Dag lieve mensen,
Vandaag ben ik wezen kijken waarom m'n rechter buitenspiegel niet werkt.
Tenminste, hij werkt wel, ik kan er gewoon auto's in zien die achter me rijden en dergelijke ;) maar kan 'm niet elektrisch verstellen.
Het betreft een XM V6.24 uit 1996 ORGA nr 7184CJ, met indexeerbare rechter buitenspiegel zoals ze dat noemen. Dwz dat de spiegel een aparte stand kan onthouden voor de achteruitversnelling.
Deurpaneel eraf gehaald, schema's uitgeprint en ik ben gaan meten aan het kastje. Daar blijkt dat het kastje voedingsspanning krijgt, en alle signalen komen ook binnen. De knopjes zijn dus goed en het achteruitrijsignaal ook. Sterker nog, er komt zelfs spanning op de buitenspiegelmotortjes te staan. Reden waarom de spiegel niet draait: de spanning uit het kastje naar de spiegel is maar zo'n 4,5 volt. Voor de zekerheid de spiegel losgekoppeld en nog eens wezen meten ivm mogelijke kortsluiting, maar dat maakte niets uit.
Het lijkt erop dat het kastje defect is, maar voordat ik weer nutteloze onderdelen aanschaf vraag ik toch hier maar even rond.
Dat kastje is ook een 'intelligent' ding, die via de 30-polige diagnosestekker uitgelezen kan worden. Echter, met de Lexia krijg ik geen verbinding met de spiegel, en het uitleeskastje van Malle Pietje heb ik ook maar is verstoppertje aan het spelen... zou ik 'm daarmee kunnen resetten?
Ik vind het zo raar, als ik het kastje zo bekijk lijkt-ie haast nieuw, wat zou er nu stuk aan moeten gaan?
Wie kan me verder helpen?
Schema's:
Foto's kastje:
Als ik jouw verhaal zo lees, zeg ik als eerste ingeving: die L2722 opampjes zijn overleden, of de voedingsspanning van die krengen is niet goed. Dat laatste lijkt me minder waarschijnlijk maar is makkelijk na te meten natuurlijk. Anyone care to back me up or put me to shame? Wim is ook nogal thuis in de klassieke micro-electronica bv?
Stomme vraag hoor maar draaien de motortjes wel? en zitten de stangetjes goed in de verbindingen?
Misschien heb dat spul wel helemaal geen 12 volt nodig maar 4,5 volt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb geen 12V tang om dat te testen, mooi vaderdag cadeau alleen dan moet ik eerst een kind kweken... ;) ;)
Motor reageert helemaal niet, nee. Stom, helemaal vergeten de motortjes door te meten. Stangetjes zitten goed. Maar als de motortjes wel op 12V werken is 5 volt te weinig om er überhaupt een reactie uit te krijgen, toch minimaal 7-8 volt nodig.
Heb al een andere spiegel klaarliggen, het eerste vermoeden was dat de spiegel een ongeluk heeft gehad, er zit namelijk een flinke pit/barst in de behuizing, maar omdat ik geen fatsoenlijke spanning gemeten heb bij het losnemen van de stekker achter de spiegel zelf, nog niet uitgewisseld.
Het zou kunnnen dat die motortjes op 5 volt werken, maar die van de linkerspiegel werken zeker weten op 12 volt. Zou dan weer raar zijn als dat verschilt. Maar Citroën is nou eenmaal raar. ;)
De uitleespin geeft zo'n 5 volt af, ik kan met een multimeter niet zien of dat continu is maar het lijkt me normaal? Of hoort dat ook 12 volt te zijn? Zoals gezegd, uitlezen met de Lexia gaat niet.
Morgen toch maar even een andere spiegel proberen ...
Groetjes Erik
Als de andere spiegel geen soelaas biedt, wend ik mij weer tot het kastje. Moet ik dan aan de geel omcircelde pennen 12V meten? Ik weet wel wat van electronica, maar opampjes... Ik heet Lampje, niet Opampje. ;)
Groetjes Erik
Ik stam nog uit de tijd van de radiobuizen, alles behalve micro. :mrgreen:
Maar ik ga een eind met CDPF mee. Het enige dat ik dan nog niet kan verklaren is waarom de Lex die print niet kan uitlezen. Want dat zou er toch op duiden dat die unit gaar is.
En ja, inderdaad volgens de datasheet staat daar de voedingsspanning. Die zou dus 12 V moeten zijn.
Voor alle zekerheid, hier vind je de sheet.
Ja, of iets wat een spanning in dat kastje reguleert is naar de maan. De sturing van de motortjes gaat voor zover ik kan zien ook via dat Motorola-IC. En die werkt ook, alleen op een veel te lage spanning mijn inziens.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik heb morgen weer wat uit te proberen. Thanks!
Groetjes Erik
Erik,
Ik heb nog even in de specs gekeken, die L2722 heeft een voedingsspanning nodig tussen 4 en 28V. Dan lijkt me 4,5V veel te laag. Ik zie op de foto ook geen spanningsregelaar.
Nou, vandaag niet zo heel veel gedaan wegens een maandag gevoel, de spiegel bekeken die ik van xmbreak heb overgenomen. En tot de conclusie gekomen dat dat een ander type is, dat gaat dus weer niet passen.
Ik weet nu wel hoe het spiegelhuis uit elkaar moet (met enigzins geweld). Van de week maar eens de spiegel losmaken en aan de voeding hangen, kijken wat ie doet.
Trouwens, ik kom ook m'n airbag-ecu niet in met de lexia, maar is prima uit te lezen met het MP kastje. Dat zegt dus ook niet alles.
Die L2722, is daar ook nog een alternatief voor of is dat het enige in z'n soort?
Groetjes Erik
Ik heb vanavond nog 'ns heel uitvoerig met me, meself en I overlegd. En we zijn het met elkaar eens dat het euvel zeer waarschijnlijk in dat Motorola IC zit.
Maar om dat zeker te weten, zou ik 'ns beginnen met de spanning aan beide pootjes van het tantaaltje te meten. Ik gok er op dat dat 12V moet zijn. En, het kan mijn verbeelding zijn, dat zwarte blokje links van dat tantaaltje lijkt mij niet helemaal fris. Is zeer waarschijnlijk een vermogensweerstand.
Omdat het bijna allemaal SMD is, zou ik zelf de unit vervangen.
Dit is nog grote SMD, makkelijk met de hand te solderen.
Ik zie linksonder de mooie blauwe tantaalcondensator toch echt iets wat sterk lijkt op een spanningsregulator. Deze gaan nog weleens gaar door de flink fluctuerende spanningen die normaal gesproken heersen op een boordnet zoals bij een auto.
Als dat ding kaduuk is, krijg zo'n beetje je hele print te lage spanning. Zou kunnen verklaren waarom het kreng niet uit te lezen is, en tevens waarom ie het niet doet. Ook hier geldt: datasheet opzoeken, en meten is weten! Deze dingen zijn meestal algemeen verkrijgbaar, er is anders altijd wel een vervanger, en ze kosten geen kont.
Ik weet wat je bedoelt. Gezien de dikte van de behuizing twijfelde ik er aan. Maar als je kijkt wat er aan circus omheen hangt, zou het zomaar een LM-nogwat kunnen zijn.
78-, 79- en LM-serie koop je inderdaad bijkans per kilo. ;-)
Ik heb de spiegel trouwens nog nooit uit kunnen lezen,maar hij werkt wel bij mij.
Vandaag ben ik maar weer eens naar dat kastje gaan kijken. Ja, bijna een jaar verder....
Dat ding linksonder het tantaaltje daar staat op:
9240
BD
237
ST MAL
Google levert alleen een resultaat op BD237, een transistor.
Afijn, ik heb aan de opampjes gemeten en ze krijgen 12V voeding en een goede massa, maar aan de uitgangen meet ik slechts 4-6 volt, enkele uitzonderingen daargelaten waar er opeens zo'n 10.5 volt te meten valt. En met uitzondering bedoel ik dat als ik aan de op-neer-sectie meet, de spanning naar 10 volt gaat als ik op de bediening naar rechts druk. Er is nog een combinatie, maar die weet ik niet uit m'n hoofd.
Aan de ingangen meet ik - per sectie - steeds op de ene poot zo'n 2 volt, en de ander 0-3 volt afhankelijk van de bediening.
Ik weet niets van opamps, wie kan me helpen bevestigen of die opamps defect zijn of niet?
Groetjes Erik
Ik heb nog nooit een spiegel uit kunnen lezen, dus ik zou dat niet als 'probleem' bestempelen
Nee, dat uitlezen maakt me ook niet zo uit, het gaat mij erom dat die spiegel werkt.
Ik moet er nog één ding bij zeggen, als ik aan de stekker van de spiegelmotors meet, over de verschillende pinnen en aarde meet ik in sommige gevallen 10-11 volt maar in de meeste 4.5 - 5.5 volt. Ga ik over de pinnen onderling meten wordt het nooit meer dan 5 volt.
EDIT: Als iemand zo'n kastje over heeft wil ik die ook wel overnemen, die opampjes zijn lastig te krijgen, niet te spreken van de rest van de componenten.
Groetjes Erik
heb er wel een paar liggen
Matthijs, je hebt PB. :wink:
Groetjes Erik
Matthijs, ik kan je niet meer PB'en. Kun je anders je emailadres PBen of emailen zodat we onze afspraak kunnen maken?
Groetjes Erik
matthijs @ 309gti. nl :)
Net terug van Matthijs, zijn kastjes deden het ook niet. Toch maar even een andere spiegel daar geprobeerd, en die functioneert dus wel.
Tja, ik had wel een andere spiegel liggen maar die blijkt dus ook kapot.
Stom dat ik die niet ff aan de voeding geprobeerd had, ik moet nog even aan de luxe wennen die ik hier thuis heb. ;)
Mja, dat krijg je nou eenmaal als je een jaar later verder gaat met een klus. Beter is om gewoon opnieuw te beginnen en alles met een frisse blik te bekijken.
In ieder geval heb ik nu alles om de spiegel weer in orde te krijgen, hoezee !
Matthijs, nogmaals bedankt voor alle hulp!
Groetjes Erik
2 stukkende spiegels. Gewoon een gevalletje van Wet van Behoud van Ellende. :lol:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Dus.... vandaag het mechaniekje uit de spiegel van Matthijs gehaald, om aan m'n eigen auto te proberen...
... Koppel ik de stekker van m'n mechaniekje af, 'Hee, deze stekker gaat er veel makkelijker vanaf dan die andere, het zal toch niet?'. En ja hoor, stekker goed teruggestopt in m'n eigen mechaniek, testen en werkt perfect. :oops:
... heb ik dus 2 spiegels en een kastje voor niets gekocht. :oops:
Dus, te koop, 2 rechter buitenspiegels type II, 1 donkerblauwe in prima staat en een bordeauxrode die niet zo mooi is, wel bruikbaar voor het mechaniek. Oh, en nog een nette spiegelrand in Gris Quartz.
Mooi verhaal voor het Rund van de Week topic. :P
Groetjes Erik
Ach, je hebt er wel de tijd voor genomen. :mrgreen:
Mooi nu kan een ander die fout niet meer maken :mrgreen: :lol: