit te lekken. Vraag nu is of dit kraantje los te krijgen is? Of is het een O-ring die niet meer goed zit? Is dit makkelijk voor de deur aan de straat te testen/te repareren? Of is het tijd voor een nieuwe radiateur? 


Iemand hier ervaring mee?

 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Er zit een O-ringetje onder. Ik zou met koude motor en de dop op het expansievat er nog op eens het kraantje eruit halen, dan zal er ook niet heel veel kvs uit lekken. Bij een originele radiateur is dat een kwartslag linksom draaien en dan gewoon trekken, maar bij aftermarket radiateurs moet je hem soms helemaal losschroeven. Dan kun je die O-ring bekijken. Bij mij was die ook slecht. Je kunt hem gewoon door een passende vervangen, het is niets bijzonders. Je zou ook nog kunnen proberen het kraantje wat strakker dicht te draaien. Een waterpomptang is bij dat kraantje geen overbodige luxe, al hoeft hij ook weer niet zó strak natuurlijk. Het is maar plastic ;). 

Reden voor een nieuwe radiateur lijkt dit me trouwens absoluut niet, tenzij het deel waar het kraantje in draait is gescheurd of zo. 

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Dat klinkt niet heel ingewikkeld en als te doen. Kan daar willekeurig O-ringetje in of is er een speciaal type voor? 

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Ehhh.., aan de stand van het kraantje zit ie gewoon niet dicht volgens mij. Heb je eenzware klik gevoelt bij het dichtdraaien? Ik pak er altijd een combinatie-tang oid voor om 't te doen. Met m'n tengere vingetrtjes lukt het niet.

Naar mijn mening moet ie dus nog 1/8 slag met de klok mee gedraait worden.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

blaueboot zegt:

<p>Ehhh.., aan de stand van het kraantje zit ie gewoon niet dicht volgens mij.

Als het een originele radiateur is niet inderdaad, maar bij mijn Nissens is er geen peil op te trekken. 

O-ringetje is niks bijzonders. Gewoon iets pakken dat erop lijkt en dezelfde maten heeft. Je merkt vanzelf wel of het past

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Het kraantje krijg ik niet verder gedraaid met m'n vingers. Een tang heb ik nog niet geprobeerd uit angs voor afbreken gezien het kunststof is.

De radiateur is al eens vervangen geweest maar durf niet te zeggen of het een originele is of van een ander merk. Kan ik dat ergens aan zien?

Ga wel even opzoek naar setje O-ringen en dan proberen wat past. 

Michael

Feije
afbeelding van Feije
RE:

matimmer zegt:

Een tang heb ik nog niet geprobeerd uit angs voor afbreken gezien het kunststof is

Daar hoef je niet heel bang voor te zijn hoor. Het kunststof kan meer hebben dan je zou durven . Bij een originele radiateur voel je hem waarschijnlijk wel op z'n plek schieten als je hem verder draait. Met je vingers krijg je hem sowieso niet ver genoeg gedraaid. Daar zitten ze te strak voor. 

Ik heb geen idee of er in een XM aluminium radiateurs zijn geleverd, maar mijn Xantia v6 had origineel eentje van koper. Als dat bij een XM met (ES9) v6 ook zo was, en er zit nu eentje van aluminium in, dan zal het denk ik geen originele zijn. Voor de rest lijken sommige aftermarket radiateurs heel erg op originele. Je zou hooguit kunnen kijken of je ergens een stickertje vindt waar het merk op staat. 

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Heb een doos met een ruimte selectie O-ringetjes besteld. Als die er is dan maar eens kijken waar we stranden.

Michael

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Lekkend ontluchtingskraantje radiateur

Ik zou hem er ook eerst uitdraaien, dan weet je zeker wat er loos is, proberen vaster te draaien en dan afknappen is sowieso einde oefening van het kraantje  

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.