De makkelijkste en meestgebruikte methode om het hele hydraulische systeem te reinigen, is het gebruik van spoelolie, oftewel hydrorinçage. Deze methode reinigt globaal. Om het systeem grondig schoon te krijgen, is het noodzakelijk de diverse onderdelen los en uit elkaar te halen. Hier volgt de beschrijving voor de remdrukcontact van een type II.
Wat is nodig:
- steeksleutel 8 en 9.
- steeksleutel 10 en dop of sleutel 10.
- steeksleutel 20 en 22.
- WD40 of kruipolie/roestoplosser.
- remmenreiniger en/of wasbenzine, liefst in spuitbus. Ga uit van ongeveer 2 bussen.
- brug.
Demontage
Spuit alle 4 de wartels ruim in met kruipolie. Laat dit lekker inwerken. Laat intussen de auto, met draaiende motor in de laagste stand zakken en open een deur. Stop de motor en draai de ontlastschroef een stukje open. Als het gesis stopt, de schroef weer dichtdoen (als je dit niet doet, zal LHM uit de retourleidingen lopen en vanwege het hevelen blijven lopen).
Draai dan voorzichtig de wartels los (3 met steek 8, een met 9). Gebruik hiervoor veel geduld. Als ze niet los willen, een klein beetje vast draaien en dan weer los draaien.
Als de wartels los zijn, kun je de 2 met een bocht voorzichtig uit het huis trekken. Ze zijn relatief flexibel, probeer ze op het huis te leggen.
Zet de sleutel 10 op de moer bovenop het huis (dit moet op de tast) en draai aan de onderkant de bout los. Nu kun je het huis richting uitlaat trekken en gaan de achterste wartels los. Trek vervolgens de doorzichtige retourleiding uit de rubberen tule en vergeet niet de steker los te trekken. Als het goed is, heb je dit:
Haal vervolgens de solenoid los. Je ziet nu de pen die het systeem opent en sluit:
Reinig deze goed met remmenreiniger en wrijf schoon met een doek.
Haal het plastic gedeelte los (sleutel 22). Dit komt tevoorschijn:
Haal de veer voorzichtig uit het huis (er zit een stift in met ringen).
In het metalen huis zit een plunjer met daarop een 'hoed'. Haal deze er uit, reinig ze en wrijf schoon met een doek:
Gebruik bij het terugplaatsen geen kracht. Als het niet lukt, smeer dan de plunjer in met een beetje LHM.
Reinig ook de veer, pen en ringen en plaats ze op deze manier weer terug:
Deze foto laat zien hoe het remdrukcontact met bout (onder) en moer (boven) vastzit.
Plaats vervolgens het remdrukcontact weer in z'n positie onder de auto maar zet hem nog niet vast. Doe eerst de achterste, rechte leidingen in het huis en draai de wartels een beetje vast. Doe hetzelfde met de voorste. Zet dan het remdrukcontact vast met de bout en moer en draai de wartels aan. Druk de retourleiding weer in de tule en plug de steker in de solenoid. Dit is het resultaat:
Mooie beschrijving, als ik een brug had zou ik vanavond nog beginnen...
tenminste...
Als ik Wartel heb opgezocht in het grote Lingo-boek...
Zijn dat die koperen hulsjes? Ja, ik ben een nitwit...
Mooie uitleg, alleen 1 opmerking: WD40 is geen kruipolie, maar een vochtverdrijver. Een bus echte kruipolie (imal bijvoorbeeld) werkt vele malen beter.
Wartel = die 'moer' waarmee de leiding in het huis vastzit.
WD40 heeft smerende eigenschappen. Zelf zweer ik bij Anti Rust van Lidl: da's roestoplosser én kruipolie. Heb ik voor deze klus ook gebruikt, natuurlijk. ;-)
Wim, volgens mij is dit het remdrukcontact en niet de hydractiveklep.
De hydractiveklep zit in de hydractiveregelaars met de hydractivebollen erop. De 2 elektroklepjes zitten in de HA2 regelaars.
HA regelaars serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/hydractive2sindsserie2.jpg
Dit onderdeel heb je schoongemaakt :wink:
Veiligheidsklep, remdrukcontact serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Hydractive/veiligheidsklepserie2.jpg
Desondanks niet overbodig om dit onderdeel ook schoon te maken :wink:.
Je hebt helemaal gelijk JP. En inderdaad geen overbodige luxe. Ook daar kwam veel zwarte drap uit.
Ik ga gelijk hydractief klep vervangen door remdrukcontact. ;-)
De hydractiveregelaars reinigen is de volgende uitdaging :D.
Ik heb een pdf waarin het demonteren van de hydractiveregelaars wordt uitgelegd met foto`s en ook over het uitboren van de dempergaatjes in de hydractiveregelaars.
Hoe krijg ik zo`n pdf op het forum?
Uploaden op FileShare o.i.d?
JP, je heb een pb.
Prima beschrijving! Dit heeft mijn storing verholpen!
Ja, dat helpt :wtf: zeg dan ook ff wat voor storing je had...
Hydractivestoring in het remdrukcontact :)
Hoe uit zich die? Via dashboard melding of via uitleesapparatuur....
Via uitleesapparatuur.
Toch nog een vraagje hierover. Ik heb zon uitleesdoosje van malle Pietje en die geeft nu fout 21 aan. Volgens de uitleg is dit break pressure switch. Bedoelen ze hiermee dat ding wat Wimb beschrijft in dit topic of is het de sensor in het rempedaal? Onlangs heeft mijn specialist wat gedaan aan het rempedaalcontact en toen was de storing weg. Ook is het contact door mijzelf al een keer eerder schoongemaakt, zoals Wim beschrijft en is het elektronische deel vervangen voor een nieuwe, maar nu toch weer die #!%¥#! storing!P
Dus de vraag: wat geeft er storing als de hydractive computer foutcode 21 aangeeft?
Het gaat om het remdrukcontact in een aluminium remleiding recht onder de accubak. Het ziet eruit als een langwerpige zeskantige boutvorm met een stekker bovenop. Zodra een te lage remdruk gemeten wordt, onder een bepaalde drempelwaarde zal dit een zal een storing geven in de hydractivecomputer. Bij mijn vorige XM kreeg ik ook deze storingsmelding en ik kreeg dit remdrukcontact niet losgedraaid en heb het maar laten zitten. Wellicht is dit contact ook inwendig vervuild.
Het remdrukcontact die Wim laat zien in deze topic laat het rode uitroepteken i.c.m. STOP en boordcomputerwaarschuwing hydraulic pressure oplichten.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik zou ze merken en op dezelfde aansluiting terugzetten, anders kon je wel een hele rara gedragingen krijgen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hmm, tja dat had ik niet gedaan dus, vandaar mijn vraag. Wat ik nu heb, is dat de LA veerpoot enorm kraakt en schoksgewijs beweegt bij het gymnastieken. De retourslang is er ook al 3 afgekomen, met 3 x 1 liter lhm op straat. De auto wil ook niet meer in normale rijstand nu, hij gaat naar de tussenstand, tussen rij- en hoogste stand in. Zou dat hierdoor kunnen komen, of zit er nu lucht in de HR's?
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
De linker achterpoot was bij mij ook de eerste die kraakte.
Dat betekend dat de lagers versleten zijn.
Lekker klusje dat uitbouwen, alles kan lekker vast zitten vooral de twee bouten van de stabilisator stang en vergeet je remleiding niet.
Ook dat pennetje van de hydraulische cilinder kan vastgeroest zijn. ik zou alles maar flink in de kruip olie zetten en met warm stoken kom je ook een heel eind. zie topic.
lagers van de achter veerpoot vernieuw
http://www.xmclub.nl/search/content/veerpoot%20achter?f[0]=uid%3A262
succes
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Bedankt voor de how-to, die had ik nog niet gezien. Ik had al wel de veerbol verwijderd om te kijken of ik daar iets aan kon zien. Met de veerbol was niets aan de hand, maar waar de bol ingedraaid moet worden, daar zaten allemaal metaalschilfers (ook grote!) in de olie. Ik heb de break maar naar Dr. Dibert gebracht en die heeft de veercylinder vervangen, het kraken had, in dit geval, niets met de lagers te maken.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Wat jammer dat hier ook de foto's verdwenen zijn...
Is er iemand die ze nog heeft?
Ik plak ze met liefde nog een keer tussen de tekst!