Hallo,
Sinds enige tijd een vervelend probleem, het linker voorraam wil niet meer open. Lastig bij slagbomen en parkeergarages enzo.Het begon dat de one-stop niet meer reageerde en de handmatige bediening na een paar seconde stopte, ook al hield je de knop ingedrukt. Na ongeveer een week reageerde de handmatige bediening ook niet meer. Bijzonder is dat in de linkerdeur de bediening van het rechterraam wel gewoon werkt.
Inmiddels veel geprobeerd: Aan de hand van de schema's in het Olving-handboek alle schakelaars, stekkers en verbindingen gecontroleerd en gereinigd (waren overigens niet erg vuil). Kabelboom gecontroleerd op zichtbare of voelbare breukjes.Op de sloop een ander (gecheckt werkend) raammechaniek gehaald en gemonteerd. En het werkte. Even... Toen we alles weer in elkaar hadden gezet, deed ie niks meer.
Vanmiddag alles weer gedemonteerd, nogmaals alle verbindingen gecontroleerd en tot onze grote verbazing deed hij het toen weer. Sterker nog, ook het oorspronkelijke raammechaniek werkt naar behoren. Alles weer in elkaar gezet, bekleding erop en met een werkend raam naar huis gereden (ongeveer 1 kilometer). En je raadt het al, thuis deed ie niks meer.
We zijn inmiddels geroutineerd in het demonteren van XM-deuren, maar wel enigzins radeloos.
Iemand een idee wat het kan zijn? We denken zelf nog aan te weinig contactdruk in de stekkers, toch een kabelbreuk, of misschien het relais dat niet in de deur maar elders zit?
Voor de volledigheid, het betreft een type 2 van 1998 met een Bosch-aansturing op het raammechaniek.
Harman,
ik zou beginnen te meten op de schakelaar met gemonteerd mechanisme. Staat daar 12 Volt op? Het riekt bij mij toch naar een kabelbreuk
Jaap
Kun je niet gewoon de complete kabelboom in de deur van een sloper monteren? Da's misschien wel de kortste klap. Ik vermoed inderdaad ook een kabelbreuk.
Sorry,
Maar ik hou zo niet van zomaar onderdelen vervangen zonder dat je weet wat er aan de hand is. En als er toch ergens anders sluiting is, gaat je auto in de hens. Dus mijn devies: eerst meten
Jaap
Daar heb je toch zekeringen voor? Ik denk dat je dat zelfs wel min of meer kunt uitsluiten, want dan zou zo'n zekering al door zijn. Dan gaat het raam ook niet ineens werken als je er wat mee rommelt.
Ik ben het absoluut met je eens dat het het allermooist is om zeker te weten waar het probleem precies in zit, maar ik zie niet hoe het gevaarlijk zou zijn om zo'n kabelboom te vervangen. Zelfs als er ergens sluiting zit in de originele kabelboom, dan haal je die eruit als je de hele kabelboom vervangt. Van de overige onderdelen weten we immers dat ze goed zijn.
Als het raam niet soepel loopt, te veel weerstand, stop deze van zelf ander zou de motor door blijven draaien op het moment als het dicht zit.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!