pookknop automaat

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
maricel
afbeelding van maricel
  • 2.0i 16v aut. 1997
pookknop automaat

Hallo,

Wie kan me vertellen hoe ik de pookknop van mijn XM automaat kan vervangen, de mijne is van alle kanten gescheurd en zou deze graag willen vervangen door een goed exemplaar.

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: pookknop automaat
Raamwerkje beneden aan de hoes voorzichtig loswurmen en dan omhoog halen. Je komt dan een schroefje tegen die je los kunt halen om de knop te verwijderen meen ik me te herinneren. ...
marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: pookknop automaat

2 schroefjes zelfs... Aan weerskanten van de handle.

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: pookknop automaat

Mijn pookknop (het omhulsel) is na de vele goedkeurende klopjes in diverse delen uiteen gevallen en wordt nu met ducktape bijeen gehouden. Is dit onderdeel in het magazijn beschikbaar of anders, wie heeft er een voor mij?

Pieter & Nefertiti

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: pookknop automaat

Dat probleem komt me bekend voor. Volgens mij heb ik er een tijdje geleden één in het magazijn gezien. Vervangen is wel een heel gedoe (heb ik me laten vertellen), omdat je de gehele pook moet verwijderen.

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: pookknop automaat

Dank! Dat wordt dus een bezoekje aan het magazijn en een studie naar hoe dit allemaal in elkaar zit.

Pieter & Nefertiti

arentwilde
afbeelding van arentwilde
RE: pookknop automaat

Die van mij is gebartsen ben benieuwd of het makkelijk te vervangen is

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: pookknop automaat

Ik heb het omhulsel van de de pookknop van hout gemaakt en ben niet ontevreden over het resultaat.

Nu  alleen nog met kleurlak beter op kleur zien te krijgen. 

 

Pieter & Nefertiti

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Mooi, Mooi, eist eigenlijk een volledige beschrijving met foto's.  Alleen al omdat zo een houten pook veel beter bij het interieur past. Van de hand geschakelde is er origineel ook een houten versie

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: pookknop automaat

Mooi werk Pieter. Gaaf als je dat zelf kunt maken   no

__________
Crepuscule

maricel
afbeelding van maricel
  • 2.0i 16v aut. 1997
RE: pookknop automaat

Ziet er mooi uit Peter misschien kun je wat gedetaiileerde foto's plaatsen en hoe is dit te maken?

 

2CV 61981
2CV6 1983
SAXO 1.1 1997
XM 2.0i 16V aut 1997

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: pookknop automaat

Ik zal vrijdag of zaterdag wel wat meer foto's en info plaatsen. Met de juiste gereedschappen (en na een relatief kort leerproces) is het allemaal prima te doen. 

Pieter & Nefertiti

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: pookknop automaat

 De kale pook.

Met behulp van soldeertin (gemakkelijk in elke vorm te buigen en te kloppen) heb ik de vorm van de knop overgenomen en de maten van de te zagen blokjes bepaald.

Uit een reststuk van een schuttingpaal 70 x 70 mm (bankirai) enkele blokjes hout van 42 x 60 x 80 mm. gezaagd op mijn zaagtafeltje. Naderhand had 42 x 60 x 85 beter geweest!

 

Met behulp van de schuurband het grove oppervlak vlak geschuurd. Hier had ik moeten merken hoe de nerf loopt zodat het na het verlijmen in dezelfde richting gaat.

Op de vlakken de vorm van de knop afgetekend met een dunne pen. Goed verdelen (spiegelbeeld)

Met behulp van de bovenfrees het eenvoudige onderste gedeelte uitgevreesd. Hierbij had ik een extra blokje gebruikt om te testen of de diepte en afstand tot de geleider correct waren ingesteld. Ook hier dus opletten dat het ander blokje in spiegelbeeld moet worden uitgevreesd.

Daarna de enige frees die ik nog in mijn bezit had uit een vorig leven (van een metaal freesmachine) in de kolomboormachine vastgezet en de rechter helft gaan uithollen net zolang tot het de pook netjes tot de helft afdekt. De linker kant is moeilijker want hier moet de knop door gaan steken. Gelukkig kon ik met het oude omhulsel de plaatst redelijk goed bepalen. Twee gaten geboord en de rest met een vijl op maat gemaakt. Nu ook weer steeds wat materiaal uitgevreesd totdat de twee helften goed tegen elkaar aan kwamen om de pookknop. Met een dunschrijver heb ik wat streepjes gezet zodat ik na het verwijderen van de twee helften van de pookknop ze weer exact op de zelfde manier tegen elkaar kon klemmen.

Met behulp van de schuurband heb ik het handgreepgedeelte van de blokken, terwijl ik er voor zorgde dat ze niet ten opzichte van elkaar verschoven, in vorm gebracht. Daarna heb ik ze afzonderlijk met de bovenfrees en lintzaag verder in vorm gebracht. Met een blokhaakje controleerde ik of links en rechts even hoog werden. Natuurlijk er op letten dat er niet te veel materiaal werd weggehaald (ik heb een klein beetje vloeibaar hout moeten gebruiken omdat ik een klein foutje maakte).

Toen alles er redelijk uitzag heb ik de delen om de pookknop met houtlijm gelijmd, vastgeklemd en een dag laten drogen. Daarna schuren, schren en schuren totdat ik tevreden was met vorm en gladheid. Lakken, schuren, lakken, etc.

Waarom de foto's spiegelbeeld worden geplaatst is mij een raadsel. Ik hoop toch dat het wat duidelijkheid geeft.

Het op kleur brengen is nu aardig gelukt. Ik was begonnen met Rambo interieurlak zijdeglans warm wengé. Dat was dus een foute keuze. Met diep mahonie krijg ik nu een beter resultaat. Hoogglans transparante jachtlak vormt de finishing touch. Nu de kleppen van de middenconsole Uit een type 1 beter op kleur maken. Weet nu hoe dat moet :-).

Ondanks de gemaakte foutjes vind ik dit omhulsel een stuk mooier en beter in de hand liggen dan het origineel. Of te wel, ik doe er niets meer aan en ga er vanuit dat het mijn tijd wel uitdient.

Pieter & Nefertiti

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: pookknop automaat

Als je foto's met je telefoon in landscape stand maakt, zit er nog ergens in het bestand een instelling die verraadt dat de telefoon niet recht stond.

Voordat je de foto uploadt moet je hem even openen en gewoon weer saven in een willekeurig plaatjesprogramma (ik gebruik nog altijd Paint hiervoor). Facebook heeft vaak hetzelfde euvel (tenzij je de foto met de telefoon zelf via de FB app plaatst, dan gaat het goed).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: pookknop automaat

Ooit heb ik in het verleden bij de verf handel water beits kunnen halen, helaas echte verf specialisten zijn er bijna niet meer.

Dit is een oplossing met ammoniak waardoor de kleurstof (bruin/zwart) in het hout trekt.

Hoe meer beits er wordt gebruikt hoe donkerde het hout kleurde. Daar na kan je met boenwas het hout opwrijven tot een glans of in de vernis zetten.

Dit geeft een mooier effect omdat de structuur van de houtnerf goed zichtbaar blijft wat met de huidige zogenaamde, op kleur gemaakte beitslak,  verdwijnt.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!