Piepende V-snaar

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
roncitf
afbeelding van roncitf
Piepende V-snaar

De V-snaar van mijn XM V6 Break '98 piept. Ben er al 3x mee naar de garage geweest (Citroen specialist, geen off. dealer), maar die kan het niet verhelpen, volgens hem is het zelf-spannend, dus valt er niets aan te doen.
De V-snaar is nu 2x vernieuwd, maar heeft niets geholpen.
Het piepen is alleen bij het wegrijden en achteruit rijden, dus bij lage toeren. Tijdens het rijden verder piept ie niet.
iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Groeten,

Ron

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Piepende V-snaar

Heeft jouw XM de ES9J4 V6 24v?

Bij de ES9J4 is er inderdaad sprake van een multiriem met een zelfspan inrichting, maar de spanrol ervan kan wel versleten zijn en gaan piepen. In dit geval de spanrol met spanner vervangen.
De spanrol van de ditributieriem zou ook kunnen piepen, maar in de meeste gevallen gaat het om de spanrol van de multiriem.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Piepende V-snaar

Ik verdenk toch eerder de krukaspoelie. Als de rubberen rand daarin gaar is, slipt de buitenkant en dat maakt ook een piepend geluid.
De garage zal het toch wel gemerkt hebben als de spanrol versleten is?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Piepende V-snaar

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is die torsiedemper.. Die dikke veer zeg maar. Ook deze moet op orde zijn. Anders kun je dit soort geintjes krijgen..

Spanrol en torsiedemper vervangen dus! En dan verder kijken.. Krukaspoelie kun je naar kijken, maar is niet een typisch es9j4 probleem.. XU motoren hebben wel last van overmatige slijtage...

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Piepende V-snaar

Krukaspoelie gaat ook stuk op een es9,

Even met iets een streep op zetten over het hart en de buitenring. Dag erna weer kijken en als de streep op de buitenring anders staat dan op de binnenring is ie stuk.