Raambediening voorportieren

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
erikpalmjansen
afbeelding van erikpalmjansen
  • 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
  • XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
  • ZK-28-PF, 2.0i, overleden
Raambediening voorportieren

Vandaag een leuk leermomentje gehad.

De raambedieningsknopjes voor de elektrische raambediening van de voorportieren...zijn allemaal verschillend.
De bestuurders knop is makkelijk te herkennen omdat ie compleet verschilt met full-drop-down en partial drop-down functie (4 knopjes), maar de schakelaar voor de aansturing van het raam in de bijrijdersportier "lijkt" op de schakelaar in de console op de bijrijdersdeur en op de schakelaars in de  consoles van de achterportieren.
Deze zijn echter compleet verschillend. Zie het schema.
In het schema heeft de 4knoppen schakelaar code 590.
De bestuurders schakelaar voor het bijrijdersraam 591.
De bijrijders schakelaar 592.
Even mijn beschikbare schakelaars tegen het licht houdend kom ik slecht 1 aanknopingspunt tegen op de knopjes zelf; namelijk het cijfer 1, 2 of 6 voor de 2 knoppen schakelaars (zie foto).
6 is vermoedlijk voor de achterportieren, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
Met de gok dat 1 voor de 591 stond en 2 voor de 592, heb ik de knopjes weer aangesloten. Dit bleek de oplossing voor mijn niet werkende raammechanisme aan de bijrijderskant.

Let dus goed op als je met de knopjes van de raambediening aan de slag gaat. Er zijn meerdere versies in omloop en als je de verkeerde plaatst kun je je F35 (30A) zekering eruit blazen!!

 

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Raambediening voorportieren

Even nagekeken en 't klopt dat niet alle schakelaars hetzelfde zijn, maarrr....

- Het cijfer wat je noemt heeft niet te maken met welk onderdeelnr het is.
- Het echte onderdeelnr valt te vinden als je tegen de onderzijde van de schakelaar aankijkt.
- En dan vinden we voor de 'gewone' schakelaars twee nummers, namelijk;
   22630: Bediening bijrijdersportier GEPLAATST in bestuurdersdeur,
   22638: Bediening bijrijdersportier, portieren links en rechts achter, bestuurdersportier bij ontbreken van de automatische functie (4 knops schakelaar).

Daarnaast dus nog de optionele 'tip-toets'-schakelaar, en de twee identieke in het middenconsole. Deze wijken zodanig af van de rest dat die geen nummering ter identificatie nodig hebben.

De schakelaars hebben een nok zodat je in principe nooit de verkeerde op de stekker kan zetten of deze verkeerd om kan aansluiten mits niet een vandaal die nok heeft weggebroken.

Dan nog verder over de functie van de nok.
Intern werken de schakelaars allen hetzelfde en verkeerd om aansluiten van de stekker kan gewoon. Het enige gevolg gaat zijn dat nu het raam omlaag gaat terwijl je 'omhoog' indrukt. 
Dan zet je natuurlijk gewoon de schakelaar omgedraait in de deur. Iets wat niet kan wegens een asymetrisch nokje wat weer moet passen in het montageframe in het deurpaneel.

Maar als alle schakelaars intern hetzelfde werken, waarom dan de moeite om twee versies te maken?
Simpelweg omdat je nu in het bestuurderesportier tijdens de montage de twee hetzelfd eruitziende schakelaars niet in de verkeerde positie en/of oriëntatie kunt zetten.

Dat bij erikpalmjansen de hele zekering er uit vloog wegens een schakelaar kan dus alleen maar betekenen dat de schakelaar zelf kortsluiting maakte of dat er ergens anders een tijdelijke sluiting is geweest. 

Hieronder nog even alle schakelaars.
Linksboven het bestuurdersportier / Rechtsboven het bijrijdersportier
Linksonder het portier LinksAchter / Rechtsonder het portier RechtsAchter


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.