Omdat mijn teeseeteetje niet erg lekker op temperatuur kwam (vaak lager dan 80 graden) heb ik mijn thermostaat vervangen. Ik ging er vanuit dat de pakking die op onderstaande afbeelding van service citroen staat (nummer 11) de ring was die om rand van de thermostaat zelf zit. Bij het demonteren zaten er echter resten van een pakking tussen het thermostaathuis en de deksel van het thermostaathuis. (erg dun, wellicht vloeibare pakking?) Nu blijft ze daar een beetje KVS zweten...
Mijn vraag is hoort er een pakking tussen de deksel (nr 10) en het huis (nr 01) te zitten? Mss heb ik nog een restje van de pakking over het hoofd gezien waardoor het nu toch nog wat lekt...
Een ander vraagje gaat over het ontluchten van het koelsysteem; vlgs de vraagbaak moet ik het systeem ook ontluchten bij de radiateur, Ik kan hier echter geen ontluchtingsschroef vinden? Kan dat kloppen?
De ring is genoeg en er hoort geen pakking tussen. Dus die resten meten eruit. Ontluchten kan wel tijdens het vullen bij de radiator. Dan moet je die dunne overloopslang loshalen bovenop de radiator, want verder zit daar geen onluchtingsschroef.
Ontluchten doe je met #13 en #2 pas op met 2: teveel kracht en je breekt hem af.
Wbt die pakkingsring #11 is in theorie genoeg, mits je alle corrosie en aangekoekte kvs daar weghaalt. In de praktijk doe ik dat, maar voeg ik stiekem ook wat vloeibare shit toe op de rand van de deksel voor " je weet maar nooit"
Vandaag van plan om wat vloeibare pakking ertussen te smeren...
hierbij echter de reden van het lekken gevonden, scheur in de deksel van het thermostaathuis. En natuurlijk breekt er daarna een stuk af, het stuk met gat voor de bout dus ding zit nu maar met 1 bout vast.
Gelukkig is dat ding niet NFP....
______________
L' éminence grise
naadje Roel. Maar gelukkig gevonden wat de oorzaak is en onderdelen zijn te halen. Dus dit los je vervolgens gewoon prima op!
Nou dat viel me reuze mee...
onderdeel 1336 A1 is bestelt en kost slechts 17 euro...
______________
L' éminence grise
Nieuw onderdeel is binnen, er vanavond even opklussen:
afgelopen week kapot thermostaathuis eraf gehaald:
Zojuist viel mij nog het volgende op aan de afbeelding van Service Citroen:
de deksel van het thermostaathuis zit vast met nr 30 en nr 14
nr 30 is een boutje, nr 14 is een draadeind met halverwege een vastgelaste moer. Hierop zit een ondersteuning van buis vanuit het luchtfilter.
Op de afbeelding van Scc zit het draadeind linksboven en het boutje rechtsonder. Bij mijn auto was dat net andersom? wat is juist?
______________
L' éminence grise
Rechtsonder :)
Mooi zo, thnx matthijs
______________
L' éminence grise
Mijn TCT komt ook niet boven de 80 graden. Is dat heel zorgelijk?
__________
Crepuscule
Ligt er aan, als de termostaat stuk is duurt het langer voor de motor op bedrijfstemperatuur is.
hierdoor krijg je een hoger verbruik en is niet goed voor de motor op de lange termijn.
80 is niet zo gek laag, hoor. Kan nog een variatie in de meter van de dash zijn.
Toen mijn thermostaat kapot en dus niet meer dicht ging was kwam ik moeizaam boven de 60 en bij hoge belasting net aan op 70 graden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oké, dan kijk ik het nog wat aan. Ik vind het eigenlijk wel plezierig want ik had in het verleden vaak te warme XM's met koelingsproblemen.
__________
Crepuscule
Het is gelukt! (al weer een paar weken geleden), de boel blijft mooi droog en netjes op temperatuur.
volgende week eens testen tijdens een flinke rit bergop met sleurhut.
______________
L' éminence grise