Olie verbruik XM V6 automaat '95

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
Olie verbruik XM V6 automaat '95

Beste Allemaal,

Mijn franse dame is om onduidelijke redenen olie gaan verbruiken. Er was niets aan de hand totdat er tijdens de vakantie na een toilet pauze bij het starten er een pluim uit de uitlaat kwam vergezeld met een geur van verbrande olie. Het olie verbruik is nu opgelopen tot 1L op 1200-1500km. Nu ben ik niet direct vies van een beetje bijvullen op zijn tijd (moet daar ook niet te emotioneel overdoen) maar dit is wel erg gortig. Nog meer omdat bij zulke momenten de straat blauw staat (laat staan in een parkeergarage.... genant... ;-) )

Dat pluimen gebeurt echter pas wel als ze helemaal op temperatuur is, bijvoorbeeld na veel stadsverkeer of na veel snelweg rijden. Koeling blijft goed (tijdens de vakantie met 30-35 graden met veel optrekken/stilstaan op bergweggetjes met 5-10% klimmen) op zo'n 90-95 graden, bij normaal rijden op een graad of 85-90 (blijft goed voor de dikke 90 streep staan). Ook presteert ze naar behoren dus ook hier geen indicator. Als je gestopt bent geweest en de dame even hebt afgezet, bijvoorbeeld bij tanken, en je start weer dan hou je wel even een pluim tot dat je weer een stukje hebt kunnen rijden (en dan soms pas ook tot dat je boven de 50 bent geweest). De automaat schakelt goed en zacht. Wel is het zo dat hier bij het optrekken tussen de 2200-2500 toeren een (lichte) brom te horen is. Heb ik zelf nog niet eerder gehoord bij een XM maar heb hier nooit echt aandacht aangegeven omdat ze zacht schakelt. Misschien dat het toch met elkaar te maken heeft? 

Sinds een aantal weken nu staat ze geschorst in een overdekte schuur daar ik voor het moment weinig tot geen gebruik van een auto maak. Scheelt toch weer wat euries en het geeft mij de ruimte wat extra geld op zij te zetten voor de "oplossing". Al weet ik nog niet zo goed wat dat gaat zijn.... 

Heeft iemand hier een idee bij of misschien zelfs ervaring?

 

 

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Mijn eerste gedachte is kapotte klepseals, vooral omdat het uit de uitlaat komt. Rot dat die nu in de stalling staat! 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Het is dus duidelijk olie die verbrand wordt. Dat zou via de klepsteelafdichting in de cilinder(s) kunnen komen, of door een kapotte/versleten olieschraapveer of eventueel via de koppakking lijkt me. Ik heb geen concrete ervaring met jouw V6 blok. Je zou eens een compressie test kunnen doen...

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Dank je Djidde.... dat klinkt niet fijn: weet jij zo of je hierbij komt als je de kop vervangt? Heb het advies gekregen dat het de kop zou zijn maar had daar zelf mijn twijfels bij daar het olie betreft en geen koelwater. Of het moet in het blok daar alles bij elkaar zitten zeg maar. Heb daar alleen geen idee van. Vind het niet erg de kop te vervangen als ik die seals dan redelijker wijs zou kunnen meepakken..... oh had ik maar x-ray ogen... ;-)

 

Michael

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Nokkenassen moeten daarvoor uit. maar een compressietest zoals FurrieGurrie zegt is het makkelijkst om eerst te doen. Zuigerveren kunnen kapot gaan en daar kan dan ook olie langs gaan. Seals zitten om de klepsteeltjes heen onder de nokkenassen. Dus kleppendeksel eraf, nokkenashuizen los, nokkenassen eruit, en dan zie je de klepstoters. Die eruit, en daar onder zitten veren met een schaaltje om de klepsteel heen. Die loshalen, en daar zie je de klepseals zitten. Is wel een klusje! Ik weet dat bij een ander blok wat ik in handen heb waar ook een aantal seals kapot waren, en daar ging nog heel wat meer olie door heen. Als je de kop loshaalt en vervangt de boel, gewoon gelijk alles goed doen, dus nieuwe seals, nieuwe pakkingen voor inlaat, uitlaat etc. Als er zuigerveren kapot zijn is het wat meer werk, maar daar staat de ZPJ niet bekend om. Begin met een compressietest.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Lektest dus eigenlijk.;)

Met een  compressietest kan je evt blow-by en carterdampen bevestigen of uitsluiten maar niet de klepseals bevestigen. 

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Olie verbruik XM V6 automaat '95

Heren dank..... kan het zelf allemaal niet doen en derhalve bij mijn trouwe garage. Het geen waar ik me het meest mee bezig hou is: ga ik of het blok vervangen of het bestaande blok open halen. Beiden hebben zo voor- en nadelen.... maar neig wel meer naar het vervangen van het blok.... we gaan er nog maar eens een nachtje over slapen....

Michael