Beste clubleden,
Wat is wijsheid?
Xm uit 98
Motor: ES9J4 2946 ccm
Transmissie: 4HP20
KM stand 225.000
Ik wil des betreffende XM eventueel voorzien van een LPG instalatie.
Omdat ik ruim 20.000km per jaar wil gaan rijden.
Wat zouden jullie doen en wat zijn de voor en nadelen?
Kennen jullie misschien een bedrijf die ervaring heeft met deze ombouw?
Ja dat heb ik ook in mijn ES9J. Het zat er al in toen ik 'm kocht en daar ben ik best blij mee. Ik heb de tank achterin dus mijn nadeel is minder kofferruimte. Maar je kunt ook voor een ringtank gaan.
__________
Crepuscule
@veen bedankt voor je bericht! Merk je vermogen verschil met acceleren?
Wat zouden de kosten zijn voor een dergelijke LPG instalatie?
C i t r o ë n X M WH5032 Previous owned R25 Baccara Focus Ghia Citroën Xantia
Nee ik merk geen enkel verschil in vermogen. De kosten kan ik niet zoveel over zeggen.
Maar na ff snel googlen... https://www.lpg.nl/6_cilinders.php
__________
Crepuscule
Er staat WH5032 onder je avatar. Daar staat een mooi verslag van op Facebook. Leuke wagen!
https://www.facebook.com/pg/qkcitroenclassics/photos/?tab=albums
xxxxxxm
Erg fraai inderdaad.
wat betreft LPG installaties, slechte installaties zijn er eigenlijk niet, slecht ingebouwde wel. De kwaliteit van de inbouw(er) is het cruciale onderscheidende verschil. Zorg er echt voor dat je je op de een of andere manier van vergewist dat je een goede inbouwer te pakken hebt.
Qua installatie, wil je het beste van het beste dan is Prins VSI de beste keuze. Een goede 2e is Vogels VGI en dan komt de rest (Landi Renzo, etc).
Bij alle andere installaties dan Prins en Vogels kunnen de injectoren wat aan de luide kant zijn qua tikken, kwestie van goed doorvragen/overleggen met de inbouwer.
De XM is een wat lastige auto om netjes in te bouwen, reken dat het wat duurder is dan gemiddeld. Een Prins VSI zal denk ik rond de €3.000 tot €3.500 zitten, alle andere inbouw zo rond de €2.500,-
Waar je de tank en vuller wilt hebben is een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Hecht je meer waarde aan weinig tanken of meer aan esthetisch verantwoord? Ringtanks onder de auto hebben wel eens de onhebbelijke neiging om zichtbaar te zijn onder de bumper uit, vindt ik zelf erg lelijk. En bij een XM zou ik het erg lelijk vinden als er een vuldop in de bumper zit. Zelf zou ik dan gaan voor een minivuller naast de benzinedop, daar is ruimte voor. Tanken duurt alleen ietsje langer.
Succes met de keuze en de inbouw! BP gerust als je nog wat raad en daad zoekt.
C i t r o ë n X M WH5032 Previous owned R25 Baccara Focus Ghia Citroën Xantia
Heb jij inmiddels gas ingebouwd? zo ja wat zijn je ervaringen enwelk type en waar. Ik overweeg het n.l. ook te doen..
En toch,.........................vind ik dit wat overdreven.
Dat veert wel lekker. Zeker als er voorin een V6 24v ligt.
__________
Crepuscule