Beste Heren,
Is er iemand die in de omgeving Almere een veercomputer middels lexia kan resetten?
Reden is: Ik ben druk startproblemen op te lossen (zie rubriek startproblemen automaat)
Hierbij is vrijdag de accu en een aantal stekkers meerdere malen los geweest.
Vanochtend kwam ik er achter dat bij het starten het lampje veerstand op het dashboard niet aangaat bij het starten.
Ook veert hij harder.
Ik vermoed dat dit komt dor het veelvuldig losmaken accu enz.
Ik ben verder voornemens zelf de lexia spullen te kopen.
Iemand tips waar ik die vertrouwd kan kopen, en welke stekker heb ik nodig. (zie veel verschillende zaken aangeboden)
Hoop dat iemand even tijd voor me heeft voor het resetten. (anders moet ik weer terug naar de garage waar hij in onderhoudt is en dat is aan de andere kant van NL)
Groetjes
Gerard
Als je de accupolen lostrekt schiet de VC in storing inderdaad. Met een heel grappige storingscode: probleem met brandstoftoevoer :lol: (waarschijnlijk verkeerde vertaling van interruption d'alimentation o.i.d.)
Ik wil met alle plezier ff resetten voor je, maar ik zit ook niet echt in de buurt (omgeving Arnhem)
Qua aankoop Lexia zou ik je willen adviseren om te gaan voor de versie waar de rechthoekige stekker voor de oudere types bijgeleverd wordt. Zie je een goedkope set waar deze stekker niet bij zit (zoals ik destijds) dan kan je deze altijd nog los kopen via Ebay. Vooral ik de UK worden ze regelmatig aangeboden.
Ik dacht goedkoop uit te zijn door de Lexia direct in Singapore te bestellen. Mijn pekketje werd er echter door de douane uitgevist en er werden invoerrechten over geheven. Eind van het liedje was dat ik het net zo goed uit de UK had kunnen laten komen, scheelde nog maar weinig.
En je hebt allicht meer zekerheid als je gedonder hebt.
Vraag Mark eens waar hij de zijne gekocht heeft. Hij had een defect kastje, en dat is uiteindelijk keurig opgelost IIRC.
Dat geldt voor mij dan als een betrouwbaar adres.
Dank voor je antwoord.
Balen, normaal ben ik namelijk voor mijn werk op maandag in Arnhem.
Mooie omgeving trouwens.
Maar toevallig komende maandag niet. :?
Ik zag in een rubriek deze link staan.
http://www.cardiag.co.uk/lexia-3-pps2000-citroen-peugeot-plus-lexia-3-30-pin-round-interface-701.html
Ik zal die komende week gaan bestellen.
Zal alleen helaas niet lukken voor mijn vakantie. (komende vrijdag)
Als er nog iemand is die dichter bij woknt en me kan helpen please!!
Nogmaals mijn dank voor je aanbod, en mocht ik deze week toch nog naar Arnhem moeten voor mijn werk laat ik het je even weten, om te kijken of we wat kunnen afspreken.
Groetjes Gerard
Lees ik dat nou goed? Een gratis wok voor een lexia reset? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn VC kan daar prima tegen, vraag me af wat je met die Lexia wil bereiken.
Resetten heeft geen zin , want dat is `ie al via de accupolen,wellicht heeft de VC tijd nodig om zich te herstellen.
Zeker niet, bij een reset leg je de vc 15 seconden aan massa.
Als je beide accupolen eraf haalt heeft dat een heel ander effect.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heren,
Ik heb de accu vaker los gehad en geen problemen gehad.
Heb wel gehoord en wel eens gelezen dat als de accu los is geweest de veercomp in fout code kan schieten.
Gezien hij het goed heeft gedaan, tot vrijdag de accu een paar keer los is geweest, verwacht ik dat een reset voldoende moet zijn.
Ik ben aan het kijken om de software enz te kopen.
Maar, welke moet ik hebben? Er schijnen verschillende versies te zijn. Ik kan alleen geen verschil ontdekken, anders dan een ander product nr.
http://www.cardiag.co.uk/lexia-3-pps2000-citroen-peugeot-plus-lexia-3-30-pin-round-interface-701.html
http://www.cardiag.co.uk/lexia-3-citroen-peugeot-plus-lexia-3-30-pin-cable-flat-interface-702.html
Groetjes
Gerard
Dat hangt af van de ingang onder het dashboard bij het stuur. De meeste hebben een platte 30 pins ingang. Kijk even dus rechts onder bij het stuur, tegen de middenconsole ter hoogte vd radio zo ongeveer
Ik heb ook een Lexia maar ben nog geen held met die dingen. Ik kom er wel uit denk ik though.
Zoek even op ebay op lexia.
Deze samenstelling + die 30 polige stekker moet je hebben.
http://www.ebay.nl/itm/Lexia-3-Citroen-Peugeot-Diagnostic-Interface-/170831170701?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item27c654cc8d
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kom maar langs, in Bunschoten. Doet Jabaar ook zo nu en dan.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik heb nooit problemen gehad met de VC van mijn serie 2 Xm's bij het losmaken van de accupolen. Maar zie deze waarschuwing op tramontana:
Before you disconnect the battery on a Hydractive I XM, never forget to wait for the system to release the pressure. If you fail to observe this, serious damage can occur the next time the system is started.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Ik ken tramontana alleen als Boeddhistische Omroep Stichting. Zweeft ook maar verder lijkt het me broodje aap story.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
op het citroen forum staat er nu 1 te koop voor 60euro beeke :wink:
Spekkoper, zonder invoerrechten. 8)
Leuke opmerking, Mark. Het lijkt mij dat zaken die men niet zo snel kan bevatten worden afgedaan als broodje aap. No offense.
http://citroen.tramontana.co.hu/
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat dan de juiste procedure is die je zou moeten volgen. Wordt dat ook vermeld?
Ik kan me niet zoveel voorstellen bij die serious damage die zou moeten optreden (ik kan me wel voorstellen wat er allemaal kapot kan natuurlijk, maar ik bedoel als gevolg van het niet wachten)
Ik vind het wel een hoog broodje aap gehalte hebben want dan zou de zekering van de VC er ook alleen mogen uitklappen als het systeem drukloos is. :wtf:
Van de Type I herinner ik me een resetprocedure die als volgt was:
Contact aan.
Eerst de zwarte stekker van de VC, dan de witte,
Vervolgens de zwarte er weer op en daarna de witte.
Het kan precies andersom zijn geweest, maar ik meen dat dit hem was.
Benieuwd.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Met grote dank aan JanSr is de melding weg gehaald.
Was gelukkig niets ernstigs.
Groetjes
Gerard
Haha, das nog es een leuke tip!! :clap:
Daar kan geen Malle Pietje of een hyperintelligente Lexia tegenop! :mrgreen:
Hier nog wat informatie mbt het volgen van de juiste procedure bij drukloos maken van het hydraulische systeem.
It is of vital importance to observe the procedure to depressurize the system carefully. You can get the H I system stuck in hard mode if you, by error, remove the main accumulator pressure while the middle sphere is closed. When you first pressurize the car again and the system switches to hard for any reason (what can be triggered by simply opening a door), the car will move forcefully, potentially rupturing a sphere membrane. Whether it will jump or drop depends on the actual residual pressure of the middle sphere compared to the pressure in the struts. In either way, when the computer opens this sphere in the course of its self-diagnostics, the resulting jump or drop can be brutal enough to knock out supports or cause other serious damage. This is very dangerous.
Bron: http://citroen.tramontana.co.hu/suspension/changing-the-lhm
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Heren,
Na het wissen van de storing in de veercomputer, stuurhoek sensor, is hij na een paar dagen weer in storint geschoten.
Zal volgende week de software en kabels gaan bestellen.
Maar mijn vraag.
Is er ergens een beschrijving hoe je de sensor schoonmaakt of vervangt. M.a.w. Waar zit hij precies en hoe kom ik er het makkelijkste bij?
Als het met plaatjes kan zou ik helemaal gelukkig worden. ( te veel strip verhalen gelezen :D )
En een andere vraag.
In het veer gedrag merk ik eigenlijk niets bijzonders, maar wat doet deze sensor dan eigenlijk.
Kan me toch niet voorstellen dat die Fransen een sensor info laten sturen naar een computer, om er dan niets mee te doen!
Groetjes
Gerard
Als je bij een bepaalde snelheid een bocht (dus stuuruitslag) van een bepaald aantal graden maakt dan wordt de vering hard om je wegligging te verbeteren. Ergens hier op het forum is volgens mij een tabel geplaatst voor type I en II.
En een handtekening!!!!
Beste Detlev,
Dank voor je antwoord.
Had stilletjes al zo een vermoeden.
Nu natuurlijk de volgende vraag, wat doet de veercomputer als hij een storing krijgt van deze sensor.
Gaat hij dan uit veiligheid in de harde stand?
Groetjes
Gerard
Neen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: :roll: :mrgreen:
in principe doen ze dat wel... als die sensor namelijk geen info levert maakt dat dus geen verschil in weggedrag....
Met die sensor zit de VC hoe ver en snel jij stuurt. Zolang je rechtdoor rijdt is er dus geen reden om het veergedrag daaraan aan te passen, dus klopt het dat je met een stuurhoeksensorfout geen verschil merkt bij rechtuit rijden. :wink:
Dat klopt.
Ik zal je een (Engels) artikel opsturen waarin het allemaal precies wordt uitgelegd. Je kan in lezen bij welke snelheid en welke stuurhoek en welke stuursnelheid wordt overgeschakeld naar hard.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hallo, als nieuwe trotse eigenaar van een mooie xm uit 2000 ben ik ook opzoek naar het antwoord op de volgende vraag:
Moet ik hiervoor het stuur demonteren om schoon te blazen, of gaat die via de onderkant (door de onderste afdekkap te verwijderen?)
Beste Citroën das pas fen, het is weliswaar een oud bericht waarop ik reageer, maar mijn XM stuitert momenteel ook over drempels terwijl ik 2,5 jaar geleden nieuwe bollen heb gemonteerd. Soms gaat ze er wel soepel overheen, dus dat lijkt me typisch een veercomputer probleem. Volgens mijn garage is daar niets aan te doen maar daar geloof ik geen bal van. De accupool is er ook enkele keren af geweest en het vering lampje brandt niet als ik het contact aan zet.
Nu zoek ik een adres in de regio Arnhem waar ik de computer kan laten uitlezen en, indien nodig resetten. Kun jij (of een andere forum lezer) me verder helpen?
Tom
Pagina's