Ik heb sinds kort een XM 2.1 td. Eindelijk. Maar, een paar probleempjes. Het olieverbruik is wel een beetje hoog. En bij koude start piept ie enorm. Dat gaat wel vlot weer weg. Maar toch. Ik heb al heel lang een Citroën monteur in de buurt, maar hij is inmiddels de 75 gepasseerd en doet weinig meer dan eenvoudig onderhoud. Dat is al heel wat, respect daarvoor! Maar hij zegt nu vul de olie maar regelmatig bij. En dat piepen kan zoveel zijn. Deze XM heeft nog maar 170000 op de teller, is goed onderhouden en kan denk ik, dus nog lang mee. Ik zou m dan ook graag helemaal 'als nieuw' willen hebben. Ik wil dan wel eerst weten hoe goed ie eigenlijk is. Ik kijk teveel van die autoprogramma's waar ze oude auto's helemaal losschroeven en alles wat ze niet bevalt vervangen. Ik heb de XM goedkoop gekocht en heb nog een paar cent over, maar niet voor zo'n complete 'revisie' bij een professionele garage. Ik ben zelf a-technisch en zoek iemand met verstand van deze prachtige auto die mij kan helpen om de boel goed na te kijken, eventueel wat te vervangen (hr pomp, turbo ofzo), uiteraard tegen een vergoeding. Het is natuurlijk een longshot, maar wie weet. Ik woon in t Oosten van 't land, maar kan overal naar toe komen. En nog comfortabel ook.
In het zuidoosten kan ik Peter en Ben van der Laan, Citro-Advies in Heerlen adviseren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoe heet het bedrijf ook alweer waar Citroville in is opgegaan? En is Dibert zelf niet ook weer bezig?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Dat is https://www.citro-classique.nl in Borculo
__________
Crepuscule
Komt het piepen niet vaak door het slippen van de V-snaar of een van de rollen.?
xxxxxxm
Krukaspoelie (accesoireriem) waarschijnlijk dan. Die bestaat uit een hart en een omliggende schijf waar de riem overheen loopt. Die schijf en het hart zitten aan elkaar met een rubber tussenlaagje. Uiteindelijk begint het rubber los te laten en gaat het hart ten opzichte van de riem doorslippen wat je piepende geluid veroorzaakt.
Airco uitzetten betekent dat het minder zwaar is om de accesoire-riem aan te drijven. Dus de poelie zal iets minder doorslippen.
Makkelijk te testen door de accesoire-riem helemaal los te gooien. Er zou dan geen gepiep meer moeten zijn.edit: Bij een diesel valt dat losgooien tegen ivm opnieuw spannen.Makkelijker is een krijtstreep trekken vanuit het hart naar buiten toe. Dan de motor ff laten draaien. Daarna zie je door de krijtstreep of de de buitenring tov de kern verdraait.
Je moet om dat te kunnen doen wel het rechter voorwiel er af halen en de wielkuip er uit te trekken. Als het goed is niet heel spannend.
edit:edit: Lees nu pas dat je de riem al los hebt gehad. Zeker weten de krukaspoelie dan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.