lucht in hydraulisch systeem

20 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Paul
afbeelding van Paul
lucht in hydraulisch systeem

dag techneuten,

sinds november ben ik blije eigenaar van een xm 2,1 TD break bj 2000.
geen diravi maar dirass. geen sportstand, dus geen hydractief(juist?)
heerlijk ruime wagen. erg fijn rijden, tot..........

het wordt kouder, de stuurbekrachtiging gaat licht naar rechts, zwaar naar links.
beetje vage vering voor.
ok, bollen voor vervangen, stuk beter! nieuwe lhm. de oude was erg vuil.
gaat weer even goed, tot de HD-regelaar wat vaak begint te tikken. ok, voorraadbol vervangen.
sturen naar links gaat nog altijd zwaar, tot je door dat zware punt heen gaat en dan 'haaks' de bocht om.
de achterkant zakt snel in, maar niet tot op de grond. ok, smac-bol dan maar vervangen. oei, waar zit dat kreng.
OK, gevonden, met een niet al te beste rug toch maar proberen. kost wel even tijd, maar die is nu nieuw.
meteen maar spoelolie er in.

hoe rijdt en veert het nu;
vering voor voelt af en toe stug aan, vooral op korte hobbels, die worden 'extreem' hard doorgegeven
vering achter is fijn. drempels doet hij formidabel comfortabel goed!
komt netjes en snel op rijhoogte

na het ontluchten doet hij het prima ook remmen, maar het lijkt alsof de remmen niet direct 'loskomen'.
bij wat harder remmen zakt de achterkant ook een beetj in. volgens mij moet dat ook zo.
echter, na 1 dag rijden (laten we zeggen 70 km) heb ik een remvertraging van 2 seconden;
remmen zachtjes aanraken en na 2 seconde begint de auto te remmen. noodstop doet niets en dan plotseling vol in de remmen. dan maar weer ontluchten.
grootste probleem nu; ik kan blijven ontluchten.
het lijkt er op dat er ergens in het systeem lucht aangezogen wordt. waar begin ik met controleren?

ik heb al heel wat afgelezen op dit forum. toch de aanzuigslang naar de HD-regelaar? of de pomp?
en die aanpassing aan de veercomputer...........dat is voor mij abracadabra. ik ben hopeloos uit het analoge tijdperk.

en dan het ontluchten van de remmen voor. 2 boutjes volgens de boekjes op het abs-blok. leuk plaatje in de boeken, maar ik zie de boutjes niet zitten op het abs-blok.

wie o wie kan mij in het zuiderse (omg. Eindhoven) op de goede weg helpen?

alvast bedankt

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: lucht in hydraulisch systeem

Heb je de ABS in storing?
Sommige verschijnselen kreeg ik ook tijdens mijn ABS perikelen, met name een kont die omhoog en omlaag ging op de vreemdste momenten en vooral datzelfde remgedrag , eerst nauwelijks , dan vol. Je schrikt je het apelazerus.
Ik heb Bendix , jij Teves .
Teves heb ik geen verstand van eerlijk gezegd .
Maar `t ontluchten op de Bendix was een kwestie van 2 boutjes losdraaien en na het spoelen ( ging vanzelf ) weer vast.
Zoiets zal het bij jouw systeem ook wel zijn .

Groet,
Jos

Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

bij het voorgloeien/starten licht het controlelampje op van de abs.
als de motor loopt gaat hij vrijwel meteen uit.
volgens mij hoort dat (of niet?)

ik weet dat hij zo remt, dus iets meer afstand nemen en altijd rustig remmen. 2 keer remmen geeft bevredigend resultaat, waarschijnlijk omdat de lucht dan reeds samengeperst is.
achterkant gaat bij mij niet jojo-en.

voor het ontluchten van het abs-blok; er staat in de boekjes alleen tot bouwjaar 1997 of 1998.
het is een 'zwarte doos'. moet ik er een kap afhalen? (zal wel weer breken)

nu staat de auto met de buik op de grond om te ontluchten. opvallend was, dat er geen schuim meer op de spoelolie staat. bij lhm is/was dat wel het geval.

morgen is het wederom een proefrit of het vooruit gaat. wat is normaal als je aan het spoelen bent, dat er verbetering te merken is....?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: lucht in hydraulisch systeem

Paul, van wat ik lees is je ABS prima in orde.
Ik wijs voorlopig als schuldige de aanzuigleiding aan. Die loopt vanaf je LHM-vat naar je HD-pomp. Deze is waarschijnlijk poreus geworden door de jaren heen. Komt veel voor.
Vervang deze slang eens voor doorzichtige slang (tuinslang o.i.d, hoeft niet drukbestendig te zijn er staat immers slechts onderdruk op) Maak meteen het LHM-filter schoon while you're at it.
Doordat de slang doorzichtig is zie je direct of je nog luchtbelletjes je pomp in trekt. Als je dit stuk lekvrij hebt zul je zien dat je XM's hydrauliek zich met de dag beter zal gaan gedragen. Voor meer info over dit fenomeen, zoek op "Grüner Mamba" op het Duitse forum. (Not kidding!)

Overweeg ook eens een ochtendje/middagje Chyparse! Genoeg over te vinden op de diverse fora.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: lucht in hydraulisch systeem

Lees net op het Xantiaforum dat Teves ABS alleen met een Lexia ontlucht kan worden.
Ook op dit forum iets over te lezen:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214872/P0/

Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

ik heb gisteren even gekeken naar de aanvoerleiding van LHM-vat naar de pomp.
nu lijkt de leiding uit meerdere delen te bestaan, met een verdikking (extra filter?).
aansluiting op het vat; +-13mm?
aansluiting op de pomp; +-10mm?
lijkt volgens Citroen niet meer leverbaar. bestaan er verloopstukken?

heeft er iemand een oplossing klaarliggen? voordat ik het wiel weer uit ga vinden.....

bedankt tot zover al. ik ben al weer een stukje op de goede weg geleid.

Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

afgelopen zaterdag het volgende gedaan;

ik heb zowaar een gebruikte slang kunnen vinden. nieuw is niet vindbaar, vooralsnog.
van begin tot eind geinspecteerd op scheurtjes, niet te vinden.
oude leiding los, nieuwe leiding voorlopig neergelegd zonder gekke bochten of mogelkheid tot knikken.
gevuld met lhm en aangesloten.
auto op nivo gebracht, op hoogste stand en toen aan de lexia gehangen.
opdracht tot ontluchten abs-blok gegeven. melding; beide ontluchtnippels openen. waar zitten die dan?
OK, na veel zoeken toch gevonden.

alles open en dan maar het pedaal intrappen.
er komt schuim uit de leiding!
probleem is, dat de slang nauwelijks op de ontluchtnippel past. door de druk in de leiding zuigt de slang lucht aan. na veel gepruts de leiding er tegen geduwd en hwet wordt beter. dik 1 liter laten doorlopen en toen alles weer dicht.

eerste proefritje; hij heeft nog nooit zo fijn gestuurd en de remmen reageren direct!
auto teruggezet en in de laagste stand. zo kan alle olie in het voorraadvat tot rust komen en eventuele luchtbellen kunnen er daar meteen uit.

zondagmiddag de auto alleen op normale rijstand gezet. meer niet.

maandagmorgen; het is koud, de auto gestart en op naar het werk, vol goede moed.
onderweg; testen, wederom vertraging in de remwerking. echter, niet zo veel als voorheen en de remmen vóór blijven niet meer zo plakken. stuurbekrachtiging gaat zwaar, maar dat was altijd al met de kou.
bij aankomst op het werk, ongeveer 35km rijden, olie is min of meer warm en dan gaat de stuurbekrachting zo goed als dat het hoort.

conclusie; het is verbeterd, maar nog niet zoals het moet zijn.
ik zoek weer verder.

euvel kan zijn; haarscheur op aanzuigleiding in deksel voorraadvat
iemand mee bekend?

Paul

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: lucht in hydraulisch systeem

Hydrauliekpomp niet helemaal jofel meer? Heb je de remmen zelf al eens ontlucht/doorgespoeld?

Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

de terugweg ging goed, fijne stuurbekrachtiging, dus dat lijkt een wezenlijke verbetering.
nu alleen de remmen nog.

en inderdaad, op de terugweg vandaag bedacht ik, dat de remmen achter óók opnieuw ontlucht moeten worden. vóór is nu zaterdag gedaan, maar ik had meteen achter ook moeten doen.
de lexia was maar tijdelijk aanwezig, dus dat ging voor.
als het ontluchten van de remmen niet voldoende is, wordt het toch de test met een doorzichtige aanvoerslang.
ik moet natuurlijk weten of de lucht vóór of achter de pomp in het systeem komt.

wordt vervolgd

Paul

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: lucht in hydraulisch systeem

Achter de pomp lijkt mij niet logisch, daar is het een druksysteem en zou ik dan eerder LHM lekkage verwachten.
Zou het een veerbol kunnen zijn die net iets lek is en zijn gas in de lhm lekt? Lijkt me eigenlijk niet want die zou nu wel eens leeg moeten zijn.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: lucht in hydraulisch systeem

Als je nog steeds lucht in je systeem trekt kan dat alleen gebeuren in het traject vóór je HD-pomp. Haarscheurtjes in het deksel van het LHM-vat of anywhere zouden daaraan inderdaad debet kunnen zijn. Naast de al genoemde slang.
Monteer gewoon een doorzichtige slang met een doorsnede van 10 mm, welke je aan de kant van het vat een beetje warm maakt. Dan schuift ie echt wel over dat 13 mm. pilaartje.
Zie je dan nog steeds bubbels door de leiding lopen, en je hebt de slangklemmen goed vast zitten, dan zal het liggen aan scheurtjes in het deksel/aanzuigleiding van het LHM-vat.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: lucht in hydraulisch systeem

Wacht even hier, sorry maar hier wordt toch echt enige nosens verkocht.

Haarscheurtjes in je lhm vat of deksel zorgen hooguit voor ongewenst lhm verlies. Het lhm vat zit maar voor een X percentage vol en de rest is lucht, en wordt die lucht het systeem ingezogen? Gelukkig niet, anders was het vat ook een keertje ingeklapt i.v.m. een vaccum. Dus kul vergeten verder zoeken.

Een net wel net niet te laag niveau zou een oorzaak kunnen zijn echter de aanzuigbuis zit onderin het vat dus dan moet het wel heeel erg laag zijn.

Ik zou eerder zeggen dat de pomp ergens valse lucht aanzuigt bij de aansluiting van de aanzuigleiding of de persleiding het systeem in. Heb je de pomp al gecontroleerd op zweten?
Een doorzichtige slang is op zich best leuk voor het visuele maar of het ook effectief is betwijfel ik.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: lucht in hydraulisch systeem

Mark, ik denk dat cpdf bedoelt dat het aanzuigbuisje/knikje op het vat een scheur kan hebben en daar lucht mee trekt.
Paul, Hoe peil je je LHM niveau?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: lucht in hydraulisch systeem

Dat lees jij eruit maar iemand met minder ervaring ook?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: lucht in hydraulisch systeem

Dat bedoelde ik inderdaad Maarten, bedankt voor de verduidelijking.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

inmiddels dag allemaal!

ik ben nu ruim 1000km verder en de auto gaat steeds beter veren.
nagenoeg geen schuim meer op de spoelolie. voorheen met de oude lhm wel veel schuim.
remprobleem blijft, voor zover er al lucht in het systeem zit, het wordt niet meer, want dan gaat de auto dansen en deinen.

volgende week gaat de spoelolie er weer af. tegen die tijd zijn er 2000km achter de rug.
ik hoop vóór die tijd een doorzichtige slang te hebben voor controle.

wrodt vervolgd

Paul

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: lucht in hydraulisch systeem

Je hoort toch weer overal ander kilometrage voor je de spoelolie weer terug verandert in LHM.

3000-4000-5000

Chyparse (Martin) zegt 4000-5000 km en uiteraard flink gymen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: lucht in hydraulisch systeem

Het hangt er maar net vanaf hoe ernstig de situatie is. Op de verpakking wordt 1500km tot max. 5000km opgegeven.

http://www.olyslager-lubricants.nl/TotalTLS/productsheets/32914.1.TOTAL%20HYDRAURINCAGE.pdf

Paul
afbeelding van Paul
Re: lucht in hydraulisch systeem

dag allemaal,

goed nieuws!
na net iets meer dan 3000km gereden te hebben op de spoelolie is die er nu uit.
maar vóór de laatste trip, even naar LdF en terug; er zat nog wat schuim bovenop in het voorraadvat.
gewoon bijgevuld! ver boven wat er in moet volgens de boekjes

maar

na 1000km geen schuim meer te zien. en remmen die normaal werken, vering die niet gek meer doet en een stuurbekrachtiging zonder enig zwaar punt.

voor niets gaat de zon op. alles wat ik heb geprobeerd was dus niet voor niets; ik heb een reserve toevoerslang, en deze week een goede deksel op het voorraadvat. intern moet hij valse lucht trekken (gescheurd), of van bovenop. in ieder geval een retouraansluiting die bijna afbreekt, het moet sowiezo al vervangen worden.
daarmee is mijn probleem opgelost.
binnenkort nogmaals alle lhm vervangen, dan weet ik zeker dat er niets rest aan vuil en oude spoelolie.

bedankt voor alle tips!

bon voyage!

Paul

wimb
afbeelding van wimb
Re: lucht in hydraulisch systeem

Mooi dat het is opgelost. En lucht is inderdaad funest voor het functioneren van het hydraulisch systeem.