Motorstoring ZPJ4

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Koen
afbeelding van Koen
Motorstoring ZPJ4

Ik heb een probleem waar ik goed wat hulp bij kan gebruiken...

Mijn motor geeft een storing ( geel lampje met K-tje er in). wat aan gaat na een poosje rijden.

Als ik de auto start draait deze in te hoge rpm stationair (ca. 1100 rpm).. normaal 750 rpm.

waneer ik aan het rijden ben en het gas loslaat gaat het motorblokk vrij snel heftig schudden. trap ik de koppeling in is het verdwenen... net als of de stationairklep niet werkt (vacuum probleem). Het dichtknijpen van de slang naar die klep toe.. geeft geen invloed op de rpm. trek ik het kontakt los van de klep, stottert de motor even waarna hij weer doordraait (1100 rpm).

als de auto stilstaat en de motor draait lijkt het alsof de rpm van de motor licht stijgt en daalt)  Rond de auto stinkt het naar halvverbrand benzine en de CO waarden ( gemeten bij een APK keuring) zijn veeel te hoog. Denk dat het benzine lucht mengsel veel te vet is (te veel benzine).

Ik heb het luchtfilter huis en de buis naar de luchtinlaat gedemonteerd en onderzocht naar gaatjes / scheuren.. maar niets gevonden.

Een vriend van me die automonteur is denkt dat het niet een vacuum probleem is. het lijkt er meer op alsof de motor draait bij 40 minus graden en er alles aan doet om warm te worden Alsof de choke voluit staat.( kan natuurlijk niet met een injectiemotor) (maar zie normale temperatuur van water en olie als ik rij).

Iemand die sugesties heeft??

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Ik heb zelf geen benzinemotor, maar lees bij dit soort verschijnselen altijd dat de lambda sonde aan het rommelen is.

Overigens kan schudden van de motor ook aan slechte motorsteunen liggen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Bij mij het zelfde probleem, het toerental zweeft na het starten. Als de motor op temperatuur is gebeurt het soms tijdens het rijden dat het oranje management lampje gaat branden en de motor niet meer trekt ( een soort hik of je op de rem trapt  ) even uitlaten rollen en ik kan gewoon weer gas geven.

Ik ben er nog niet uit. De wagen is eigenlijk met pensioen,  2.0i-8V (1998 cc)XU10  motor,  is uit 1989 met 350.000 Km. maar ik wil hem toch in perfecte conditie houden.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Verstuivers laten reinigen, bougie vernieuw, lambda sonde vervangen, iets beter maar nog niet alles, bobine vernieuwd, geen verschil, brandstof klep, (want deze moet boven de 2.5 a 3 atu open gaan) vervangen, geen verschil,management lamp blijf branden.

Bij koude start wil de motor niet stationair draaien het toerental zweeft en de motor slaat af, stappen klep vervangen help niet,

Eenmaal warm geen hik meer met het rijden maar krijgt volgens mij nog te veel brandstof, management lamp blijf branden.

Wie weet wat er nog fout kan zijn, welk onderdeel  kan nog storing geven?

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Motorstoring ZPJ4

Gasklephuis schoon? Controleer de temperatuursensor en de mapsensor die het vacuum meet even. Als je zeker weet dat het geen valse lucht is, de compressie goed is, dan gaat het ergens in het regelcircuit fout.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

 Ja Chris, allemaal gecontroleerd.

Er is nog een optie  De bedrading is inmiddels 30 jaar oud het kan zijn dat er weerstand ontstaat en bij voorbeeld de aansluiting met de massa niet meer voldoende is.

Alle censors werken met een Ohm waarde.

Dan maar de kabel boom loshalen en hier op doormeten, je blijft wel bezig.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Steinkul
afbeelding van Steinkul
  • V6 ZPJ 1995 Handgeschakeld 2014-2016
  • V6 ZPJ4 9/1993 Y3, Motor Y4!
RE:

Hello same car, same phenomenas, Fehlercode 25 Ansteuerung des Füllungs-Magnetventil 1238L "- there are two, next is Fehlercode 26, both near to the "bridge" in the middle of the motor, a bit down in direction to the windscreen.

Fixed it successfully this way. Private photoes of the repair and graphics and text in:

"605, Motor ZPJ4, Benzineinspritzung - Zündung Bendix, Fenix 4

Contact me i send u everything via email, you may put it into the forum.

 

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

a.vaneijk zegt:

  Als aanvulling op antwoord #6

<p>&nbsp;Ja Chris, allemaal gecontroleerd.</p>

<p>Er is nog een optie&nbsp; De bedrading is inmiddels 30 jaar oud het kan zijn dat er weerstand ontstaat en bij voorbeeld de aansluiting met de massa niet meer voldoende is.</p>

<p>Alle censors werken met een Ohm waarde.</p>

<p>Dan maar de kabel boom loshalen en hier op doormeten, je blijft wel bezig.</p>

Eindelijk gevonden, geen stotteren meer met een nieuwe sensor, de isolatie van de BDP sensor draad was verteerd en daardoor af en toe door beweging sluiting maakte, op dat moment wordt de computer uit geschakeld en valt de motor even stil.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!