Mijn (elektrische) raamheffer van de linker portier van een xm uit 1999 is kapot. Ik schrok mij kapot toen ik hoorde wat de nieuwprijs was, zo'n 500,00 (incl btw en arbiedsloon) Wie heeft er een tweede handse voor mij. Het gaat om een 99 uitvoering met een 9-polige stekker. Nieuw model. Ik kan hem er zelf in zetten.
Henri jansen
Wat is er kapot aan ??
Wanneer ik het raam wil openen hoor ik veel gekraak. Wanneer ik hem daarna wil sluiten, lukt dat maar voor 3/4 en zakt uit zichzelf weer. Je moet hem dan met de hand vastpakken en over een bepaald punt heen trekken wil hij weer in zijn geheel sluiten. Uit voorzorg laat ik hem nu maat dicht, voor het geval hij helemaal niet meer dicht kan.
Waarschijnlijk een verroeste kabel van het raammechaniek.
In de laatste AE staat precies uitgelegd hoe je deze kunt vervangen, al vond ik het verhaal niet overal even duidelijk.
Succes (of is het inmiddels al opgelost?)
Zelfde probleem gehad.
Het nieuwe type is veel zwakker van opbouw dan type 1, bijna niet te krijgen en dan meestal ook al aan zijn eind.
Intussen heb ik een type 1 in mijn type 2 gezet. Werkt prima, kost een fractie en is overal te koop.
Type 1 werkt met een apart kastje voor de one touch bediening. De bedieningsknop is hetzelfde.
Ik heb de bedrading van type 1 doorgemeten, het overeenkomstige stuk van type 2 eruitgeknipt en vervangen door type 1.
Voor liefhebbers heb ik het schema.
Mechanisch past alles.
Het kastje past achter het luchtkanaal onder de knoppen. Wel een plastic zakje om doen, anders wordt het nat.
Type 1 heeft wel een zwak punt, dat moet je eigenlijk checken bij aankoop. Spanning er op en tegen het eind vast laten lopen. Als hij versleten is loopt de motor door met een tikkend geluid.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Heb je zo'n schema voor mij? en wie weet (een adres voor) mechaniek + kastje? Ik zit ook met een serie 2 met kapot mechaniek (gebroken kabel..) Eg vervelend vooral met dit mooie weer..