Remmen ontluchten

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
TomG
afbeelding van TomG
Remmen ontluchten

Dag allemaal, ik wil mijn remmen ontluchten en ik lees in mijn vraagbaak van Olislager dat dat in een bepaalde volgorde moet. Nou zijn ze zo slim geweest om op dezelfde pagina 2 verschillende volgordes aan te geven, lekker makkelijk. Weet iemand de voorgeschreven volgorde?  

 

Bedankt Tom

Deelnemer Amsterdam Dakar Challenge, Team Les Verts nummer 1133

https://www.amsterdamdakar.com/teams/284/les-verts

Instagram les.verts.amsterdamdakar

 

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2 x 2,0 16V 1996, 2,0 16V Break 1998, Volvo 850 2,5 10V 1994
RE: Remmen ontluchten

Hallo Tom, rechts achter, links achter, rechts voor, links voor. Even voor de duidelijkheid, dit werkt wat anders dan bij een traditionele auto. In het remsysteem zit LHM die gewoon via het grote voorraadvat bijgevuld wordt. Voor het ontluchten moet je met twee man zijn en als volgt:

auto in hoogste stand zetten

betreffende wiel verwijderen

slang ontluchtingspotje op ontluchtingsnippel

tweede man drukt rempedaal in en houdt deze ingetrapt!! (niet pompen dus).

ontluchtingsnippel open draaien en voila, de vloeistof begint te stromen.

Wanneer je geen luchtbellen meer ziet, nippel dichtdraaien en vervolgens voet van de rem laten halen.

De overige wielen gaan hetzelfde.

Ik weet niet wat het hogere doel is waarom je dit wilt doen, gaat het om verse vloeistof in je remsysteem, dan zal jet het hele voorraadvat leeg moeten maken, dat is ongeveer 4 liter. Dat is overigens een heel andere handeling maar daarvoor zal je wel uiteindelijk ook de remmen van verse vloeistof kunnen voorzien. Overigens is LHM volgens mij niet hygroscopisch en de kooktemperatuur van LHM is aanmerkelijk hoger dan van traditionele dot4 remvloeistof.

Bij jouw auto kan je trouwens met een goed gehoor vaak merken of er lucht in je systeem zit, wanneer je het rempedaal intrapt met draaiende motor hoor je dan vaak een licht soort piepend geluid met een vrij lage toon.

Tot slot, ontluchten is wat anders dan de druk van je systeem afhalen. De druk eraf halen doe je in de laagste stand op de drukregelaar maar daar moet je heel,goed mee uitkijken want als je dit niet goed doet kom je niet meer weg.

Wanneer ga je weg trouwens? 
Groet, Bram 

 

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Remmen ontluchten

En mijn boeren-mechanische verstand zegt dat t bij deze auto;s niet uit maakt welke volgorde je gebruikt.

Ik zet altijd een stuk gereedschap tussen stoel en rem(momentsleuteldoos past prima) en ga dan gewoon rond. Nippel open tot er mooie groene vloeistof uitkomt

Jaap