[ LET OP: anno 2021 wordt de hieronder beschreven modificatie als onjuist bestempeld. ]
Omdat het vaak voorkomt dat een XM serie1 met hydractive1 (t/m org.nummer 5928) stug veert ondanks goede veerbollen, verse LHM een schoon hydraulisch systeem en een goed hydraulisch werkend systeem, beschrijf ik hier hoe dit probleem simpel en goedkoop opgelost kan worden.
De achtergrond van het probleem zit in de slechter wordende bedrading en het stuursignaal van de veercomputer naar de elektroklep neemt af. Zodoende wordt de hydractive elektroklep niet meer aangestuurd en blijft in de sportstand hangen, ook al staat het hydractiveknopje op automatisch.
Open de computerbak: De gele signaaldraad van de veercomputer om de hydractive elektroklep aan te sturen zit op de zwarte stekker links achter. Knip deze door met wat lengte (dus niet te kort afknippen). Bij mij is deze gele draad te zien door de 2 blauwe doorverbindingen. Verbind de gele signaaldraad komende van de veercomputer op nr 85 van het relais. Doe een massadraad van dezelfde dikte als de gele draad op nr 86 en met een oogje aan de andere uiteinde op een bestaand massapunt aan het binnenscherm, er zitten een aantal boutjes met eronder diverse draadjes met oogjes.
Dit een zwarte massadraad. Sluit de constant plus 12V vanaf de accu aan op nr 30. Op de foto is dit de rode draad met een scotchblokje aan een ander veercomputerdraad. Dit ga ik veranderen door direct van de accu te trekken. Verbind de gele draad die naar de elektroklep gaat met nr 87. Schema aansluiting relais: Mits het hydraulisch systeem goed is en alle bollen goed zijn kun je nu weer genieten van het hydractive 1 systeem zoals het hoort. Er wordt in de automatische stand nog steeds geschakeld tussen de soepele en de sportstand. Met het verschil dat de elektroklep nu volledig wordt aangetrokken indien bekrachtigd.
Het probleem beperkt zich niet tot een stugge vering, maar de vering heeft ook de neiging op te springen bij het openen van deuren en de kofferklep bij een niet/slecht aangestuurde hydractiveklep. In de veercomputer is een programma in opgenomen zodat de hydractive elektroklep aangestuurd wordt wanneer het contact nog niet aan is gezet. Zodra een deur geopend wordt, moet een duidelijke, harde klik te horen zijn (elektroklep ingeschakeld). Nu worden de hydractivebollen ingeschakeld en het opspringen van de vering voorkomen. Tijdens de volgende 30 sec blijft de hydractive klep geactiveerd ook al is een deur weer gesloten en wordt een andere deur geopend. Na 30 sec. schakeld de veercomputer de hydractive klep weer uit, wanneer de motor niet wordt gestart. Een andere voorziening is het vertragen van het zakken van de koets tijdens het parkeren. De hydractiveklep wordt na 30 sec gesloten, na het dichtdoen van de laatste deur. Hierdoor wordt de retour belemmerd, met de afgesloten hydractiveregelaars.
[ LET OP: anno 2021 wordt de hierboven beschreven modificatie als onjuist bestempeld. ]
Dat is ook een goeie!! Heb ik in het verleden ook bij mijn eerste dame gedaan.
1 vraag, welk pin nummer is.......... de gele signaaldraad van de veercomputer om de hydractive elektroklep aan te sturen zit op de zwarte stekker links achter? (er zitten nl 3 gele draden :wink:)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pinnummer 8. Zoals op de foto`s te zien is het de meest linksachter draad :wink: . Zodra de zwarte stekker los is gehaald, is pinnummer 8 linksachter in de contrastekker.
Citrophile, ik begrijp deze modificatie niet helemaal. De elektroklep van hydractief 1 wordt door de VC aangestuurd met 6 à 7 volt constant (voor auto - soft). Nu gebruik je die 6V om het relais te sturen. Dat zal wel werken. Maar je stuurt nu via het relais 12V naar de elektroklep. Kan deze daar tegen, om langere tijd 12V voor z'n kiezen te krijgen?
Daarnaast schrijf je dat het probleem wordt veroorzaakt door slechter wordende bedrading van de VC naar de elektroklep. Maar in deze oplossing maak je nog steeds gebruik van diezelfde bedrading.
Graag wat meer toelichting.
Heb je verder voor mij de pin layout van de zwarte en witte connectoren op een hydractief 1 VC? Ik heb me wild gezocht, maar ik vind alleen de pinout van hydractive 2.
Hoi lintpete,
De elektroklep van HA1 wordt met 12V accuspanning aangestuurd, origineel vanuit de veercomputer.
Door toenemende weerstanden en impedanties in de algehele bedrading waaronder ook die naar de veercomputer neemt de uitgaande spanning af om de elektroklep aan te sturen. Dit is waarschijnlijk de 6 à 7V die je gemeten hebt.
De verminderde uitgaande veercomputer spanning kan een 12V, 25A relais met gemak aansturen en wordt de elektroklep alsnog met de accuspanning gevoed.
Dit was overigens een standaard Citroën modificatie die Citroëndealers moesten uitvoeren bij HA1.
Ik heb helaas ook geen pin layout van de HA1 connectoren.
De steekstekkers aan het relais heb ik onlangs bij mijn XM verwijdert en de draaduiteinden vertint en aan de relaispootjes gesoldeerd. Ondanks dat het goed aangesloten was, werd er niet altijd goed contact gemaakt. Nu reageert mijn HA1 helemaal zoals het hoort, dus het solderen zorgt voor het beste contact :wink:.
Aha, dus het hoort 12V te zijn? Oké, da's een goeie reden voor deze modificatie.
Ik had zelf 6,6 Volt gemeten op de uitgang van de VC. En ik had ook al op andere plaatsen over die spanning van 6 à 7 volt gelezen.
Het zou logischer zijn om op zoek te gaan naar slechte bedrading en contacten, en dan dat te verbeteren, maar dat is veel en moeizaam werk.
Bedankt voor je toelichting!
Graag gedaan :wink:. Ben het geheel met je eens dat het eigenlijk beter is om de kabelbomen (de oorzaak) te vervangen, maar dat ziet niemand graag zitten.
Om de spanning weer aardig goed te krijgen, is het toepassen van nieuwe (vergulde) accupoolklemmen, nieuwe massaoogjes aan de massadraden en gecorrodeerde losse kabels vervangen.
De draaduiteinden vertinnen door te solderen voor een goed contact scheelt ook een hoop, is goedkoop en goed zelf te doen :wink:.
Ik stof blijkbaar graag oude draadjes af. Heeft iemand hier nog de originele foto's van waar de componenten/draden zitten? Ik weet waar de elektroklep zit, maar om daar nu zonder brug bij te komen... Liever plaats ik het relais zo dicht mogelijk bij de veercomprutser zelf, netjes onder de kappen het liefst.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Onder de voorste afdekkap is ook de handigste plek, want daar zit de veercomputer. Sterker nog, je hoeft helemaal niet bij de solenoide (elektroklep) zelf te zijn.
Zie zwart relais aan rechterzijde. De losse contacten heb ik ondertussen vervangen voor een relaisvoet, de losse stekkertjes wilden wel eens los gaan waardoor ik weer stuiterend over de snelweg ging.
Nu je toch aan het modden bent, doe jezelf meteen nog een plezier als je daar bezig bent en voeg een relais toe aan het startcircuit. De plus die naar het startrelais verliest teveel stroom onderweg van accu via contactslot en nog eens 2 stekkers. Van de 12v bleef er ongeveer 6 volt over bij de startmotor, wat te weinig is om het startrelais op de startmotor te activeren. Hierdoor kan de startmotor bij heet weer en hete xm volledig dienstweigeraar worden. Een relais dat rechtstreeks stroom neemt van de accu lost dat op.
Wat heb jij daar een ruimte Chris! Bij mijn latere Type 1 zit het daar al vol met
- Aansturing Cruise Control (grote metalen blok)
- Dubbel relais (denk ik, het bruine blok)
- En nog twee relais (paars bovenop en onder de kabelboom nog een groen). Dit naast de twee relais voor de koplampen (toch?) direct achter de koplampen. Van dit paarse relais bleek de bovenste draad overigens aan nog een enkele ader te hangen, die heb ik maar even opnieuw vastgezet met de krimptang. Geen effect te zien op cruise (valt af en toe weg, samen met de weergave "huidig verbruik") of op de hydractive (nog steeds direct na openen/sluiten van deur weer Fout 31 Elektroklep).
Zou een latere Type 1 de elektroklep al via het groene of paarse relais schakelen? Is lastig te zien, omdat de draden allemaal in dikke kabelbundels verdwijnen.
En als ik nog "de gele draad van de zwarte stekker" moet hebben... uhhhh... welke van de 3 die ik er zo al zie
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Vroege serie 1 is wat ruimer toebedeeld met ruimte idd . En ik heb een aftermarket cruise erop zitten waarvan het kastje onder het dashboard weggestopt zit. Scheelt ook.
In de tekst staat inderdaad zwarte stekker, het moet de witte stekker zijn. En iirc 1 van de 2 gele aan de rechterkant op je foto. Pak even een dunne speld (om in de draad te prikken) en een multimeter. Met contact af en deuren dicht, dan zou er stroom op het juiste draadje moeten komen te staan wanneer je een deur open trekt om vervolgens iets later later weer uitgeschakeld te worden. Met wat meetwerk ben je er zo achter welke je moet hebben.
Zodra ik weer wat meer tijd heb dan wil ik de schema's wel goed bestuderen voor je welke connector/draad de door jou genoemde storingen kan veroorzaken. Dat zal over een weekje of twee zijn denk ik. Nu even teveel te doen. Het lijkt verdacht veel op een kabelbreuk bij een relais of massadraad. Heb ik er zelf meerdere van gehad, ook eentje waarbij bijvoorbeeld de motor compleet uitviel als het relais heel iets gekanteld werd.
Thanks Chris.
Jij hebt ook al wel dat paarse relais - waar is dat van, weet je dat? Daar was bij mij dus achterste draad (bij het nokje) afgebroken, zonder dat er iets uitviel aan de XM - magic!)...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Als ik het goed heb ik dat het relais van de startbeveiliging van de automaat. Zodat er niet in een versnelling gestart kan worden. Just to be sure, het lijkt mij goed dat je op een veilige plek even probeert of de XM wil starten in de versnelling. Je zou de eerste niet zijn waarbij een irritante storing is opgelost door een illegale overbrugging. Heeft mij een schuurdeur gekost om daar achter te komen.
Vergeten te reageren: paarse relais functioneert gelukkig prima. Starten alleen mogelijk in P of N. Getest zonder schuurdeuren te slopen ;-)
De hydractiefklep aansturen ben ik nog mee bezig, schema gevonden in Vraagbaak:
Dit is echter 1 schema voor alle XM's, met H1 en met H2. Zo zie ik niet alleen "VK-V" (veerklep voor) maar ook "VK-A" (veerklep achter) en die heeft mijn H1 helemaal niet. Zou de VK-V dan wel op pin 1 van de WT (witte) stekker zitten?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik maak vanavond wel ff een foto van het schema voor je en post die hier en mail m ook wel ff. Vraagbaak is voor XM onbetrouwbaar qua elektrisch schema.
Bij bestand toevoegen onder het tekstvak.
__________
Crepuscule
Oh ja, die knop is er ook nog.
Hierbij het elektrische hydractief schema.
Hartstikke bedankt Chris,
Wat ik zie:
Mijn ervaring in werken met elektrische schema's is (zoals je hierboven leest) nogal beperkt. Heb je ook het componentenschema bijvoorbeeld, dan kan ik zien welke de elektroklep (fout 31) is. Zie ook geen elektrisch icoon dat lijkt op hoe de vraagbaak de elektroklep weer geeft, dus voor mij is dit nog lastige materie zo.
Thx again!! Als we dit weer duidelijk gefixt krijgen hebben hopelijk meer H1-rijders hier iets aan.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Hoi Rogier,
Wellicht dat deze App (XM Diagrams) je (ook) hulp kan bieden?
https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.co.tramontana.xmdiagrams&hl=en_US
Alleen beschikbaar voor Android toestellen!
Volgens de App heeft de voorste klep nummer 433
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Helaas (?) geen Android hier. Maar component 433 = 15N9J. Dus tóch de zwarte stekker (pin 9, geel)!?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Nog steeds aan de puzzel hier. Niet alleen kan ik niet met 100% zekerheid vinden welke draad het moet zijn. Maar ook vind ik nu een tegenspraak dat het verstandig is om de klep continu via een relais met 12V aan te sturen:
https://www.yumpu.com/en/document/read/7107411/citroen-technical-guide
Klinkt enerzijds aannemelijk (dan is 't in ene logisch dat forummers eerder al 5-6V op de klep gemeten hebben), anderzijds wel heel fancy voor HA1 al.
Iemand dit eerder gezien/gemeten/bedacht?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
En staat dit onder het hoofdstuk HA1 of HA2?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
In de tekst wordt gesproken over "electrovalves", meervoud, dus HA2. HA1 is een heel doodsimpel relais/dikke koperspoel. Ik ben er vrij zeker van dat deze tekst voor HA2 is.
Meten is weten, Rogier heb je de multimeter er al bij gehad? De spoel vraagt best wat stroom, dus het zijn dikke draden en ze zijn geel. Kwestie van even prikken en testen waar 12v op komt te staan als de deur open gaat.
Hier hebben ze het juist over "the same electrovalve serves both [front and rear] subsystems", dus wel degelijk HA1. Als je door de link bladert, is er ook een aparte sectie HA1 en HA2.
De priktest met de multimeter heb ik nog niet gedaan, wilde eerst kijken of we met schema's tot 90% zekerheid zouden komen welke draad ik moet prikken. Toen liep ik tegen dit artikel aan over de lagere spanning en begon ik te twijfelen of het wel verstandig is om er constant 12V op te mikken. Ben woensdag bij Brian, zal hem ook eens vragen of hij dit verstandig vindt.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Gisteren bij Brian op de brug: nauwelijks spanning (0.2V) en al helemaal geen stroom op de klep. Ook niet bij gebruik van een andere (goed werkende, met bij contact 3s brandend sportlampje) veercomprutser. Dat wordt toch iets dieper zoeken, want de klep moet ook bij een foutcode wel aangestuurd worden (althans, volgens Brian).
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
En wat vind Brian van continu 12v op de solenoide?
Dat is volgens hem geen punt. Hij zou in de schema's neuzen wat en hoe voor een bouwjaar 1993.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Vanaf de veercomputer zit er in de bedrading naar de ha klep 1 meerpolige stekker, die hangt achter de veerbol van de veerpoot aan bijrijderszijde. Er zijn drie mogelijkheden:
Als je zeker weet dat de wissel veercomputer goed werkt, dan kan het haast niet anders dan dat er een stekkerconnectie niet goed is of dat er ergens een kabelbreukje zit. Dus de stekker op de veercomputer zelf, die achter de veerbol of die op de solenoide.
Bij mijn XM heb ik de stekker op de solenoide moeten vervangen door een nieuwe Bosch stekker. De oude daarvan was de bedrading binnenin de isolatie compleet vergaan.
Lang weinig met de XM bezig kunnen zijn. Nu weer op zoek: ik kan bij de veerbol LV geen stekker vinden. Zit die in de motorruimte? Of toch achter het binnenste spatscherm (auto even opbokken, wiel LV eraf en spatscherm wegtrekken)?
Kleine moeite om een stekker te controleren en te reinigen - maar dan moet ik 'm wel kunnen vinden :-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Via CiFo kreeg ik waardevolle info over de hierboven beschreven fix.
In het kort, het is de verkeerde fix en zorgt op de langere termijn voor doorgebrande solenoïdes. Door de veercomputer wordt ook bij hydractief 1 een modulerend signaal gebruikt. Openen met meer dan 12v en dan pulsend 5v om open te houden. Continue 12v daarmee brand de spoel door.
Technische detailinfo: https://1drv.ms/b/s!ArM9vzNcW8_ah-oDO2Yplt8FxnsNng
@ forumbeheerders, is er iets te doen om te zorgen dat deze fix van de juiste info voorzien wordt?
Bij mijn XM ga ik het relais eraf halen. Ook zal ik er een scope aan hangen en het signaal documenteren voor het "nageslacht". Meten is immers weten.
Ik heb er een 'disclaimer' boven- en onder gezet. Dat moet voldoende zijn. Anders klopt er straks ook niks meer van deze 'draad'.
Chris, als jij kunt aangeven wat er volgens jou niet juist is en hoe jij e.e.a. weer hebt aangepast dan neem je ons mee in een stukje bewustwording en is dit een leermomentje voor iedereen.
En over leermomenten gesproken; alle oplossingen, modificaties en fixes die op dit forum worden beschreven komen doorgaans van goedwillende sleutelaars. Samen weten we veel en helpen we elkaar vaak behoorlijk goed. Maar soms slaan we de plank mis.
Ook nu, anno 2021, komen nieuwe inzichten zoals in deze topic van goedwillende zelfsleutelaars. Of zullen we ze semi-professionals noemen? In het geval van Chris is dat passender.
Fora als de onze en CiFo functioneren ook een beetje als een collectief geheugen. We horen en lezen nu regelmatig dat je bij een reguliere Citroen-garage niet meer welkom bent met een oude XM. Daarom is alle hier gebundelde kennis waardevol. Ook al zit er soms een 'missertje' in.
__________
Crepuscule
Pagina's