Revisie Diravi stuurhuis

Pagina's

46 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
Revisie Diravi stuurhuis

Het stuurhuis van onze V6 begon langzamerhand steeds erger te lekken, de keuze is dan auto afdanken, stuurhuis vervangen of stuurhuis reviseren.

Afdanken is bij deze auto, keihard en verder geen problemen geen optie.
Nieuw stuurhuis, echt nieuw niet te vinden 2e hands stuurhuizen hebben dezelfde problemen.
Dus dan maar revisie, revisie set voor diravi is goed verkrijgbaar, alleen in- en uitbouwen is wat bewerkelijk.

Afgelopen zaterdag begonnen met het uitbouwen van het stuurhuis.
Eerst de LHM tank verwijderd en de accu en nog een hoop kleingrut vervolgens samen met Frank de uitlaat en de cat er onderweg gehaald.
Alle leidingen van het stuurhuis ontkoppelt stuurstangen verwijderd etc..
Als laatste het subframe 15cm laten zakken, de stuurstang ontkoppeld en het stuurhuis verder vrijgemaakt en onder de auto vandaan gehaald.

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

De volgende aktie was het stuurhuis reinigen en demonteren.

Geen sappels maat, geen sappels..

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE:

En toen kwam de verrassing, nou ja de ellende, de zuigerstang aan de rechterkant bleek te zijn gepit.
Pitting is een vorm van corrosie die putjes achterlaat op het oppervlakte van de zuigerstang.

De oplossing wordt waarschijnlijk slijpen en voorzien van een chroomlaag.
Ik heb contact gehad met Citrotech en Ronald was zo vriendelijk mij in kontakt te brengen met een firma die dit kan, maandag hoor ik wat dit geintje gaat kosten..

Geen sappels maat, geen sappels..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Dat is denk ik de reden waarom de keerringen bij allemaal lek gaan.  Heb ooit eens een stuurhuis van vriend Djidde gekregen en die had exact hetzelfde verschijnsel. Heel lichtjes en lekte zover ik weet nog niet.

Dat slijpen en chromen moet wel heul goed gebeuren, als de boel onrond is ben je klaar....... 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Wow, dat is een belangwekkende maar ook ontluisterende ontdekking Rik.  Vandaar dat sommige Diravi's niet lekvrij zijn te krijgen.

Hebben CX-en daar nou geen last van??

__________
Crepuscule

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Frank,

Geen idee maar ik denk het wel, gezien het aantal revisie stuurhuizen voor CX'en dat wordt aangeboden.
Het kan ook zijn dat er in een CX stuurhuis minder snel condens ontstaat, dan onstaat dit soort corrosie ook minder snel.

Geen sappels maat, geen sappels..

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Reviseren gebeurt bij dezelfde firma waar ook de DS stuurhuisdelen worden verchroomd, dus ik heb goede hoop dat het goed gebeurt.

Geen sappels maat, geen sappels..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Oh ja natuurlijk, dan komt het wel goed. We hebben met de club al eens een rondleiding gehad bij Citrotech, jammer genoeg hebben ze nooit geen interesse gehad in revisie van diravi stuurhuizen voor de XM. En de markt wordt ook alleen maar kleiner. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Als er genoeg belangstelling is wil ik wel een aantal stuurhuizen reviseren, het verchromen gebeurt overigens niet bij Citrotech.
Maar bij een gespecialiseerd bedrijf die dit ook voor Citrotech doet.

Geen sappels maat, geen sappels..

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Dat zou wel een goed idee zijn. Ik heb geen idee of we ze veel in het magazijn hebben.  Maar volgens mij heeft Marnix (uut Grunn) er er ook al 2 naast de auto liggen. Daarvan is er i.i.g eentje lek. En die andere kwam ook zo uit een sloper..... 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Wauw, wat een klus. Chapeau.

Ik had begrepen dat bij een V6 het blok er altijd uit moet om de Diravi eruit te kunnen wurmen. Kennelijk wil het dus ook door het subframe alleen aan de achterzijde los te maken?

Mijn Diravi lekt ook behoorlijk, aan de rechterzijde. Dermate dat ik een beetje vrees voor de APK.
Nu had ik in mijn hoofd een bezoekje aan van der Laan in gedachten die dit kunstje kennelijk kan zonder de Diravi uit te bouwen.
Wat zouden jullie doen in mijn geval? (ook voor mij is afdanken geen optie want ik heb dat ding net opgelapt (roest, roest, roest en nog eens roest opgeruimd )

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Ik zou zeggen; alle stuurhuizen verzamelen!  Gezamenlijk -en misschien met de club- een partij van die dingen reviseren. 

Eventueel een ruilsysteem opzetten. Ik denk dat er belangstelling genoeg voor is op den duur. Anders kunnen de lekkerst rijdende XM's straks allemaal naar de sloop....

__________
Crepuscule

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Voor zover ik weet is de oplossing van van der Laan het plaatsen van een extra keerring die van buiten af in het stuurhuis wordt geperst/geslagen.
Daar wordt geen pitting of corrosie mee opgelost. Je kunt je ook afvragen hoe duurzaam het plaatsen van een keerring is als de zuigerstang zelf niet aangepakt wordt, bij iedere stuurbeweging zal de het ruwe oppervlak door de keerring bewegen en slijtage bevorderen.

Het uitbouwen is een klus maar is in feiten goed te doen, mits je de procedure uit het werkplaats handboek en of Olyslagers aanhoudt. Het is vooral belangrijk dat de leidingen van de voorpoten worden losgemaakt en uit hun klemmen worden gehaald en dat de leiding bundel naar achter wordt losgemaakt van de carosserie (torx schroeven). Verder is er eigenlijk geen speciaal gereedschap nodig behalve 2 draadeinden M10 met een lengte van 200-250mm.
Wat ook belangrijk is dat de catalysator tijdens demontage niet valt of hard ergens tegen aankomt, dan zou het binnenwerk kunnen breken.
Het verwijderen van de cat is ook een klusje dat echt even met twee man moet doen.

Overigens is het uitbouwen van een blok veel werk maar goed te doen, ik heb vorig jaar het blok van mijn andere V6 (ES9J4) vervangen.
Kost tijd maar verder goed te doen.

Geen sappels maat, geen sappels..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Ik moest even terug zoeken, mijn stuurhuis is door vd Laan in 2016 (ergens in het voorjaar) gemaakt (op hun manier) en is tot nu toe nog lekvrij.

Maar eerlijk gezegd zou ik als de mogelijkheid er is om goed aan de benodigde onderdelen te komen gaan voor een volledige revisie, zeker als ik de auto al zover klaar had gemaakt als Chris.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Die van der Laan oplossing, weet je daar zo de kosten nog van? (mag ook in een PB). Als dat wat voordeliger/minder werk is dan is dat iets wat ik nu wel even prefereer. Die revisie kan later wel, sterker nog, ik heb nog een Diravi stuurhuis op reserve die weg zou kunnen voor revisie.

 

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Een aantal jaar geleden vroegen ze 300,- euro voor de reparatie, of dat nu nog zo is weet ik niet.

Geen sappels maat, geen sappels..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie Diravi stuurhuis

dr.emiel zegt:

<p>Een aantal jaar geleden vroegen ze 300,- euro voor de reparatie, of dat nu nog zo is weet ik niet.</p>

 

Klopt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Ok,thx. Best wat geld voor "alleen" het toevoegen van een keerring. Je zou dan toch denken dat er meer bij komt kijken voor dat geld. Een extra keerring er in zetten dat kan ik ook nog wel zelf.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Ik kan me best voorstellen dat je daar nu ff geen zin meer in hebt.   Je kunt wel mooi oefenen met je 2e stuurhuis.

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Chris B zegt:

<p>Ok,thx. Best wat geld voor "alleen" het toevoegen van een keerring. Je zou dan toch denken dat er meer bij komt kijken voor dat geld. Een extra keerring er in zetten dat kan ik ook nog wel zelf.</p>

Nou niemand weet precies wat ze doen, je mag er namelijk niet bij blijven, zelfs niet in de koffiecorner. Je krijgt een auto met de mededeling, ga maar en we bellen je wel als het klaar is. Discutabel of het de 300 euro waard is? Voor mij was het toen in iedergeval wel. Ik reed al jaren rond met een druppelend stuurhuis, telkens voor de apk eerst op de brug, de stuurhoes eraf, uit laten lekken, droogmaken en keuren. Nooit een probleem geweest, alleen op een keer was er geen houden meer aan, het druppelde niet meer maar met elke stuurbeweging spoot het er werkelijk uit. Ik had destijds geen ander vervoer dan de XM, mijn eigen garagist geen tijd, want die lichten het hele blok en vervangen het hele stuurhuis voor een ander, ben je 3000 euro verder, en je krijgt geen garantie dat die dicht is. Dus was de keuze niet zo heel moeilijk. Voor die 300 euro laat ik, mocht het nodig zijn zo weer doen.

Jammer genoeg weten we niet wie het allemaal al eens op de vd Laan manier heeft laten doen en of ze nog dicht zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Mark, hoeveel km heb jij sinds deze reparatie met de auto gereden?
Verder kan van der Laan alleen lekkage aan de rechterzijde oplossen, als het stuurhuis links ook lekt wordt het toch reviseren of vervangen.

Even ter verduidelijking een kort uren overzicht voor in- en uitbouwen Diravi:
Uitbouwen door onervaren monteur/hobbyist kost ongeveer 7-8 uur, ervaren monteur 4-6 uur
Inbouwen kost vermoedelijk iets minder tijd omdat alles gangbaar en schoon is 4-6 uur.
Verdere kosten schoonmaken voorbereiden 1 uur, nieuwe LHM
Revisie stuurhuis

Totale tijdsinvertering in- en uitbouw incl. schoonmaken 11-15 uur (uitgaande 55,- p/u)
4,5 liter LHM ongv. 50,- euro
Revisie stuurhuis incl. opnieuw geslepen zuigerstang en nieuwe hoezen ongv. 900-1000,- euro.

Dit betekent dat de totale kostenpost voor een gereviseerd stuurhuis incl. in- en uitbouw tussen 1700 en 2000 euro zou uit komen.
Met zelf in- en uibouwen zou het dan tussen de 950-1050 euro kosten.

De revisie prijs is opgebouwd uit :
Pakkingset
Stofhoezen
Slijpen en verschromen zuigerstang
Eventueel vervangen stuurstangen
Schoonmaken
Montage/demontage
Testen

Overigens voor alle duidelijkheid, als er vraag naar is wil ik wel reviseren (ook met btw factuur). Maar ik ben geen garage bedrijf dus in- en uitbouwen moet ergens anders gebeuren. Eventueel kan dat wel hier in de buurt gebeuren bij een van de Citroen Specialisten (geen dealers maar DS/CX/XM specialisten).

Geen sappels maat, geen sappels..

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Mooi, helder en duidelijk. Daar kan ik wat mee. Voor nu is een revisie wat te gek voor de portemonnaie. Afhankelijk of ik de XM binnenkort gekeurd krijg of niet stel ik wel vast wat er moet gaan gebeuren. Als APK keuring een probleem is dan ga ik nu eerst voor de van der Laan methode, want ja, als zij de lekkage opgelost krijgen dan maakt het inderdaad niet uit wat ze er voor doen en vragen. Je koopt een oplossing waarvan zij alleen de techniek beheersen, dus ik kan ze geen ongelijk geven. Zou alleen wel een amburitje naar van der Laan betekenen, maar goed ik heb het afgelopen jaar die XM al vaker door half Nederland gesleurd.

Volgende winter zou dan een revisie op het programma kunnen staan, met dat reservestuurhuis dat ik heb liggen. Het zou erg mooi zijn als de uit/inbouwprocedure uit de manuals gedeeld zou kunnen worden. Hetzij als download, hetzij in een PB-tje.

En vooral! Een dikke dankjewel aan Dr. Emiel!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Ik sprak vanmiddag een clublid die zijn stuurhuis had laten reviseren bij een adres in Zeewolde. Dat alleen al kostte 1100,-

Het uit- en inbouwen gebeurde bij Tres Beau en die haalde daarvoor de hele motor eruit...

__________
Crepuscule

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Vandaag de zuigerstang opgestuurd, slijpen en verchromen gaat ongv. 350,- ex.kosten.

Geen sappels maat, geen sappels..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie Diravi stuurhuis

wat doen ze dan? Oplassen afdraaien slijpen en verchromen?

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Oplassen kan niet dat zou de stang vervormen, er wordt een laagje afgeslepen en daarna verchroomd en opnieuw op maat geslepen.
Waarna het oppervlakte over de gehele lengte weer egaal vlak is.

Geen sappels maat, geen sappels..

XM205
afbeelding van XM205
  • Citroën XM V6.24 1994
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Peugeot 407 SW V6 2005
RE: Revisie Diravi stuurhuis

De XM weer uit de schorsing, ook bij mijn XM is het stuurhuis aan revisie toe..

Heb nog wel een extra stuurhuis op de kop kunnen tikken.

dr.emiel
afbeelding van dr.emiel
  • V6 Exclusive BVA 2000
  • V6 VSX BVA '97
  • V6 Exclusive BVA '96 (RIP)
  • V6 Break BVA '94 (RIP)
  • V6 Ambiance BVA '89 (RIP)
  • ID 19 Break Ambulance Usine 1967
RE: Revisie Diravi stuurhuis

En die is getest of is het een stuurhuis waar van de toestand eigenlijk niet bekend is?

 

Geen sappels maat, geen sappels..

XM205
afbeelding van XM205
  • Citroën XM V6.24 1994
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Peugeot 407 SW V6 2005
RE: Revisie Diravi stuurhuis

Geen idee van de staat, half jaar geleden gekocht en op de plank gelegd, kan altijd van pas komen was het idee..

Overigens lijkt mijn stuurhuis gestopt te zijn met lekken :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie Diravi stuurhuis
Lhm op?
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie Diravi stuurhuis

furriegurrie zegt:

Lhm op?

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's