Set Etoile velgen met naafdop
do, 23/03/2023 - 13:57
#1
- 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
- 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
Set Etoile velgen met naafdop
Ik heb mijn winterbanden ook op Etoiles zitten. Staat wel zo mooi en scheelt een set bouten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik doe dat ook zoals Marc inderdaad, maar toch denk ik dat die methode steeds minder gangbaar wordt. XM's zullen vast steeds meer een zomerauto worden en voor de XM's die wel het hele jaar doorrijden zijn er steeds meer goede allseasonbanden te vinden.
Heb ook winterbanden op etoiles. Maar heb ze dit jaar niet eens gemonteerd. Amper sneeuw, geen wintersport dit jaar
Maar eigenlijk ga ik daar ook liever met de leasebak naartoe
xxxxxxm
Etoiles zijn goede wintervelgen, makkelijk schoon te houden. De Monte Carlo's zijn een stuk meer werk.
Op de TCT had ik overigens all seasons, wat erg goed beviel. Zelfs op wintersport ging dat prima.
Dank voor alle reacties. Jullie hebben me wel op een idee gebracht! Ik heb nu deze velgen voor de winterbanden, die Etoiles zijn natuurlijk veel mooier.
Wordt met de volgende vraag nu eigenljk een technische toppic:
Als ik de Etoiles balanceer, heb ik steeds dat de loodjes aan de binnenkant van de velg (dus vlak tegen de buitenkant) de remklauw raken en er afgetikt worden.
Wat is daarvoor de juiste maatvoering?
Groeten,
Huib
Huib Tilanus
Da's normaal. Soms slijten de loodjes er uiteindelijk een beetje af, maar volgens mij zijn Citroënvelgen uit die tijd nog bedoeld om met slaglood gebalanceerd te worden.
Overigens is het voor mijn gevoel best omstreden om te zeggen dat je Étoiles mooier vindt dan Monte Carlo's .
Dat er 15" onder de Xm zit (wat vrij fors was voor die tijd), is om ruimte te hebben voor de dikke remklauwen. Zeker met de laatste bouwjaren van de V6 en 2.5TD hebben ze de klauw nog net een tikje groter weten te maken waardoor deze in 't midden met enkele mm's langs de velg loopt.
Dus tja.., Nog dunner plaklood zoeken. Waardoor het gewicht nog meer uitgesmeerd wordt en zodoende je nog meer van 't spul moet plakken om balans te krijgen. Maar dat moest toch al aangezien je niet aan de (ideale plek) velgrand gewicht zet.
Maar met mijn Etoilles en grootste maat remklauwen heb ik volgens mij nooit het plaklood weggetikt. Ik kan me wel wat oppervlakkige krasjes herinneren. Ik neem aan dat je de hele handel wel echt goed ontvet voordat je gaat plakken?
Andere optie is om de velgen te laten richten en dan premium banden er om te leggen. Die hebben niet zoveel onbalans vanuit de fabriek en dus ook niet veel plaklood nodig.Maar voor dat geld kan je een heleboel plaklood overnieuw laten zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Er is dunner lood beschikbaar bij de betere bandenboeren. Heb t in t verleden ook gehad.
En de Monte Carlo's zijn mooier :)
Jaap
@blaueboot: velgen richten i.c.m. goede banden is helemaal niet zon slecht idee, dan blijven ze langer goed. Echter had ik de versie zonder naafgat en voor zover ik weet is het heel lastig om dichte velgen te richten. Mijn velgenboer kon het in elk geval niet.
PS: Ik vind de Etoiles mooier op een berline en de Monte Carlo's mooier op een break :)
Dank voor alle reacties! Houd ik gewoon de winderbanden op de Monte Carlo's. Mediterrane touch tijdens de koude dagen ;-)
Huib Tilanus
Tsss..., ik meen me ter herrinneren dat toen ik 5 jaar geleden bij de club kwam dat de algehele concensus was dat de 'worstenvelgen' zo snel mogelijk onder de wagen vandaan moesten.
Naja.., blijkbaar verandert met de tijd ook de smaak. Mijn favorieten blijven toch de de 'blokjes' en 'slagroom' velgen.
De Pallas/Speedline velgen zijn ook mooi, maar ik kan er niet tegen dat ze de andere zijde van de wagen niet een 'gespiegeld' setje hebben gegeven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Oef, dan zul je het ook zwaar hebben gehad met mijn Activavelgen . Gelukkig heb ik ook worstjesvelgen voor een Xantia liggen!
Nou vind ik niet hoor. Worstevelgen vind ik onder de S2 perfect. De hele voorzijde is bij de S2 wat boller gemaakt. Daar zijn de velgen helemaal op maat voor gemaakt. Onder een S2 break zijn worstevelgen helemaal mooi vind ik. Ook al horen ze daar origineel eigenlijk niet onder
S1 is strakker en spitser en daar passen platte velgen en wieldoppen bij.
__________
Crepuscule