Mijn 2.5TD april 2000

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Xm-Ds3
afbeelding van Xm-Ds3
Mijn 2.5TD april 2000

Hallo allemaal,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en me gewaagd aan het XM avontuur. Na heel lang zoeken vond ik deze, wat mij betreft nog steeds prachtige, XM vlak om de hoek in Zeeland. De meeste XM's lijken verkocht te zijn/worden in het Noord Oosten van ons land. Zegt dat iets over de mensen die daar wonen? 

Hoe dan ook: het is een 2.5Td geworden met 280k op de teller. Lang gezocht naar / getwijfeld over een 2.0T of 3.0V6. Uiteindelijk toch gekozen voor de 2.5Td na begrepen te hebben dat met dit type probleemloos 500k gereden kan worden.  En dat in de laatste versies alle kinderziekten (o.a. koelingsprobleem) er wel zo'n beetje uitzijn. Hij is dan ook probleemloos weer APK goedgekeurd, staat goed op de banden. Remblokken en schijven, D-riem, veerbollen, alles is laatste jaar zo'n beetje vervangen. Alleen de verstuivers moesten nagekeken/gereviseerd. Starten ging in begin wat stroef. Na een paar blikjes Bardahl gaat dat alweer een stuk beter. Hij rijdt inmiddels dan ook echt heerlijk. XM rijden is werkelijk volledig anders dan rijden met een auto zonder hydractieve vering. Zo relaxed, maar dat hoef ik hier niemand te vertellen.

Een paar verbeterpuntjes zijn er nog wel en wellicht dat iemand me daar bij kan helpen:

- de snelheidsmeter valt af en toe terug naar 0km/hr! Dan werkt ook de cruise control niet meer. Het duurt vaak maar enkele km na het wegrijden (lijkt dus met temp te maken) maar zou leuk zijn als het eenvoudig is op te lossen

- de 13e ruit is in de loop der jaren verloren gegaan. Is er iemand die zo'n ruit met hoedenplank heeft?

​- rechtsvoor ontbreekt bij het trek oog een stukje voorspoiler. Heeft iemand een grijze/zilverkleurige liggen?

​- Van het logo voorop de auto ontbreekt het bovenste Chevron deel.

​- De LHM-pomp hoor je af en toe. Daar lijkt een lagertje kapot. Of is dat normaal/hoort dat zo? Is er een risico op defect raken?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik had graag een aantal foto's toegevoegd maar als ik een bestand wil toevoegen krijg ik de melding dat alleen .txt bestanden zijn toegestaan. Vandaar voor de geinteresseerden een link naar een Flickr mapje: https://www.flickr.com/photos/125425914@N03/

Met vr.gr.

Ellis

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Mijn 2.5TD april 2000
Het uitvallen van snelheidsmeter en cruise control heb ik ook gehad en lag aan geoxideerde contacten op de snelheidsensor op de versnellingsbak. Eenvoudig te verhelpen als je er bij komt.... 13de ruit heb ik wel ter overname. Hoedenplank misschien ook wel, moet ik even kijken. Doe maar een bod per pb. Ik woon vlakbij Roosendaal
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Luceo non uro....

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Zo aanklikbaar.... welkom en wat een mooierd!

 

Luceo non uro....

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Prachtige wagen Ellis. Welkom!

__________
Crepuscule

Xm-Ds3
afbeelding van Xm-Ds3
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Gisterochtend vertrokken naar de Costa Brava Spanje. Heerlijk door Frankrijk gecruised met de XM. Op zondag gereden dus weinig verkeer. Route Parijs Orléans Limoges Toulouse genomen. Bijna continue 130 kunnen rijden op de cruise control. Alleen: een aantal keren heuvel op hield deze er mee op en verdween de power. Gas geven hielp niet toerental liep gelijdelijk terug. Met gangetje van 100km/hr kwamen we tussen de caravans boven. 

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Turbo defect?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Turbo is meer bij fors optrekken/heuvel op en opeens een klap terug, althans in geval van bijv. klein lekje in turboslang. Hele kapotte turbo is gewoon geen extra power.

Dit klinkt als een storing in de CC zelf. Ik begrijp dat je, als je zo rond de 100 reed weer wat gas kreeg? En dan weer netjes kon versnellen tot 130? Heb je ook geprobeerd een tijd zonder CC te rijden om te kijken of je dan ook problemen kreeg?

De enige keer dat ik geen reactie op mijn gaspedaal heb gehad was bij forse oververhitting bij een acuut koelwaterlek (kennelijk een soort beveiliging). Hoe is het KVS-niveau. Doen je fans het goed? Geen overtemperatuur?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Xm-Ds3
afbeelding van Xm-Ds3
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Hall Marc,

Bedankt voor je reactie. Op de terugweg hetzelfde 'probleem'. De temp blijft keurig tussen 90 en 100 graden. Ik verbruik geen olie, geen water.

De cruise control viel weg als we de helling op reden. Gas bij geven had geen zin. Ook zonder CC bleef het lastig de vaart er in te houden. Wellicht waren we gewoon 'te zwaar' geladen, 4 personen plus bagage. Op vlakke stukken permanent 135km/hr kunnen cruisen. Geen probleem.

Grt

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Lijkt me toch dat er iets niet in de haak is, de motor heeft normaliter meer dan voldoende power om je volbepakt met 4 personen de berg op te sleuren. De cc moet hoe dan ook zowel bergop als bergaf je snelheid vasthouden. (en dan praat ik niet over bergen van 18%+ maar de meer gangbare snelweg klimmen van 6 tot 10%.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

midimaze
afbeelding van midimaze
  • 2.5 TD
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Inderdaad, die 2.5 moet makkelijk met 4 man en bepakking met een rotgang de berg op kunnen. :)

Ik zou even naar de slang kijken die naar je MAP sensor loopt. Dat is een net-iets-te-dikke slang die vanaf het gasklephuisding naar de MAP sensor op het schutbord gaat. Deze slang wordt langzaam hard en scheurt dan in. Bij mij was de slang soms wel en soms niet dicht, daardoor wist de ECU niet meer wat ie er mee moest en mis je vermogen.

Pas op met het verwijderen van die slang van die MAP sensor, de buis op die sensor is niet heel stevig en kan snel afbreken!

zijthoff
afbeelding van zijthoff
  • XM 2.5 TD Exclusive
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Wat een mooi exemplaar heb je! Ik heb zelf een 2.5 TD Exclusive uit sept 1999, toevallig ook met zo'n 280K op de teller, maar met leer zonder alcantara. Zelfde kleur metallic grijs trouwens. Heerlijke auto's, van alle gemakken voorzien.

Ik heb precies hetzelfde probleem met de snelheidsmeter, waarbij dus ook de cc even uitvalt. Volgens Citroën specialist Van Gompel is het de unit die aan het blok zit en het signaal doorgeeft aan het tellerhuis. Die is niet duur (paar tientjes) maar lastig te vervangen, eigenlijk moet je dat tegelijk doen met het vervangen van de distributieriem heeft hij me verteld. Gaat binnenkort gebeuren :-)

Voor dat stukje voorspoiler en de chevron zou ik te rade gaan bij een bedrijf als Bart Ebben in Malden, die hebben dergelijke dingen meestal wel liggen. En als het een andere kleur is: even overspuiten is zo gepiept!

Veel rijplezier met je mooie dame!

 

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Hee, ben jij dan toevallig die zilvergrijze exclusive die ik een maandje geleden 's avonds tussen eindhoven en helmond heb gespot?

 

______________

L' éminence grise

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Mijn 2.5TD april 2000

Voor plaatwerk/spoiler/bumperdeeltjes...magazijn.. Bart is wel eens "aan de prijs"en heeft erg weinig XM onderdelen meer..

 

Luceo non uro....