Ratelende startmotor

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markv624
afbeelding van Markv624
Ratelende startmotor

Beste Xmmers ,

Nadat ik de dame uit de stalling wilde halen om haar maar weer eens na lange tijd uit te laten , weigerde ze.

Ik heb een ratelende startmotor bij het starten , eerst wilde het nog een paar keer maar nu niet meer.

Als ik het goed heb kan dit komen doordat het tandwiel van de startmotor niet of niet goed naar buiten komt

bij het starten . Betekent dat dan dat de startmotor defenitief defect is ?

Of wordt dit toch nog door een aansturing veroorzaakt . Relais zijn goed .

Nadat ik toch nog een paar keer probeerde hoorde ik ook nog een extra geluid erbij zijnde een geklik onder de wagen in de buurt van de katalysator zeg maar.

Heb wel ontdekt dat de startmotoren bij V 6 en de 2 liter modellen gelijk zijn.

 

Groet , 

 

Mark

 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Ik denk eerder dat de solenoide van de startmotor niet goed bekrachtigd wordt doordat er iets met de schakeldraad aan de hand is die vanaf het contactslot komt. Een bendix die niet goed vrij loopt komt eigenlijk bijna niet voor. Als de bedrading die de solenoide bekrachtigd bij een V6 24v net zo in de gevarenzone van de uitlaat zit als een v6 12 v, dan is dat een goede verdachte. Vooral omdat het daar zo heet wordt dat de isolatie na al die jaren dan zo hard geworden is dat het verbrokkelt. En dan kun je rare symptomen krijgen.

Ik zou dus eerst de pluskabel loshalen (accu losnemen!) en die goed controleren of de isolatie nog heel is en of de aansluiting op de solenoide wel goed schoon is. Kan niet missen, is het enige dunne draadje op de startmotor. Van onderaf zou het  op een brug mogelijk moeten zijn denk ik, maar zal wel erg pielen zijn want de ruimte is krap...

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Ratelende startmotor

Oh, zou het bijna vergeten te schrijven. Ook spanningsval van een matige accu kan dit veroorzaken. Dus eerst even de spanning meten tijdens starten. Zakt deze onder 8v dan is je accu een andere goede eerste verdachte.

 

Markv624
afbeelding van Markv624
RE:

Chris bedankt.

Ik heb de startmotor eronderuit gehaald. Dat lukte eerst niet , hij zat vast aan het vliegwiel zeg maar. Nadat twee extra handjes aan de krukaspoelie draaide kwam hij los. Ik heb de hele startmotor uit elkaar gehaald omdat ik dacht gezien de km stand kon hij niet stuk zijn.

Binnenin was hij heel smerig en op de plekken waar wat vet zat daar was het vet helemaal verstaft ( uitgedroogd )

Alles schoon gemaakt en daar waar wat vet zat opnieuw wat nieuw vet erop en starten en lopen.

 

NB : de startmotor eruithalen is best te doen bij een V6 24 ( ES9J4 ) . Hitteschild eraf , stekkers los van oliedruksensor , drie bouten startmotor los en je kunt hem eruit manouvreren.

 

Groet , 

Mark

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Ratelende startmotor

Mooi zo! Al lees/hoor je niet vaak dat een startmotor op deze manier weigert. Mooi dat het zo opgelost is.