Beste mede zwevers,
ik heb even een forum onderwerp aangemaakt betreffende de motor te warm melding.
ik zag toevallig vandaag dat ik niet de enige ben die daar last van heeft of heeft gehad.
In de hoop dat ik en misschien anderen wat hebben aan een oplossing. (Als die gevonden word)
nog even wat er allemaal is gedaan om de melding kwijt te raken.
vervangen van de twee sensoren.
vervangen sensor in voorraad vat
vervangen Bitron module
bedrading, voor zover mogelijk gecontroleerd.
CO2 meeting om lekke koppakking uit te sluiten.
relais voor fan aansturing vervangen.
relais voetjes schoongemaakt.
gereden met lexia, waardes zijn netjes 81 graden op beide sensoren.
wat zijn de symptonen!
Soms melding motor te warm, voor een korte duur.
fans slaan max aan terwijl temp op 80 staat
fans draaien altijd op have kracht ook als airco uit is.
soms klikt de Bitron nerveus aan en uit.
na uitzetten motor slaan fans soms max aan. Temp is dan 80 graden.
hopend dat iemand nog ideeen heeft hoe dit op te lossen of wat ik nog kan testen?
groetjes
Gerard
Heb je de blauwe sensor al vervangen of hiervan de bedrading al nagelopen?
Je hebt 2 sensoren vervangen en er zijn er 3.
Als de ventilatoren al op halve snelheid draaien, zonder dat de airco is ingeschakeld, kan dat alleen als de bitron een melding krijgt dat de KVS boven de 96 of 90 komt.
Las ook dit bij jouw XM:
" Onderweg naar het vakantie adres kon ik de dame eindelijk weer eens heerlijk laten gaan.
Maar na een tijdje regelmatig snelheden te hebben gereden die beginnen met een 2 [dans] hoorde ik een zachte plof in de buurt van het handschoenen kastje. Even rustig aangedaan, maar geen waarschuwingslampjes of iets anders dat leek op een probleem.
Een dag later maakte mijn dochter die achter mij reed me er atant op dat ik geen remlichten maar had.
Zekering nagekenen en ja hoor die was stuk. Voorzichtig een nieuwe er in gezet en van alles geprobeerd, maar zekering bleef netjes heel."
Vraag: Welke zekering was toen stuk F2 in het handschoenenvakje? Dan heeft dat niets te maken met die plof.
Kijk voor de zekerheid F15, F19( zal wel heel zijn) en F31 nog na,
Zie hier voor uitleg werking Module Koelwatertemperatuur.
Is wel van een Xantia, maar neem aan dat het principe hetzelfde is.
Relais heb je al vervangen en hoe zit het met de voetjes.
Massaverbindingen al gecontroleerd?
Als alles elektrisch in orde is wordt het gissen. Koelsysteem heeft teweing doorstroming. Dus brakke waterpomp of radiator dicht geslibt. Dan zou je dat ook bij stilstand in bv. de file moeten merken door verhoogede temperatuur.
Succes met de zoektocht.
Heb eens zoiets gehad. Mengklep kachelbehuizing vervangen ( achter klep boven gaspedaal) en vr de zekerheid gelijk ook de thermostaat. Alles daarna OK.
Kijk ook naar de dichtring onderaan de thermostaat, die kan lekken.
Beste Albert,
dank voor je reactie.
is er een handleiding klep verwarming vervangen? En zijn ze nog te bestellen?
zal allebei ook vervangen.
Groetjes
Gerard
Hoi Furriegurrie,
wel de termostaat vervangen?
@Jabaar
blauwe sensor is pasgeleden vervangen. Maar dacht dat die geen invloed op de fan had dus vandaar dat ik hem niet gemeld had.
Zekering weet ik niet meer welke het was. Sorry.
relais voetjes zo goed als kan schoongemaakt.
massa verbinding lijkt wel iets mee te zijn. Als ik knipperlicht aan doe, of op rem trap, zie ik de binnen verlichten en of dashboard even kort iets dimmen.
maar heb er al een heleboel los gehad en schoongemaakt. Vooral die naast de accu die aan het spatscherm vast zitten.
en een nieuwe accu is geplaatst. Laadspanning tijdens rijden 13,7v.
is er 1 die belangrijk is? En zo ja waar zit die dan?
Groetjes en mijn dank voor jullie ideeen!
ik zou de massapunten als ik jou was als het mogelijk is allemaal afgaan. In het interieur zitten er ook een paar, links bij voeten bestuurder en rechts bij voeten passagier. Zit een kap voor gemonteerd. Slechte massa zorgt voor rare storingen. Aangezien de melding toch loos is en je het grootste gedeelte van de electronica al vervangen hebt zou ik naar kijken.
En...
Al vooruitgang te melden? Het kan in Almere
De voortgang is dat de kabelboom nu heel grondig is geinspecteerd.
alle omhulsels er af geweest en gecontroleerd.
relais nog maals vervangen, nu voor orginele die vast klikken.
een week bij de garage gestaan en er is veel mee gereden door de garage.
een week geen meldingen.
ik ben nu een weekje op vakantie met de auto.
maar de eerste dag van de vakantie kwam de melding al weer terug.
zucht.
Daar ben je dan Heel Moedeloos van geworden. Boeh.
Enige troost: de koelvloeistof wordt niet te warm.
Klopt, daar word ik heel moedeloos van.
En nu kwam Enting met het idee om als de melding er is, te kijken of beide fans wel draaien. Of dat soms een van de fans hapert.
Maar de eigewijze dame werkt niet mee. haha
Krijg melding, stop de auto snel, stap uit, en weg melding haha
Nu een manier vinden om te zien of beide fans draaien als de melding oppopt.
Maar ja hoe? En webcam inbouwen haha
elke vin markeren met gekleurde plakkertjes en kijken of dat ie gedraaid heeft?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beste Marc,
dank voor je reactie.
maar dat gaat niet helpen.
reden, de fans draaien wel normaal. b.v. Als ik de airco aanzet draaien ze allebei netjes op halve snelheid.
het vermoeden is dat misschien een van de fans hapert. M.a.w. Soms even stopt en dan weer aanslaat. Dat zou mogelijk de melding kunnen veroorzaken.
en dat is dus lastig vast te stellen.
Want het zijn steeds maar korte meldingen!
Kan het me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen: snelheid van de fans wordt niet gemonitord volgens mij en een korte hapering zal hooguit wat electrisch gerommel in het relais geven; en weinig tot geen invloed op de watertemperatuur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beste Marc,
bij de xantia van de laatste versies blijkt het zo te zijn dat als een fan uitvalt hij deze melding ook geeft.
En nee het heeft geen invloed op de daadwerkelijke temperatuur van de vloeistof. Want die is goed en blijft goed.
het idee nu is dat misschien een van de fans hapert door b.v. slechte koolborstels. En daar door deze melding optreed.