Een jaar of 2 geleden ging de retourleiding lek die vooraan bij de motor in een soort verdeelblok verdwijnt (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven) Door de garage werd dit provisorisch opgelost met een stukje slang en 2 klemmetjes. Een maand geleden had ik weer een LHM ballet onder de auto e ja hoor, weer een lek. Goed, de meneer van de wegenwacht kwam met de zelfde oplossing als eerder de garage, maar zo langzamerhand is er geen ruimte meer voor al die slangenklemmen en wil ik toch een keer een nieuw pijpje.. Is dat nog te krijgen en weet iemand het onderdeelnummer?
Daarnaast zag ik vanmorgen toen ze even voor de uitlaat op de brug stond dat er allemaal LHM bij het linkervoorwiel over de ashoes (?) was gespoten tot bovenin de wielkast. Nu kan dat met die recente lekkage te maken hebben gehad (het spoot eruit namelijk), maar ik zou me toch een stuk geruster voelen te weten of dit niet een remleiding is die lekt, ik heb wel eens gelezen dat het veersysteem ook de remmen bediend? Of is dat alleen achter?
Zie bijgevoegde foto's
In de wielkast zal wel de retour van de veerpoot zijn. Geeft in stilstand (bij inzakken) ook een plasje LHM ter hoogte van het wiel.
De andere kan ik niet plaatsen, maar de V6-ers onder ons ws. wel. Leidingen, vooral retouren, zijn doorgaans door de specialist nog wel te fabriceren, mochten ze niet meer nieuw verkrijgbaar zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb die leiding ook lek gehad. Is een raar samenraapsel van rubber en staal. In mijn berline topic staat een reparatie daarvoor. Volgens mij is het het overdruk ventiel van het stuurbekrachtigingscircuit. Daar gaat best wat retour doorheen....
@ Marc, dank je Marc, maar geeft die retour dan zo'n bende op de veerpoot? Het lijkt er overigens op dat er vooral wat uit komt als ik 'm op de hoogste stand instel. Ben bang dat er toch meer aan de hand is.. is wel LHM zo te zien.
Ben wel eens bij Chyparse geweest voor de bollen, volgens mij maken zij ook leidingen, ik zal eens informeren. Dat vulkaniseren van rubber en staal was zeker mode of zo in die tijd?
@Furriegurrie, ook dank! weet je niet toevallig het nummer van dat onderdeel, ik ken iemand die dat wellicht heeft van een sloper als het niet meer te maken is.
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Op de veerpoot zit een gaatje wat wordt afgedekt met een rubber flap en daar aan de retourslang, deze scheurt in de loop der jaren vooral in de bocht en op de aansluiting van de metalen leiding. Ik heb deze meerdere keren al vervangen
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Hallo a.vaneijk, dank voor je antwoord, ik vermoed (maar hoop vooral) dat dit het is. Is dit simpel te repareren, of moet je daar veel kennis voor hebben?
Groet,
Dirk-Pieter
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Ook dat nummer staat in mijn topic:
http://www.xmclub.nl/comment/56103#comment-56103
Er vanuitgaande dat ik e.e.a. goed heb herkend van je foto....
Is simpel te repareren
http://www.ebay.co.uk/itm/221749252175?clk_rvr_id=1071297625989&rmvSB=true
De Xm in z'n laagte stand zetten dan opkrikken aan de kant waar de lekkage zich bevind.
vervolgens het wiel verwijderen en het klusje kan dan eenvoudig uigevoerd worden.
(Door 'm in z'n laagste stand te zettten en dan op te krikken weet je zeker dat er geen LHM retour loopt).
De retourslang zal wellicht ook nog wel geleverd worden door de dealer !!
Dank je Furriegurrie, wist even niet hoe het te openen. Mijn god wat een schat aan informatie heb je daar en dat je het niet al heb op gegeven...? koste me een paar uur, maar heb een hoop geleerd! Waar die forums al niet goed voor zijn.
Ik ben die specifieke informatie nog niet tegengekomen, maar ga eerst kijken naar wat a.vaneijk me als suggestie aanvoerde en wie weet komen er nog meer tips?
Dank in ieder geval!
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Hoi Citroen26, dank! Moet eerst even zeker weten dat dat het is, maar dan heb ik wel een hoop aan je link en de aanmoediging het te vervangen ;-).. Wil binnenkort ook zelf de remschijven gaan vervangen, kan ik het mooi combineren wellicht..
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Dirk-Pieter. Als je de wagen in de hoogste stand zet en je draait het wiel, kan je de retourslang zien zitten. Zit met een metalen klem om de veerpoot; aan de achterkant zit het rubber. De slang loopt ca. 5 cm omhoog,maakt dan een bocht en komt ca. 10 cm lager op de metalen leiding. Als het goed is; hij scheurt meestal in de bocht, zoals Aad al zei. Het onderdeel is nog goed verkrijgbaar. Reparatie is goed zelf te doen. Je moet alleen een goed grote tang hebben om de (nieuwe) klem weer goed dicht te kunnen knijpen, anders zit je daar eindeloos mee te rommelen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Draait het wiel? U bedoel het stuur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je draait het wiel om de verticale as. Doorgaans doe je dat door het stuur te hanteren, maar dat moge bekend zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank je Mark, met de link van citroen26 moet dat lukken
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)