Beste Leden,
Ik heb de laatste generatie XM. Zodra ik aan mijn XM iets aankoppel op de trekhaak schiet de vering in de noodloop. Om nu elke keer naar mijn garage te gaan om de foutmelding te resetten is me al te gortig ( heb een caravan die ik dit jaar zeker 4 keer ga gebruiken) is er iemand in Amsterdam of omstreken die mijn XM even wil resetten. Of kan ik zelf ergens een Lexia kopen? ( ik heb echter begrepen dat je dan ook een "oude" laptop nodig hebt?
Dat zit niet lekker.
Volgen mij moet de vering zich automatisch aanpassen naar het gebruik.
Een manier is, om de computer te risetten kan ook door een paar minuten de accu pool los te koppelen maar dan moet ook bvb. je radio weer opnieuw worden ingesteld.
De Lexia word aangeboden op het internet, kijk wel met prijsvergelijking of het van binnen EUROPA of daar buiten is in verband met import heffing van */- 45.00 euro, soms lijkt het of het een Europees bedrijf betreft maar is het toch een levering uit China.
Ook de pen aansluiten en het aantal pennen is bepalend voor de prijs meerdere onder werpen vind je op het XM club Forum.
Succes.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ik heb een lexia sinds een week of wat en woon in t Gooi. Je kan altijd een keer langskomen hoor!
Super ik werk in Naarden dus graag!
Even zuiver hypothetisch hoor... maar is het ook niet mogelijk de veercomputer helemaal uit te schakelen? Gewoon de stekker lostrekken? Ik weet alleen niet of ie dan permanent in de zachte of harde stand blijft staan.
__________
Crepuscule
Krijg je ook problemen met de hoogteregeling bij zwaarder of lichter beladen, denk ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja zou dat zo zijn? Ik rij nu een niet hydractieve XM en die corrigeert ook de wagenhoogte. Alle bollengeveerde Citroëns doen dat toch?
__________
Crepuscule
Ik had je al een bericht geprobeerd te sturen net, maar je mail staat nog in de afwezigheids-stand.
In ieder geval: wees welkom in Hilversum om met de lexia te spelen.
Dat denk ik ook, het is anders niet veilig, dit zullen ze wel zo bedoeld hebben
De hydro heeft extra bollen die heb jij niet, bij gevaarlijke situaties gooit hij ze dicht.
Ik weet dat Citroën het allemaal mooi bedacht had 25 jaar geleden maar het hele systeem is bij sommige XM's toch wat storingsgevoelig.
Je zou dus, zuiver theoretisch, wanneer je wel een groot liefhebber bent van XM's maar toch erg ongelukkig wordt van een op hol geslagen veercomputer, de stekker eruit kunnen trekken en op de hoeken vier comfortbollen zetten. Dan zal deze XM mogelijk iets meer duik en rol gedrag vertonen maar verder heel relaxed rijden. ;-)
Ik heb nu een XM met én zonder hydractief en ik vind zonder best fijn rijden. Ik denk daarom dat ik bovenstaande gedachtenkronkel bij mijn TCT eens in de praktijk ga brengen.
__________
Crepuscule
Dat is ook een optie, ben benieuwd
Laat de 2 hydro-actief bollen, dus de centrale op de vooras en de centrale op de achteras maar eens 20% overvullen. Geen geklooi met comfortbollen en je systeem blijft verder helemaal zoals het bedoeld is maar veert in de normale stand als een droom.
Zacht waneer het kan, hard wanneer het moet
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Achter heb ik nog wel confortbollen.
Hoewel ik er jaren mee heb gereden werd ik aan de voorkant een beetje gek van de slechte demping van die confortbollen.
Vooral bij drempels , en dat zijn er nogal wat in mijn wijk, sloeg de voorkant door tot aan de rubbers en veerde vervolgens te hoog weer op.
Veel te weinig demping en bovendien toch ook wel een beetje aan `t zwalken op de snelweg.
Met de gewone bollen voor stuurt `ie veel strakker en pakt de drempels mooier.
Ook ik heb de HA bol bij van der Laan in Abbenes iets laten overvullen naar 60 bar.
Was binnen 20 min. klaar, vaklui hoor.
Op mijn vorige XM 2.0 i zonder HA werkte die confortbollen wel weer lekker, gek is dat.