radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mustangrider
afbeelding van mustangrider
  • XM 3.0 V6 Motorcode XFZ Bouwjaar 1999
radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

Kan er iemand verellen of het vervangen van een radiator te doen is

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999
Ja dat is prima te doen. Ik heb er zelfs een verslagje van gemaakt in mijn berline topic....
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

hier te lezen:

http://www.xmclub.nl/comment/20794#comment-20794

Helaas zijn de foto's weg. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Lastigste vond ik het loshalen van de slangen van de oude radiateur. Zit best vastgeplakt. Moet dus met beleid los, je wilt niet dat ze scheuren. Ze waren gelukkig nog best flexibel.

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

https://mail.ziggo.nl/publications/documents/731679/6050ebcb5d84ce9b58b3e3e398a6b442

Zo heb ik het de eerste keer gedaan. Bij een volgende keer (andere Xm) heb ik volgens mij de bumper niet verwijderd.

Je hebt dan minder ruimte en ziet minder goed wat je doet...

mustangrider
afbeelding van mustangrider
  • XM 3.0 V6 Motorcode XFZ Bouwjaar 1999
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

Dank  voor je instructies.

Het was toch nog lastig om de juiste radiator te vinden via internet. Bij vele sites moest ik mij kenteken invullen en prompt kreeg ik de verkeerde radiator. Met de inlaat links en uit rechts maar ik moest de zelfde als jij, in je voorbeeld, hebben. Na een tip van mijn zoon bij Brabebo geprobeerd en jawel in een keer goed en voor iets meer dan 100 eurie thuis afgeleverd.

Boven de radiator zit een plaat bevestigt met 4 bouten boven de stadsverlichting. Deze er uit gehaald, de bouten in de wielkasten los gedraaid de 3 grill boutjes aan de bovenkant  er uit gehaald en toen kon ik voldoende ruimte maken door de plaat boven de radiator iets  ( voldoende) naar voren,  zo je wil, naar me toe te trekken en de accuklem iets verdraait. Vervolgens het ontluchtingsdopje er uitgehaald een stuk tuinslang op het aftapkraantje geplaatst en leeg laten lopen. Vervolgens heb ik met zo'n speciale slangklemschroevendraaier de klemmen los gemaakt en ik kon, zonder al teveel moeite, de slangen los krijgen. " alle koelvloeistof opgevangen natuurlijk" Nadat ik de bovenkant van de radiator richting het motorblok duwde kon ik vrij gemakkelijk de radiator eruit halen. voor de radiator zit nog een ander radiator ( de condensor) van de airco met een enorme berg bladeren en andere troep. dit allemaal verwijdert en schoon gemaakt. het plaatwerk daar onder ziet er nog heel goed uit. Niets aan gedaan dus! Alles weer in omgedraaide volgorde terug geplaatst. klaar in een uur en kwartier. Maar wel dankzij of doordat ik jou instructie goed gelezen te hebben! Dank daarvoor. Alleen, nu is de kachel is dood. ik bedoel daarmee, dat de ventilator en verlichting van de thermostaat enzo helemaal donker zijn!  Helemaal niets te zien. Heb ik nu iets niet goed gedaan?

Met vriendelijke groeten

Ben Bonouvrier

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

Was er een zwevende zekering gemaakt van F2 en heb je die per ongeluk losgetrokken?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

mustangrider
afbeelding van mustangrider
  • XM 3.0 V6 Motorcode XFZ Bouwjaar 1999
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

Geen idee! F2 waar zit deze, of bedoel je de zekering in het zekering kastje links onder bij de bestuurder?

Met vriendelijke groeten

Ben Bonouvrier

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Gaat om de zekering F2 onder d mmotorkap. Zwevende zekering zou dan onder de kap naast de zekeringkast moeten zitten. Aan de linkerkant, tussen de koplamp en de accu. Dichterbij de koplamp dan bij de accu. Kan ook dat er geen zwevende zekering is geplaatst en dat het gerommel daar het laatste zetje was om de originele niet meer te laten werken. Ik heb laatst de handleiding hoe die F2 zekering te vervangen nog geplaatst. Even zoeken in de recente topics
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: radiator vervangen van een XM v6 automaat uit 08-1999

http://www.xmclub.nl/comment/57325#comment-57325