Rene's XM 2.1 TD automaat

Pagina's

392 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
RTH
afbeelding van RTH
Rene's XM 2.1 TD automaat

Ben reeds een kleine twee weken in het bezit van mijn XM en inmiddels lid van de XM club. Het leek mij dus de hoogste tijd om mij hier aan te melden en nader voor te stellen. Mijn naam is René, 41 jaar oud en woonachtig in een klein dorpje ten oosten van Leeuwarden en ben de trotse eigenaar van een Gris Quartz 2.1 TD automaat van het bouwjaar 2000.

Degene die de (sleutel)meetings het afgelopen jaar hebben bijgewoond zullen mij wellicht wel (her)kennen. Hoewel destijds nog geen XM lid, komt een foto met mijn persoontje (met lichtblauwe jas) in menig Ambiance Extrême voorbij. Wellicht was dat reeds een voorteken voor mijn huidige lidmaatschap van de XM club.

Mijn kennismaking met de XM club verliep kort gezegd als volgt. Door verandering van werk kwam ik toevalligerwijs terecht bij de toenmalige werkgever van mede XM bezitter en clublid Pieter (PBO). Gezien onze gezamenlijke hobby (auto’s) kwam al snel het merk Citroën ter sprake waarvan Pieter maar liefst 3 verschillende modellen (GSA, CX en XM) in bezit heeft. Een uitnodiging van zijn kant tot het bijwonen van een (sleutel)meeting van de CX club en later de XM club werd al snel gemaakt. Vervolgens kwamen wij beiden kort na elkaar bij onze huidige werkgever terecht in de kop van Noord Holland. Gezien onze woonplaats (beide in Friesland) werd uit kostenoverweging besloten om te gaan carpoolen met de XM 2.1 TD van Pieter en de brandstofkosten te delen. Op de lange afstand ga je een auto pas echt waarderen en ik raakte al snel “verslaafd aan het comfort en het vermogen van zijn XM. Daar kon mijn auto echt niet aan tippen. De meetings volgden elkaar in rap tempo op en ik was “om”. Vooral de combinatie van een goede sfeer en de technische (sleutel) meetings van de XM Club waarbij de leden elkaar adviseren en zelfs helpen gaf voor mij wat dat betreft het laatste zetje. Er moest dus ook een XM komen. Door vele meetings te hebben bijgewoond en goed naar de heren technici te luisteren bleek een 2.1 TD qua diesel voor mij uiteindelijk de beste keuze.

Uiteindelijk vond ik haar bij de goed bekend staande Citroën specialist Enting te Zwartsluis.
Hoewel ik eigenlijk op zoek was naar een 2.1 TD met handbak, trok deze XM qua uitvoering (Prestige) met het lederen interieur al snel mijn aandacht. Ze voldeed, afgezien van de automaat, aan mijn eisen en paste bovendien binnen mijn budget . Heb vervolgens de stoute schoenen aan getrokken en een proefrit gemaakt. Ben tijdens de proefrit “verliefd” geworden op deze mooie dame in Gris Quartz met automaat en lederen bekleding met toen 266.000 km aan ervaring. Wel kwamen er tijdens de proefrit wat kleine gebreken aan het licht. De motor kwam niet op bedrijfstemperatuur en de achterdemper pruttelde wat. Verder reed zij zoals een XM hoort te rijden. De koop (met inruil van mijn eigen wagen) werd gesloten onder de voorwaarde dat deze gebreken werden verholpen. Nadat genoemde garage zowel de thermostaat als de achterdemper had vervangen, verdwenen de gebreken als sneeuw voor de zon. Het zweven kon beginnen.

Om de traditie van de clubleden qua benaming van auto’s voort te zetten heb ik haar, gezien mijn eigen naam, maar “Yvette” genoemd. Vandaar mijn Avatar van de serie Allo Allo. Tot voor kort reed Yvette probleemloos. De eerste 2000 km zitten er reeds op en gleden haast moeiteloos onder haar Michelins door. Helaas heeft zich het eerste probleempje al aangediend. De HD pomp lekt een beetje. Gelukkig is de oorzaak (O-ringen) relatief onschuldig en simpel te verhelpen. Op zich is de lekkage niet zo erg ware het niet dat de HD pomp haar verse lhm precies op de onderliggende dynamo laat druppen. Ze gaat deze week dus naar de garage om dit te laten verhelpen. Hopelijk kan ik daarna weer probleemloos zweven over de Nederlandse wegen. Bijgaand een aantal foto’s van mijn net gepoetste XM 2.1 TD automaat alias Yvette.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SYNFGPJ8-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CALFMVAU-D.jpg) IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNBYKGTJ-D.jpg)

rest van mijn album:http://www.mijnalbum.nl/Album=7CQYYLOI

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Welkom, en wat een poep sjieke dame. Zelfs onder de motorkap!
Veel veilige km toegewenst.

Draag je altijd een blauwe jas? :lol: daar zijn er namelijk nogal wat van.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mozeskriebel zeg. Da's schoon onder de motorkap. :shock: Daar zou zelfs Sohail nog jaloers op worden. :lol:

PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Collega, :welkom:

Piekfijne wagen, rijdt toch een pak beter dan die Primera 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Welkom René! Ik hoop dat je minstens zoveel van je XM geniet als ik, dan komt het helemaal goed.
Voor hulp en technische tips ben je hier inderdaad aan het goede adres.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:lol: Ha René!! Ik kan wel zeggen "Welkom bij de club" maar eigenlijk was je al lang bij de club! Geweldige avatar en geweldig koosnaam voor jouw mooie TD. Dat dit blok al 266k heeft gelopen zeg, :shock: ongelofelijk wat ziet het er allemaal netjes uit!
Kom je 'r in real life laten zien in Aalsmeer?? IIg heel veel fijne kilometers met je XM!
Gr. Mike

(Ha ha ha...nou moet je eigenlijk dat fragmentje van Yvette uit Allo Allo via je speakers kunnen laten horen: "Oow Runeéé, ug me, old me, kiss me") :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

PBO zegt:

Collega, :welkom:

Piekfijne wagen, rijdt toch een pak beter dan die Primera 8)

Ah! die blauwe jas :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoi René :idrive: eindelijk is het zover met een schitterend exemplaar ook nog :clap:.

IK hoop je tegen te komen met jouw Yvette op de a.s. nieuwjaarsmeeting :ballonnen:

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Welkom vanuit de achterhoek! En wat een beauty van een wagen!

Luceo non uro....

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Een Xm 2.1 TD automaat, mmmm ik kan mij nog een heerlijke rit door Frankrijk herinneren met die van mijn Broo. 8)

Met andere woorden niet verkeerd hoor en welkom bij de Club. 8)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mooi dat je een geschikt exemplaar hebt kunnen scoren René! Tot op 1 van de volgende meetings en veel plezier en veilige kilometers toegewenst!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

eXpelliarMus zegt:

Een Xm 2.1 TD automaat, mmmm ik kan mij nog een heerlijke rit door Frankrijk herinneren met die van mijn Broo. 8)

Met andere woorden niet verkeerd hoor en welkom bij de Club. 8)

+1

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hallo medecitrofielen/mede clubleden,

Allereerst wil ik alvast langs deze weg iedereen bedanken voor het warme welkom!
Het gaat misschien wat ver om iedereen persoonlijk te bedanken maar ik ga toch een poging wagen. Ik doe het maar in een bericht dacht ik zo. Dus bij deze.

Wauw, net lid en gelijk al een hoop reacties. Hardstikke leuk om te horen zeg.
Ik had gisteren al het een en ander gezien maar op een geven moment wilde ik op het forum en kreeg een melding dat de boel onbereikbaar was. Was vandaag ook nog eventjes zo. Sorry mensen voor de dus wat late reactie van mijn kant.

Tja, ik was eigenlijk stiekem al een beetje "lid van de club" zij het niet officieel.
Daar moet ik Mike helemaal gelijk in geven. Toen ook al zo'n leuke en gezellige club met een ongedwongen sfeer die mij toen al het gevoel gaf er bij te horen. Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat ik Xm ging rijden. In dat opzicht wil ik alle clubleden die ik tijdens de meetings van het afgelopen jaar heb ontmoet daarvoor bedanken. Iemand voor de club te enthousiasmeren gaat jullie dus super af en ik ben daarvan het sprekende bewijs ha, ha.

Hoewel ik nog niet iedereen bij naam ken, gaat het mij steeds beter af. Ja Mark, ik ben dat mannetje met dat kalende grijze bolletje in dat felle lichtblauwe jasje die op menig meeting rond spookte en iedereen het hemd van het lijf vroeg. Vooral bedankt voor die lekkere broodjes tijdens de meetings...was altijd weer een feest. Mike wil ik met name bedanken voor mijn eerste ritje in een DS/snoek. Dat zal mij altijd bijblijven. Een xm is confortabel maar die blauwe dame van jou wint het wat dat betreft ondanks haar leeftijd nog steeds. Heb je ze nog trouwens? Wimb, Wes en JP...waar zou de club zijn zonder jullie inzet, technische kennis en enthousiasme. Tijdens een van de sleutelmeetings kon ik mijn ogen niet geloven. Wist wel dat de eigenaar/clublid van een xm tijdens een sleutelmeeting zelf mocht sleutelen maar zag dat Wimb, Wes en anderen hulp gingen bieden en spontaan aan ik meen toen de zwarte Xm v6 van Mike gingen sleutelen. Een club waarvan de leden elkaar over en weer helpen. Hhmmm dacht ik toen...dat is echt iets voor mij. Jp liep ik uiteraard tijdens menig meeting en bij Citromobile 2011 tegen het lijf. Altijd bereid om iemand met zijn technische raad en daad bij te staan. Die hulp zal ik denk ik nog wel nodig hebben want er zijn nog wel wat kleine onvolkomenheden/dingetjes bij Yvette na het garagebezoek van vandaag aan het licht gekomen. Dus beste mensen en JP in het bijzonder.. jullie kunnen binnenkort nog wel wat vraagjes van mijn kant verwachten. Wimb ken ik van zijn turbo ct en Gerrie natuurlijk van zijn prachtige blauwe v6. Altijd aan het sleutelen. Ik hoop nog wel het een en ander over Xm's van jullie te leren.

Om op de vraag van Mike en Jp terug te komen aangaande de nieuwjaarsborrel: Als het weer het toelaat zijn Pieter (PBO) en ik van de partij. Uiteraard dan in mijn dame (Yvette) want zij moet natuurlijk even worden voorgesteld en bekeken.

Groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hallo mede clubleden,

Ik had het in mijn vorige berichtje al even aangekondigd. Mijn dame (Yvette) had wat last van lichte lekkage aan de LHM pomp. Dat is imiddels voorbij dankzij Garage Croisette/Citrofiel te Dokkum. Het waren inderderdaad de o-ringen en die zijn vervangen.

Maar goed...onze dame's hebben "karakter" dus voor het ene probleempje komt er veelal iets anders in de plaats. Zo ook bij Yvette...time for an update.

Km stand ongeveer 268500. Ik dacht dat de LHM recentelijk was ververst. Zou bij aflevering zijn gebeurd. Dit bleek achteraf volgens bovengenoemde garage niet het geval. De LHM leek net motorolie. vreemd..uit de LHM pomp kwam mooie groene LHM al druppend op de dynamo. Een blik thuis op de onderhoudshistiorie bevestigde de bevindingen van de garage. Voor het laatst medio november 2008 voor het laatst aantoonbaar LHM gespoeld en ververst. In 2011 staat niets op de kaart ingevuld.
Effin, LHM systeem is nu gespoeld en ververst. Merkte echter dat mijn Yvette nu ineens wat "stugger" is geveerd. Misschien is dit verbeelding van mij maar heb toch het gevoel dat dit zo is. Iemand enig idee of dit na LHM verversing kan en zo ja waardoor komt dit dan?

Daarnaast en wat ander probleem. De garage constateerde dat de koelvinnen niet optimaal werken. Eén koelvin doet het wel maar op halve kracht en de ander doet niets. Vooral als airco aan wordt gezet draaien de koelvinnen niet tot nauwelijks. Bij gewoon stationair draaien van de motor komt uiteindelijk slechts één koelvin in actie maar pas bij zo'n 100 graden celsius. Dat is volgens de garage wel wat aan de late kant. Dit probleem is op dit moment niet zo erg aangezien het relatief koud buiten is. De Motor komt overigens prima en heel snel op temperatuur nadat de thermostaat en de temp sensor werd vervangen door de verkopende garage/Enting. D.w.z. visueel op de KVS meter wel te verstaan. Ook het interieur wordt snel warm. De KVS blijft tijdens rijden mooi op 90 graden (op zijn hoogst op eind van 90 graden tempblokje aan de goede kant) dus dat is geen probleem. Maar in de lente en hartje zomer wordt dat wellicht anders, dus wil het voor die tijd graag opgelost hebben. Volgens de garage kan dit probleem meerder oorzaken hebben. Te denken valt aan een kapotte zekering, slechte bedrading en of relais. Denk zelf aan temperatuursensor en/of bedrading/relais probleem. De 2e Koelvin zelf kan natuurlijk ook nog. Maar onderhousdhistorie geeft aan dat in 2009 radiateur is vervangen met controle koelvinnen. zegt wel wat maar ook weer niet zo veel.

Als beginnend citroën/XM rijder houd ik mij van harte aanbevolen voor hulp en suggesties aangaande dit probleem. Alle reacties zijn welkom.

Alvast bedankt!

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoi René,

Over de LHM en het stugger veren. Je verteld dat de LHM op motorolie leek, bedoel je zwart en dik of dat er letterlijk motorolie in het reservoir zat? Dit zou in beide gevallen duiden op een vervuild LHM systeem en ik adviseer dan een aantal keren Hydraurinçage te gebruiken om het vuil eruit te krijgen. Motorolie heeft totaal andere eigenschappen dan LHM dus dat kan tot verstoppingen leiden.

Het stugger veren zou in dit geval verklaard kunnen worden dat het hydrauliekvuil bij de hydractive elektrokleppen en in de hydractiveregelaars met hydractivebollen de schakeling met de bollen op de veerpoten bemoeilijkt. Want soepel veren gebeurt met 6 bollen en stug veren met 4 bollen.

V.w.b. de ventilatoren, dit zou kunnen zitten in de zwarte bitron module die beide ventilatoren in verschillende situaties aanstuurt en is te vinden onder het dashboardkastje. Of de koelwatertemperatuursensor is qua eigenschappen verlopen en daardoor de bitromodule van verkeerde temperatuurinfo voorziet. Ook kunnen de ventilator(en) zelf kapot zijn, de lage snelheid stand gebeurt door een serieschakeling en de hoge snelheid stand door een parallelle schakeling.

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoi René, mooie auto! Veel onbezorgde kilometers gewenst, ook van mijn kant.

Weer eens een XM zonder dat ingezaagde stripje vanwege een trekhaak.

Wat ik wel merkwaardig vind is dat Enting bij aflevering die LHM niet heeft ververst. Zou je van een Specialist toch verwachten.
Is je veercomputer niet in storing gegaan? Anders inderdaad misschien vuil wat los komt bij zo'n actie als verversen. Heb je al eens wat gymnastiek gedaan met Yvette?

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

zegt:

Heb je al eens wat gymnastiek gedaan met Yvette?

Héél fout .... :mrgreen: :mrgreen:

Luceo non uro....

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:schater:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Goedenavond medecitrofielen,

Dank voor het warme welkom voor degenen die onlangs hebben gereageerd (o.a Marcelka en Micheline) en de reacties op mijn laatste bericht aangaande vering na LHM verversing en de problematiek inzake de koelvinnen. Altijd fijn om nieuwe leden te leren kennen en kennis omtrent de Xm uit te wisselen.

Alle aangedragen suggesties zal ik noteren en gebruiken in mijn zoektocht naar de oorzaak van deze problemen.

Ik had in mijn laatste bericht aangegeven dat de LHM volgens de wel motorolie leek...maar die zat er gelukkig niet in hoor JP. Enne... wat die bitronmodule en KVS temp sensor betreft JP: dank voor de tip en de technische info. Het heeft mijn aandacht. Verder blijf ik het inderdaad wat vreemd vinden dat de lhm niet eerder werd ververst dan medio 2008-2009. Marcelka...je stelt m.i terecht de vraag waarom Enting de LHM niet bij de afleveringsbeurt heeft ververst. Dat heeft een reden. Hoewel Yvette in mijn ogen een schoonheid is, is zij geen nieuwe (krasvrije) auto met weinig km ervaring. M.a.w. de prijs was daarop ook afgestemd en men gaf, mede gezien de automaatbak denk ik, ook geen garantie. Stond ook in de advertentie. Een volledige inspectie was overigens wel toegestaan en die heb ik samen met mijn vader (en PBO) tijdens de proefrit zelf uitgevoerd. Vanwege haar goede staat heb ik daarom afgezien van een grondige onderhouds- en afleveringsbeurt. Wel werd op mijn verzoek de motorolie, KVS vloeistof, thermostaat, motortemp sensor en achterdemper vervangen bij aflevering. Tevens werd zij voorzien van een nieuwe APK. Verder had ik ook te horen gekregen dat de LHM nog niet zo gek lang geleden was ververst, dus ging er van uit dat dit geen probleem was c.q. niet nodig was. Haar veercomfort gaf mij (en PBO) ook geen aanleiding tot een nader onderzoek. Enne Marcelka...ik zal het gymastieken gaan uitproberen ...en ja Micheline...we houden wel het netjes ha, ha. Merkte vandaag dat Yvette al weer iets soepeler veert dus misschien moet het zich ook wat "zetten". Enne JP, doorspoelen met het door jou genoemd goedje houd ik uiteraard in mijn achterhoofd. Ik zal het in ieder geval met Garage Croisette/Citrofiel gaan bespreken.

Wimb en Mark, Wes en citroén das pas fën, nog bedankt jullie de lovende woorden over Yvette...zij is inderdaad een sjieke dame met bling bling onder haar motorkap. Tja...als zij op de foto moet dan moet haar "hart" er natuurlijk ook fraai op staan. Haar "hart" was al schoon (Hd reiniging Enting?) maar het zwarte plastic en de slangen waren een beetje dof. Dus ook daar mijn poetskwaliteiten op losgelaten. Nou ja...siliconenspray...ja dames...u leest het goed...siliconen(spray) doet wat dat betreft wonderen en zie daar men heeft haast een nieuwe motor. Die tip kreeg ik eens van een mede autogek waarvoor mijn eeuwige dank.

Tenslotte nog een bedankje richting collega en medeclublid PBO. Gaf gisteren via de privé mail nog de tip dat de kwestie van de koelvinnen ook wel eens een zekeringkwestie (F2-F3) kon zijn. Een dergelijk (Xm) probleem stond op het citroën-forum bij het kader over de XM beschreven. Thanx, ook deze info neem ik mee in mijn speurtocht!

groeten en tot horens,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Gewoon lekker er rustig in komen René! Weet je wanneer de automaat olie voor het laastst ververst is toevallig? Anders zou ik dat ook (laten) doen in een aantal keren in een kort tijdsbestek.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Ha die Mike,

Zag net dat je online bent dus gelijk maar efe op je berichtje reageren.

Ik zal proberen er rustig in te komen. Maar ben een ongeduldig type en wil mijn problemen aan mijn wagen natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben zodat ik weer kan genieten. Maar je hebt gelijk...ik wil misschien wat de vlug.

Net als je al aangaf heb ik van meerdere mensen gehoord dat het verversen van de bak olie bij een automaat cruciaal is. Gelukkig heb ik van Enting vernomen dat deze bak al eens is gereviseerd in het verleden (2009; Autotrans te Lunteren) en dat stemt natuurlijk weer positief. Bakolie was gelukkig recentelijk wel vernieuwd...heb zelf met eigen ogen gezien hoe Enting peil checkte...kleur was mooi helder en leek mij schoon.
Natuurlijk is preventief onderhoud aan te raden en het ligt ook in de planning dat ik de bakolie na ongeveer 10.000 km (na mijn recentelijk afgelegde 2000 km's) dus inmiddels 8000 km zal laten vervangen. Daarna bij elke grote onderhoudsbeurt. Vind Yvette ook soms een beetje schokken, dus verse olie is inderdaad dan altijd een goed idee. Sprekende over bakolie...wat is nu eigenlijk de juiste olie voor een automaat. Voor zover ik weet heb ik een ZF 4HP18 in mijn Yvette liggen en daar moet volgens het boekje Dexron 2 in. Er zit echter momenteel Dexron 3 in. Meerdere verhalen doen de ronde. Dexron 3 zou de opvolger van Dexron 2 zijn en geen kwaad kunnen maar omgekeerd hoor je ook: in mijn bak zou Dexron 2 moeten. Wie heeft gelijk? ik weet het niet want dit is mijn eerste automaat. Ga ik ook navragen bij de garage maar mocht jij of overige clubleden in dat kader nog een tip/nadere info hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Zowel Dexron 2 als 3 kan in de ZF 4HP18 automaat :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:lol: die olie vraag speel ik graag door aan JP! Mooi dat er een jonge bak onder zit iig!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:wink:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dank Jp en Mike,

Op de valreep nog even een berichtje van mij terug.

Dank voor de info JP!Goed om te horen dat Dexron 3 ook in mijn autmaatbakkie kan. Pfff...weer een zorg minder en kan dus nu met gerust hart slapen gaan ha, ha.

Enne Mike...ben ook blij dat mijn automaatbak recentelijk is gereviseerd. Dat heeft mij destijds bij de aanschaf mede over de streep getrokken. Yvette is mijn eerste citroën (XM), mijn eerste diesel en mijn eerste automaat. Ben dus wat dat betreft een nieuweling aan het citroën en XM front maar ben zoals reeds bekend erg technisch geïnteresseerd en leergierig. Alle gebruikersinfo van een medeclubleden/citrofielen en automaatrijders stel ik uiteraard zeer op prijs. Dus in dat opzicht ook jij hardstikke bedankt voor de info m.b.t olieverversing van een automaatbak.

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Voor de goede orde: Yvette is een non-hydractive Xm, dus zonder veercomputer, hydractivebollen e.d.

Twee dingen die ik in dit verhaal niet snap:
1: auto veerde met de oude "motorolie"-LHM soepeler dan m'n eigen Xm met recent ververste LHM.
2: de LHM in de HD-pomp is groen (wat duidt op verse LHM), terwijl de rest van het systeem oude, bruinkleurige LHM bevat :roll:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Voor wat betreft het tweede: Och. :lol:
Het kan best dat een hydractiefloze auto beter veert dan je eigen voiture. Bij dichte HA-kleppen veert de auto stug. Als bij jou de VN's stuk zijn dan lees je geen fouten uit, maar worden de kleppen niet aangestuurd.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dank PBO voor de aanvulling m.b.t hydrolique uitvoering van mijn Yvette.

Snap dat van de LHM ook nog steeds niet. Vandaag terug geweest naar Garage Croisette/Citrofiel i.v.m aanvullende vragen en natuurlijk de betaling van de rekening.

Garage blijft bij zijn verhaal aangaande de LHM en ik heb geen reden om aan diens oordeel te twijfelen. Waarschijnlijk heeft men de LHM deels vernieuw maar niet helemaal waardoor het bij de HD pomp er nog groen en vers uit ziet maar elders in systeem reeds bruinig gekleurd was. Ook LHM filter was vies dus dat is gereinigd. De LHM was volgens de garage dus al een tijdje niet ververst. Tevens is een accumulatorbol vervengen (bol nabij radiateur) want de oude deed helemaal niets meer. en dat is linke soep want als de motor uitvalt heb je dan geen remdruk etc meer dus ben blij dat dit is geconstateerd en opgelost is. Yvette blijft m.i. wat stugger veren dan voorheen en ook de garage kan dat niet goed verklaren. Effin, maar even aankijken hoe dat gaat. Heb vandaag Yvette laten gymnastieken n de hoop dat dit wat verbetering zou brengen maar dat is tot op heden niet gelukt. Veerbewegingen (naar hoogste stand en naar laagste stand en vice versa) gaan relatief soepel en gaan haar goed af zonder rare bijgeluiden. Garage heeft veer/LHM systeem overigens alleen ververst en niet gespoeld met het goedje dat JP voorsteld. Dat is volgens de garage een ultimum remedium; als niet meer helpt grijpt hij naar dit spul. Is er wat terughoudend mee omdat dit in zijn ogen toch relatief "agressief" spul is. Maakt weliswaar alle verontreiniging goed los maar kan ook voor problemen zorgen.

Heb de koelvin problematiek eveneens met de garage besproken en dat zal een andere keer worden opgelost. Wil proberen om d.m/v zelfonderzoek achter de meest waarschijnlijke oorzaak/oorzaken te komen om zo de garagekosten wat te drukken. Loop echter tegen het probleem aan dat ik geen goed technisch/eclectrisch schema voor een XM serie 2 2.1 td heb. Ben zoals velen wel in het bezit van een werkplaatshandboek (Haynes) maar kom daarmee niet veel verder. Daar staan alleen "algemene" schema's in. Mocht iemand over een dergelijk schema beschikken en/of weten waar ik deze info kan vinden, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Verder wens ik iedereen nog een fijn weekend en vele probleemloze XM kilometers toe!

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hallo Wimb,

Ben dus relatief nieuw in de Xm wereld, dus stel misschien nu een domme vraag:
Wat bedoel je met de VN's? Ik begrijp dat deze bepaalde kleppen aansturen in het veersysteem. Waar zittten deze Vn's overigens?

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Die heeft u niet, omdat naar gebleken u een niet hydractief veer systeem bezit.
De VN's zitten in de veercomputer en die kunnen doorbranden, als je die vervangt
voor nieuwen of bypassen is de veercomputer weer het heertje.

Heb je de remleidingen al door gespoeld? Als er aan het hydraulies systeem is
gewerkt b.v. als er een bol vervangen is zou er ook lucht in het systeem kunnen
zitten. Dit kan het hardere veren ook verklaren, dat zou na een paar dagen wel weg moeten zijn.
Een paar keer de ontlast moer open en dicht draaien zou de boel ook moeten kunnen ontluchten.

En ik adviseer je toch om een paar duizend km te rijden met spoelvloeistof en je hoogte regelaars
schoon te maken. Pas daarna kun je zeggen of je Xm echt goed veert.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dankje expliarmus/Wes voor je heldere uitleg m.b.t de VN's. Die heb ik dus niet en ik denk maar zo wat er niet op zit kan dus ook niet stuk. Maar ja, Yvette heeft best wel een luxe uitrusting dus laat ik het lot maar niet tarten...effe knock on wood zeg maar.

Zoals gezegd ben ik een "nieuweling"op XM gebied en neem je advies absoluut ter harte. Ik zal echter de zaak eerst nog even aankijken maar als het zo blijft zal het LHM systeem toch maar gespoeld moeten worden. Klant is koning nietwaar? Bovendien wil ik mijn soepele dame zoals ze was graag weer terug. Garage gaf desgevraagd aan het systeem wel onlucht te hebben maar gaf gelijk ook toe dat de beste reiniging en ontluchtingsmethode is om zaak bij remmen los te halen, aldaar mogelijke vieze vloeistof af te tappen en daarna het gehele systeem te onluchten. Dat laatste is idd niet gebeurd waardoor er misschien toch nog wat lucht in systeem zit. Dit zou het stugger veren kunnen verklaren. Dank voor je advies! Stel ik zeer op prijs!.

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Pagina's