Lekkende slang veersysteem

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Dipita
afbeelding van Dipita
Lekkende slang veersysteem

Zo'n drie dagen geleden lag er rechts van mijn XM (als je er voor staat) ineens een plas groene olie op de oprit, vervelend vond mijn vrouw, want die was net aangelegd, maar ik maakte me meer zorgen over de oorzaak..
Ben er wel mee blijven rijden (kon even niet anders) en ik merkte dat als ik parkeerde of weer op de oprit stond (inmiddels met een bekertje onder de druipplek) dat het nog even nadruppelde, maar dan weer ophield. Het ontstond dus vooral door het rijden.
Het lek zat aan de rechterkant van de auto net onder de accu (type 2 V6 24 uit '97). Ik had die dagen niet veel tijd om goed te kijken, maar vandaag zag ik een behoorlijke scheur(breuk) in een zwarte rubberslang die op een soort van messing kleurig verdelertje zit aangesloten, net boven de klem. De slang is niet lang (ca.20 cm) en gaat verder in een wat dunner metalen of plastic (kon ik niet goed zien) buisje richting bestuurdersplaats.
Kan iemand mij zeggen wat dit is, ik las iets over een treiterslang en hoewel de naamgeving overeenkomt met het gevoel wat ik erbij heb, denk ik niet dat dat het is.
Is zoiets makkelijk te vervangen? En belangrijker, -er zal nu zo'n wit plastic wegwerpbekertje aan olie uitgelopen zijn- kan ik er nog van Purmerend mee naar Aalsmeer (Gert de Jong) rijden (40KM)?

Hoor het graag.. Met dank!

Krijg je die LHM trouwens makkelijk weg uit steen?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Lekkende slang veersysteem

Als het er druppelsgewijs uitkomt is het een retour slang. En voor die 40 km zou ik me geen zorgen maken. En anders gewoon je lhm level in de gaten houden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

schaalmodel
afbeelding van schaalmodel
Re: Lekkende slang veersysteem

wat voor steen is het?

lhm is redelijk makkelijk te verwijderen over het algemeen

Dipita
afbeelding van Dipita
Re: Lekkende slang veersysteem

Dank Mark en Schaalmodel,
@ Mark, Willem Roest van Gert de jong in Aalsmeer maar even gebeld vanmorgen en een fototje gestuurd per email, zij denken ook dat het een retour slang is en denken er een stukje tussen te kunnen zetten of hem in te kunnen korten, lukt dat niet dan wordt het vervangen (voel ik persoonlijk meer voor) Ook de afstand was zoals je al aangaf niet zo'n probleem. Dank voor je antwoord!
@ Schaalmodel, cobblestone of zoiets, uit de kluiten gewassen antrachiet kleurige betonstenen... Ik denk dat de karcher er wel raad mee weet, maar als je betere tips hebt... Jij ook bedankt voor het meedenken!

Groet,
DP

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: Lekkende slang veersysteem

Zo te lezen is het inderdaad de retourslang.
Ga niet liggen prutsen door de slang in te korten. Het rubber is hard geworden en gaat snel weer kapot.
Vernieuw meteen ook de andere kant die zal net zo slecht zijn als de geen die al lek is
Bestel 2 nieuwe slangen met klemmen bij de dealer.

P.S. De linkerkant is stuurkant dus rechts is passagierskant. Als het stuur links zit.

Dipita
afbeelding van Dipita
Re: Lekkende slang veersysteem

De dame lekt niet meer :-)

Vanmorgen bij Gert de Jong langs geweest in Aalsmeer. Prima geholpen door Willem Roest. Hij kon ook niet een twee drie vertellen wat het precies voor slang was, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het de retourslang van het stuurhuis moest zijn. Die dingen zien er echter bij alle modellen anders uit, althans na wat inspectie bij andere aanwezige XM's kwamen we tot die conclusie. De slang zit op een soort verdeelblokje met daaraan ook een druksensor. Precies boven de slangeklem zat het schuurtje. Iets verder zit de slang gesondeerd op een metalen buisje wat richting stuurhuis gaat. De slang was merkwaardig soepel nog en bovendien niet zomaar te krijgen dat Willem besloot er een stukje af te snijden en hem er -na wat gebuig aan metalen deel- weer op te duwen.
Dat dachten we...
De slang bleek veel smaller dan het deel waar die op moest, waardoor nu gekozen is voor een verloopstukje met een dikkere slang. Prima oplossing, geen gedruip meer, litertje LHM erbij en klaar voor nog geen 6 tientjes.
Ik kan weer rijden!
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga de oprit met dreft boenen...

Dirk-Pieter

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: Lekkende slang veersysteem

Mooi dat het lek weer boven is.
Uit jou verhaal begreep ik dat het de retourslang van de voorveerpoot was maar dat was het dus niet.

De firma HG heeft een goedje waar je de straat mee schoon kan krijgen.
Je kan ook Caustic Soda proberen dan heb je voorlopig ook geen last meer van onkruid.
Kijk met dit spul wel uit voor je handen, je velletje kan er niet zo goed tegen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Lekkende slang veersysteem

Iedere zichzelf respecterende sleutelaar (dús XM-bezitter :wink: ) zou meerdere bussen remreiniger in zijn sleuteldomein moeten hebben rondslingeren.
Dep zoveel mogelijk LHM op met keukenpapier of Tork-rol, en spuit vervolgens rijkelijk met de remmenreiniger over de plek. Weer opdeppen. Verbaas jezelf vervolgens over het resultaat.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.