Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

27 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Na het veelvuldig lezen van andermans topics wordt het hoog tijd voor een eigen kennismaking.
Ik ben Sjon, 24 jaar en wonend in het midden van het land, in Nijkerk. Van jongs af aan Citrofiel en Francofiel dus met de XM vermaak ik mij prima. Voor het toeren, vakantievervoer en knutselwerk staan er een Méhari en 2cv in de schuur. Mijn BX is in mei vorig jaar de stalling in gegaan omdat ik toevallig een heerlijke XM tegenkwam. Na een week twijfelen stond er een XM 2.0 Ambiance uit 1991 voorzien van automaat op mijn naam. Gespoten in Bleu Memphis, een donkerblauwe tint die perfect bij de XM past. Eindelijk een grote Citroën voorzien van veerbollen en automaat. Weer een droom in vervulling gegaan!

Deze XM is in 2007 uit Duitsland geïmporteerd en heeft voor mij 2 actieve eigenaars gehad. De teller staat momenteel op 140.000 kilometers, waardoor deze XM er nog fantastisch uitziet voor een auto van 25 jaar. Geen geknoei of eigenhandig gesleutel. Netjes onderhouden en keurig mee omgesprongen. Hoog tijd voor wat beeldmateriaal :)

Nadat ik de XM opgehaald is heeft zij eerst wat onderhoud gekregen. De distributieset en uitlaat zijn vervangen. Daarna is de airconditioning gevuld en zijn bijna alle veerbollen vervangen bij D&O Services in Almere. 2 bollen waren nog redelijk goed en zijn opnieuw gevuld. Daarna was het hoog tijd voor een proefrit en ben ik met iemand een weekend naar Parijs geweest. Uiteraard bij Maubeuge de snelweg af gegaan en via de Route Nationale 2 door het Franse landschap naar de lichtstad gekacheld. Fantastisch! Het was direct duidelijk, daar is de XM dus voor bedoeld.

Maar nu! Toch een vraag wegens een probleem waarvan ik hoop dat jullie ervaring mij daarbij kan helpen. De XM doet het fantastisch en slaat geen slag mis. Het was duidelijk dat de veerbollen onderhoud nodig hadden, maar na het vervangen was het nog steeds niet optimaal. Het probleem: de XM blijft stug.

Ik heb me ingelezen in het hydractieve systeem, maar kom er niet helemaal uit. Voor de duidelijheid, dit is de huidige situatie van mijn XM:
- De XM heeft een hele tijd geveerd alsof die in de sportstand stond, wisselen tussen de standen maakte geen verschil. Bij het starten van de auto brandt het oranje veerlampje kort, zoals het hoort. Ook de elektrokleppen zijn duidelijk hoorbaar bij het openen van de deuren. De modificatie van de constante 12 Volt op de elektrokleppen is overigens al toegepast. De stuurhoeksensor is schoongeblazen en bevat dus geen stof of slijpsel. Pas zijn van de originele massapunten de schuifjes afgeknipt en vervangen door oogjes die direct aan de carrosserie zitten. Alle bollen zijn zoals gezegd vervangen of bijgevuld. De LHM die daarbij vrijkwam was gifgroen en vers. Enkele maanden geleden is vanwege een wat stroeve stuurbekrachtiging de hogedrukpomp vervangen en zijn alle remleidingen doorgespoeld. De LHM die daaruit kwam was groen, maar een paar tinten donkerder dan verse LHM. Sinds kort doet de XM het op een andere manier. 's Nachts staat de auto stil. Als ik er 's morgens mee wegga veert ze onwijs soepel, echt fantastisch. Na circa 4 km veert ze ineens weer stug en dat blijft zo. Vooral de achterkant lijkt dan te hobbelen. Daarna staat ze meestal 6 uur stil op mijn werk. Als ik weer naar huis ga veert ze weer enorm soepel tot ongeveer 4 à 5 km. Daarna is het een heel stuk stugger, maar niet zo stug als de sportstand. Dit blijft dan weer zo totdat de XM een tijd heeft stilgestaan.

Wat kan dat zijn? Dat de auto of stug is of soepel kan ik me voorstellen. Maar telkens na een gelijk aantal kilometers overschakelen en daarin blijven vind ik heel vreemd. Wie heeft hier ervaring mee of weet wat de oorzaak daarvan is? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt! Als afsluiting nog een plaatje :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Sjon, in eerste plaats van harte welkom en een mooie dame laat je daar zien, met de pannekoek siervelgen. (zuinig op zijn hoor want die zijn op zichzelf al zeldzaam)

Je verhaal komt me bekend voor, probeer als je bemerkt dat de auto op hard gaat eens wat er gebeurt als je al rijdend je deur opent en weer sluit. De deur hoeft niet wagenwijd open maar even zo open en weer dicht trekken. Ik hoor wel wat je ervaring is, ik zal  in de tussentijd eens in mijn archief gaan spitten. (er zijn wat topic van fora verdwenen maar ik heb het merendeel nog ergens in pdf vorm staan maar dat zoekt lastiger)

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

een keertje aan de Lexia hangen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Gezien het feit dat het ha lampje wel brandt bij de zelftest denk ik niet dat je veel zal zien. Er lijken geen storingen opgeslagen te worden. Heb je ha 1 of ha2? Welke ecu heb je precies? Het lijkt erop dat er een sensor signaal geeft om stug te worden. Of wellicht is de hydraulische druk niet zo hoog en kunnen de ha klep (pen) niet open blijven staan. Wellicht dat de druk door dunner worden van de lhm door opwarmen net teveel afneemt oid. Geen last van zwaarder wordende stuurbekrachtiging?
Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Bedankt voor de reacties! Weer wat nieuwe input om over na te denken.
Morgen zal ik na het stug worden mijn deur eens openen. Ik ben benieuwd!

Vreemd inderdaad dat het ha lampje wel even brandt bij zijn test. Mijn XM heeft orga nr. 5110 dus is zo te lezen nog voorzien van ha 1. Ik had enkele maanden geleden last van uitvallende stuurbekrachtiging. Toen heb ik de hogedrukpomp vervangen en sindsdien werkt het weer perfect. Daarvoor en daarna kende de vering alleen een stugge stand. Is er een manier om de druk van het systeem te controleren? De controlelampjes gaan na het omhoogkomen in ieder geval netjes uit en blijven ook uit. Waar kan ik zien welke ecu ik heb?

Overigens is sinds aankoop mijn kofferbakverlichting al defect. Ik las laatst dat die ook een signaal kan afgeven om de vering op hard te zetten? Op de fitting staat wel stroom, maar het lampje doet het niet. Een nieuw lampje gaf ook geen verschil. Daarbij vind ik het een aparte contstructie en ik kan ik niet volgen waar die contact moet maken met de klep. Geen klepje wat ingedrukt wordt. Alleen 2 draadjes met een metalen stripje verstopt in de dorpel, waar zo te zien niets bij kan komen. Is deze verlichting ook los te koppelen zodat die geen signaal kan doorgeven?


 

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Kofferbakverlichting zal weinig uitmaken , want waarom zou die het dan in `t begin wel goed doen en na 4 km. opeens niet meer?

Is niet logisch.

Je storing zal meer te maken hebben met de opwarming van je motor .

Daarom zou ik het MM ook doormeten met de Lexia , samen met de VC.

Er zijn sensoren die beide managementsystemen beïnvloeden, grote kans dat dat er na meting uitkomt.

 

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Een verkeerd signaal van de kofferbakverlichting is inderdaad niet logisch. Ik dacht daar eerst wel aan omdat de XM altijd stug veerde. Pas sinds 2 weken veert ze de eerste 4 km soepel.

Zojuist naar m'n werk gereden en de vering bleef iets langer soepel. Daarna werd het weer stug als vanouds. Tijdens het rijden een paar keer het portier geopend, maar dat gaf geen verschil.

Wat er voor nu dus overblijft is het aansluiten van een lexia om te kijken welke storing hij geeft of toch te weinig druk in het veersysteem. Overigens merkte ik zojuist wel dat de stuurbekrachting er moeite mee heeft als ik op lage snelheid tegelijk rem en stuur bij bijvoorbeeld inparkeren.

Is er eventueel iemand met een Lexia die mij zou willen helpen bij het uitlezen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Even op het topic Lexia Hulp kijken. Beeke heeft hem intussen niet meer; die staat in Maastricht.

Klinkt overigens als toch vervuiling in het systeem ergens; of lucht. Is je HD regelaar (onder de voorraadbol) als eens bekeken/vervangen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
En check ook de druk in de voorraadbol. Lijkt qua symptomen of je pomp te weinig levert om alle verbruikers te kunnen bedienen. Als je voorraadbol dan niet veel druk meer heeft kan deze niet compenseren voor tijdelijk te grote vraag...
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Kijk toch eerst eens naar je kofferbak verlichtings schakelaar, daar hoort een zwarte klep boven te zitten die als je de klep sluit het contact verbreekt, zodat a je licht uitgaat en b de anti op spring van je vering wordt uitgeschakeled.

Als je direct twee koperen stripjes ziet zitten dan is dat niet goed. Het lampje mag stuk zijn, die staat buiten de werking, maar je schakelaar moet echt wel in orde zijn.

Nu ik dit schrijf twijfel ik ofhet nu een maak of een verbreek contact is, ergo de dorpel even losschroeven en kijken wat de rust stand zou zijn bij gesloten kofferklep, als dat verbreek is zou je als test er een stukje tape oid tussen kunnen doen om te kijken of dat verbetering geeft.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Bij een break kan de klep gewoon dicht als je groot spul vervoert.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Ja , en?

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

De voorraadbol is destijds vervangen door een nieuwe. De HD regelaar is nog niet bekeken. Is er een manier om die te testen? De XM komt netjes omhoog en tikt / sist niet al te vaak. Het lijkt in ieder geval alsof hij geen drukverlies heeft. Al spreekt de moeizame combinatie van remmen en sturen op lage snelheid dat misschien weer tegen.

Zojuist nogmaals mijn kofferbakverlichting bekeken en als ik het zo hoor mis ik dus een stuk. Uiteraard plaatjes voor de verduidelijking! Op de eerste afbeelding zie je de 2 stripjes zitten. Aan het linker stripje zit een los draadje met een schuifje. Ziet eruit alsof iemand dat er zelf aan geknutseld heeft. Als ik dat schuifje tegen de beugel druk klikt direct de elektroklep. ..tenminste, de klik klinkt hetzelfde. Is er een manier om de verlichting uit te schakelen. Misschien de stripjes doorlussen?

 

Bedankt weer tot zover :) Ik heb JanSr een bericht gestuurd of hij mij wil helpen met het uitlezen. Bunschoten is voor mij vlakbij :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Daar heb je de boosdoener, er hoort een plastic klepje te zitten die de contacten maakt of verbreekt als je de kofferklep sluit, of het verbreek of maak is daar moet ik echt naar kijken. Maar zet de stekker maar eens op, stukje tape er tussen (die 2 stripjes) en rijden.
Ik durf er bijna een oliebol op te zetten dat dat je euvel is.
Maar als je naar Jansr gaat dan kaart het maar aan, jan is heel goed bekend met de xm en wellicht heeft hij ook nog een klepje.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Zojuist het draadje op het losse stripje gezet,vastgedrukt en naar m'n werk gereden. En ja hoor, we hebben het probleem te pakken!  Bedankt!
Op de één of andere manier is de vering nu niet meer zo soepel / deinerig als eerst, maar ze rijdt nu strak als een snaar. De vorige dagen ging ze over de drempels als een boot over een golf. Nu is het wat stugger maar is tevens het hydractieve systeem voelbaar aanwezig. Minder overhellen in bochten en zonder al te veel beweging over drempels. 

Het deinerige van de laatste dagen vond ik fantastisch, maar nu is het in ieder geval al weer soepel zoals het hoort. Ik zie nu tenminste geen hobbelende spoiler meer in mijn achteruitkijkspiegel. :) Ik snap alleen niet waarom de XM met dit euvel de laatste weken elke eerste 4 km zo enorm soepel kon veren. De achterbak werd niet gebruikt dus de klep was altijd gesloten.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Was volgens mij iets met relais dat na zoveel tijd  uit springt. Heb je ook als je je auto geparkeerd hebt staan met deur open. Gaat na een tijdje binnenverlichting uit. Preciese weet ik er niet van, maar VC zal gedacht hebben dat er een deur open stond.

Mooi dat het opgelost is.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Marc Alsemgeest zegt:

Was volgens mij iets met relais dat na zoveel tijd  uit springt. 

De anti opspring zoals ik al eerder aangaf.

 

Misschien dat het losse draadje wat heen en weer wiebelde, wel niet contact maken?.........

 

Maare who cares? Mooi dat het is opgelost, veel speel plezier.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Mooi dat het opgelost is man.

Zit er op de binnenverlichting en de achterbakverlichting niet een relais , die er voor zorgt dat de verlichting na ongeveer 10-15 minuten uitgaat ?

Althans , bij mij gebeurt dat wel.

Wellicht zit dat relais gekoppeld aan de VC, dan werkt je HA ook niet .

Nu dus wel.

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Helaas toch iets te vroeg gejuicht.. Vanmiddag reed de XM dus zoals beschreven de hele weg soepel zoals het hoort. Eind van de middag weer richting huis en toen was het weer hobbelen :( Net de dorpelbekleding losgehaald en de stripjes bekeken. Alles zat nog stevig aan elkaar. Beide stekkertjes losgehaald en vrij van elkaar neergelegd en een stukje gereden. Stug. Daarna de stekkertjes weer opnieuw verbonden en weer gereden. Ook stug. Raar.

Wat wel opvalt is dat wanneer de stekkertjes met elkaar verbonden worden, de elektroklep dan klikt en niet na een tiental seconden nogmaals klikt. Die blijft dan schijnbaar geactiveerd? Wanneer je na een minuut een ander portier opentrekt hoor je ook geen klik meer.

Als de stekkertjes los van elkaar liggen reageren de elektrokleppen zoals het hoort. Alleen niet op de kofferklep natuurlijk. In beide situaties is de vering nu dus stug. Iemand nog een idee?

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

dat probleem ken ik,  er zitten heel wat relais' op het veer systeem  meestal  kon ik  de stugge vering oplossen door de massa kabel op het schut boord, welke naar het relais gaat die voor in bij de ecu zit los te trekken, je hoort dan de magneet klikken en was de stugge stand weer opgelost.

Voor een goede werking moeten alle onderdelen de juiste spanning hebben.

De laatste storing was en is eigenlijk nog steeds de schakelaar Nr.302 (zie schema) van de kofferbak. Het lampje brandde niet meer, nieuw lampje en schakelaar gecontroleerd. Het gevolg het de vering in de knoei onder de handschoenenbak  zit een relais Nr.800 (zie schema) wat bij iedere beweging van de wagen lag te ratelen ik vermoed dat de dioden zij doorgeslagen en er  op verkeerde momenten spanning wordt door gegeven. lampje en schakelaar maar weer losgekoppeld.

Ik heb nog niet de tijd om dit allemaal uit te zoeken de XM rijd en dat is voorlopig voldoende.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Hallo Sjon, ik zat even op het forum te kijken en zag toevallig dat jij mijn vorige XM hebt. Goed te lezen dat deze voiture in goede handen terecht is gekomen van iemand die haar vertroetelt. Ik heb de auto in 1997 in Duitsland gekocht van de 1e eigenaar: een man van 87, die slechter ging zien en niet meer mocht autorijden. De km stand was toen 60.000. De auto stond altijd binnen. Ik kreeg een stapel onderhoudsfacturen mee, die ik aan de garage die de XM van mij gekocht heeft heb meegegeven, samen met alle onderhoudsfacturen uit de tijd dat ik de XM bereden heb. Ik hoop dat hij deze documentatie weer aan jou heeft meegegeven. Bij mij heeft de XM ook altijd binnen gestaan. Ik heb er destijds een trekhaak op laten zetten, wellicht is daar een stroom aftakking gemaakt van de kofferbakverlichting. Ik ben er enkele keren mee met de caravan op vakantie naar Duitsland geweest, zie foto. 

Omdat ik ook regelmatig in Duitsland kom had ik na 6 jaar en 60.000 km behoefte aan wat meer vermogen, dus ben ik overgestapt naar een V6. En daar zweef ik nu alweer 2 jaar naar volle tevredenheid in. 

Ik hoop dat je heel lang plezier van de XM zult hebben, wie weet komen we elkaar een keer tegen op een meeting.

Groet,
Tom

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Dat is een leuk toeval! 
Weet Sjon dat hij inderdaad een echte liefhebbersauto heeft. 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Dat is zeker want ik rijd al vanaf 1983 Citroën en heb behalve de SM, M35 en C6 alle types met veerbollen wel gehad. Daarnaast 2CV, Ami, Traction. 

 

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Helaas, de juiste oplossing voor het probleem nog altijd niet gevonden.

Hallo Tom, wat leuk om de vorige eigenaar van de XM tegen te komen! :) Dan klopt het verhaal in ieder geval wat de garage mij verteld heeft. En gelukkig zat de map met alle facturen er ook bij. Erg leuk dat dat allemaal bewaard is gebleven. Alles wat ik aan de XM uitgeef gaat ook trouw die map in. Wellicht is er bij het inbouwen van de trekhaak inderdaad aan de kabelboom gesleuteld. Ik vond het al vreemd dat er een paar niet originele draden onder de kofferbakmat lagen. Van de trekhaak heb ik inmiddels ook al een paar keer gebruik gemaakt, dus ik ben blij dat die er onder zit ;-) Ik kan me voorstellen dat wat meer vermogen wel prettig is bij dat soort reizen. De 2 liter in combinatie met automaat is dan niet bepaalt de snelste uitvoering. Met mijn huidig woon- werkverkeer kom ik nauwelijks op de snelweg. De XM is heerlijk vervoer over de plattelandswegen in de omgeving :) Wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen inderdaad, zou leuk zijn. Mocht je nog oude foto's van de XM hebben, lijkt me leuk om te zien!

 

Afgelopen weekend weer met de XM bezig geweest en de draden die op de losse stripjes zitten op diverse manier verbonden. Met elkaar, los van elkaar aan massa en samen aan massa. Helaas gaf het allemaal geen verschil. Enkel dat wanneer ze aan een massapunt gekoppeld zijn mijn binnenverlichting niet aan gaat en het rechterachterportier niet op slot gaat. Qua vering bleef het zoals altijd kort soepel en daarna alleen maar stug. Weet iemand misschien hoe de kofferbakverlichting normaal geschakeld wordt? Kan het misschien zijn dat wanneer de kofferklep gesloten is er stroom naar die stripjes loopt? Ik vind het namelijk zo vreemd dat elke andere manier van koppelen geen verschil maakt qua vering. Mede hierdoor ben ik nog niet bij JanSr langsgeweest om de XM uit te lezen. Het lijkt me dat dat weinig zin heeft door dit missende onderdeel?

Overigens bleek mijn voorraadbol niet vervangen maar opnieuw gevuld. Deze heb ik zaterdag voor de zekerheid ook vervangen voor een nieuwe. Ook dit maakt in geen enkel opzicht verschil. De voorkant van de XM kwam 's ochtends moeizaam omhoog en doet dat met de nieuwe voorraadbol nog steeds. Overigens laat ze dan geen waarschuwingslampjes zien voor een te lage druk. Precies wat mijn BX ook deed, feest van herkenning ;-)
 

Sjon1991
afbeelding van Sjon1991
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Vandaag met de XM naar Chyparse geweest. Ondertussen is er ook weer het één en ander gebeurt. Een paar weken geleden alle remnippels afgetapt totdat er verse LHM uit kwam (er kwam nagenoeg geen vuil uit) en daarna de slangen in het LHM vat gehangen. Ik kreeg dat advies met de mededeling dat de leidingen dan gedeeltelijk gespoeld werden. Het resultaat was dat de stuurbekrachtiging en remmen plots heel actief reageerden. Maar de volgende dag was dat effect al weer verdwenen. Ook was er geen verschil in vering.

Daarna vorige week zaterdag een bezoekje gebracht aan JanSr om de XM uit te lezen. Helaas is dat op dat moment niet gelukt omdat we eigenlijk geen van beiden wisten waar de stekker in moet bij een type 1. In ieder geval niet op de plaats waar die bij een type 2 hoort. Wel een goede uitleg gekregen over het systeem en geconcludeerd dat alles reageert zoals het hoort. Volgens hem is het waarschijnlijk een probleem in de hydroliek en niet in het elektrische circuit. Op advies veel aan het gymnastieken geweest met de XM, tot nog toe zonder resultaat.

Vanmorgen bij Chyparse langsgeweest om eens te horen wat hun ideeën over dit probleem zijn. Na wat overleg en een controle bleken de filters van het systeem toch erg vuil te zijn. Het bleek zelfs behoorlijk aangekoekt te zijn terwijl ik er zo goed als zeker van ben dat ze schoon waren bij aankoop. Voornamelijk omdat de stuurbekrachtiging problemen gaf voor de HD-pompwissel en de XM de eerste 4 à 6 km na een nacht stilstaan soepel veert, verdenken zij een vervuilde debietregelaar. De LHM is afgetapt en het vat is gevuld met spoelolie. Voorlopig dus maar wat kilometers maken en veel gymmen. Hopelijk levert dat al wat op, en anders een andere debietregelaar als de spoelolie zijn werk gedaan heeft. We zullen zien!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Bij een flink vervuild systeem zijn de filters degenen die het vuil vangen bij regelmatig gymmen en spoelen met hydraurincage. Dus ik zou die filters zeker in de komende periode regelmatig goed schoonmaken. Zelf heb ik een tweede setje, zodat de wissel makkelijk gaat en het vuile setje grondig schoon gemaakt kan worden (vaatwasser doet wonderen).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
RE: Sjon z'n blauwe XM Ambiance -1991

Een XM type 1 moet je met het knipperkastje uitlezen op de losse stekkers die in de computerbak hangen.  Ieder functie  (ECU, HA & ABS)  heeft een andere kleur stekker.  Welke stekker wat is staat in de beschrijving die bij het knipperkastje hoort en die zwerft hier ergens op het forum ook wel.