Goedemorgen allen,
Ik ben voornemens om zelfstandig olie + Oliefilter, luchtfilter en dieselfilter te gaan vervangen.
Zijn er nog speciale aandachtspunten? Behalve het oliefilter insmeren met olie?
Zijn er ook nog tips, of zaken die ik beter gelijk even mee kan nemen.
Het betreft een 2.5 TD versie.
Volgens mij kan het allemaal niet zo moeilijk zijn, maar ik wil voorkomen dat ik vanavond de boel los/leeg heb, en er achter kom dat ik nog een deeltje mee had moeten nemen.
Alvast bedankt voor de tips.
Tja we zijn hier wel actief maar de ochtend advies vragen voor de klus die je des avonds wil doen is ook hier wel kort dag. Over de diesel kan ik je helaas niks zeggen maar je oliefilterring insmeren is idd een goeie.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik zou gelijk de bakolie vervangen. Bij een handbak vind ik dat eigenlijk nog makkelijker dan de motorolie verversen. En de aftappluggen en bakvulplug voorzien van nieuwe koperringetjes; holle natuurlijk.
En ik maar denken dat die handbakken nooit ververst hoeven worden... :wtf:
Waar zit de aftapplug daarvoor errugens?
En welke olie moet daar dan in?
Bovenop soms Tak?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee , in `t dak :thumbup:
Grote koperen plug onder je versn.bak Tak .
Is magnetisch ,
Wel nieuwe afdichtring opzetten , zeggen ze .
`k Heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan , laat het altijd doen , anders krijg ik fiese pootjes :mrgreen:
Aftappen doe je via het laagste punt Mark. :mrgreen:
Aftapplug zit ergens onder aan de bak achter de aandrijfas. Die kun je niet missen.
Vullen: Als je het linkerwiel en de kunststof beschermkap naar de motorruimte weghaalt, kijk je tegen de zijkant van de bak aan. Aan de bovenkant zie je een plug met een vierkant gat, daar zit het vulgat. Er gaat ongeveer 1,8 liter in. Vullen doe je met de auto in horizontale stand. Als de olie uit het gat loopt, zit er genoeg in.
Voor die plug zijn haakse sleutels verkrijgbaar, speciaal voor Peugeot/Citroën/Renault carterpluggen. Let er wel op dat je er eentje koopt met een bocht van 30 graden of meer, de standaard sleutels hebben een kleinere hoek en dan kun je net geen slag maken in de wielkuip.
p.s. Het officiële vulgat zit ergens onder de hefboom van de koppeling. Daar zit een kunststof plug. Maar deze zit op een vrijwel onmogelijke plek.
Hallo ALlen, bedankt voor de tips, Vooral de bakolie kan ik wel even meenemen.
Gisteravond een poging gewaagd, maar ben niet verder gekomen dan kijken. Bleek dat de plug van het carter aardig doorgedraaid is. Los van het feit dat ik er eigenlijk al geen grip op kreeg, had ik ook geen nieuwe om er daarna weer in te draaien.
Dus eerst maar een nieuwe scoren, en dan binnenkort maar een nieuwe poging wagen. Boutje op de dop lassen, en losmaken. En een nieuwe er weer in :D
Interessant, interessant....
Bijvullen is dus moeilijker dan aftappen vd handbakolie....geinig
En ook daar gebruik je gewoon 10W40 voor bv? Geen speciale 'handbakolie' ?
daar moet geen gewone motorolie in! Maar versnellingsbakolie, specificaties weet ik zo niet, ik heb een automaat...
75w80, ipv de gebruikelijke 80w90. Deze laatste is voor duitsers en is ook merkbaar te dik.
<Mike modus aan> Net als de duitsers zelf... <Mike modus uit>
En een handtekening!!!!
De bakolie vullen kan ook via het beluchtings punt.
Deze zit uiteraard bovenop de bak.
Het is een zwarte kunstof zeskant nippel met een wit kapje erin gedrukt.
Nippel eruit draaien.
Bak vullen met de juiste bakolie ik doe er altijd 2ltr in. 0.9ltr staat voor geschreven.
Nippel monteren en VOORZICHTIG vast draaien. Breekt snel af.
Die vulnippel zit niet op alle bakken. Zo heeft bijvoorbeeld La Soixante 'm niet. Het blijft tenslotte een Frans ontwerp. :lolno:
De voorgeschreven versnellingsbakolie met PSA specificatie GL4+: TOTAL Transmission BV 75W80
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5Ob19ZWmRMMzd1akE/edit
Ik heb mijn bak de afgelopen 3 jaar een aantal keer voorzien van GL5. Puur toevallig had ik in Frankrijk bovengenoemde Total gekocht. Die zit er nu in en ik vind de bak soepeler schakelen. Dat vind ik het vermelden waard omdat ik een aantal mensen gehoord heb die niet te spreken zijn over de Total bakolie.
Ik moet er wel bij zeggen dat de laatste keer dat ik aftapte de versnellingsbakolie nog mooi helder was terwijl dat de eerste paar keer gitzwart was. Misschien dat dat verschil maakt. :roll:
Over de PSA specificatie GL4+ blijft het vaag. Want het precieze verschil tussen GL4+ t.o.v. GL4 en GL5 is in documenten niet te vinden. Mijn XM en Xsara schakelen ook prima ermee, wel is het verstandig om niet meer dan de opgegeven hoeveelheid in de bak te gieten. Dus als er b.v. 1,8liter staat voorgeschreven en er 2liter in gaat, dan kan de bak weer wat lastiger schakelen door de weerstand die de roterende assen ondervinden.
Ook daarom verdient het de voorkeur via de zijkant te vullen: als het overloopt zit er genoeg olie in.
Plus dat het via je keerringen er weer uit kan kan komen ;)