Ik heb maar 1 sleutel met afstandsbediening bij de nieuwe XM 2.1 TD bouwjaar 1999.
Kan voor zover ik weet bij de dealer met het vin-nummer een nieuwe bij bestellen.
Krijg ik dan alleen een nieuwe sleutelbaard of compleet met afstandsbediening?
Vaag staat mij iets bij dat een afstandbediening in te leren is met een Lexia.
Klopt dat of ben ik in de war met een Xantia type 2.
Heb van de oude XM nog 2 sleutels met afstandsbediening.
Sleutel kan je los bestellen.
De plip is apart dus als hem wil uitwisselen met de huidge bestel je alleen de 'baard' en het bijhorende "klinknageltje".
Inleren hoeft niet (zowel type I als II) als je een nieuwe plip bestelt moet je het nummer doorgeven wat op het printje staat.
Dat correspondeert dan weer met de kiekert en zo doende werk het meteen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je dat is helder.
Plip ook gevonden dankzij deze draad.
Onder handschoenen vakje achter de schopplaat.
Dat is de kiekert, de plip zit vast aan je sleutel :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dus kiekert uit de andere auto halen en samen met de plips uit de sleutels van de andere auto omwisselen en 1 nieuwe sleutelbaard bestellen met bevestiging.
Je hebt 2 gedeeltes van de cv: de kiekert, deze stuurt de deursloten aan en de rf module die een setje vormt met de chip in de sleutel. De kiekert kun je laten zitten, alleen de rf module overzetten. Je kunt natuurlijk ook je sloten uit je oude xm overzetten. Dan hoef je niets te kopen bij de dealer. Rf module zit ook onder het handschoenkastje . Staan wel wat foto's in m'n topic. Kijk even op pagina 1 voor een inhoudsopgave.
Dank je Furriegurrie.
Even samengevat:
De Afstandsbediening bestaat dus uit 2 delen. In mijn geval met RF.
Een kastje in de auto, de ontvanger. Ook wel Textron genoemd. Deze zit onder de schopplaat aan de passagierskant.
De Sleutel zelf met daarin de zender. Ook wel plip genoemd.
De zender en ontvanger horen bij elkaar.
De centrale vergrendelingsmodule (Kiekert) heeft hier niets mee te maken, want dat is gewoon de centrale vergrendeling.
Dus in mijn geval:
- Ontvanger (Textron) uit de oude auto halen en overzetten naar de nieuwe auto.
- Uit 1 van de 2 sleutels van de oude auto de zenders halen (Plip) en deze ruilen met de sleutel van de nieuwe.
Met als resultaat dat ik nog steeds 1 werkende afstandsbediening heb.
- Voor de andere sleutel met afstandsbediening van de oude auto een nieuwe baard en bevestiging bestellen met de VIN van de nieuwe auto en daarna deze nieuwe baard op deze sleutel zetten.
Textron omgeruild.
Was even zoeken onder de schopplaat. Het is een zwarte doos en die zie je niet direct zitten.
Eenmaal gevonden is het goed te doen.
Beide XM waren zo ingesteld dat de startonderbreking voor 1 minuut waren uitgeschakeld via de afstandsbediening. Code oude XM is onbekend en code nieuwe XM is bekend.
Plips omgewisseld in de sleutels, zodat deze matchen met de Textrons.
Helaas was de oude XM geschakeld op de afstandsbediening om de startcode te omzeilen. En de startcode van de oude XM is onbekend.
Gevolg:
- Oude XM is niet meer te starten. Het omzeilen van de startcode werkt niet meer via de afstandsbediening (de nieuwe combinatie van plip en Textron afstandsbediening).
- Nieuwe XM is niet meer te programmeren met C1C, zodat deze werkt op de afstandbediening. Moet nog steeds een code intoetsen. Met een diesel niet zo'n probleem, want je moet toch wachten met voorgloeien.
Wat een gedoe zeg.
Zaakje maar terugzetten en een half uurtje wachten?
Ik zou eerst nog 'ns de codepaneeltjes wisselen. Daar zijn ook uiterlijk identieke maar fuctioneel verschillende versies van heb ik ontdekt. :roll:
De sleutelbehuizing van van mijn XM-sleutel is aan vervanging toe. Hebben jullie enig idee of de sleutel-behuizing via onderstaand adres zou passen?
http://www.nieuwesleutel.nl/index.php/autosleutels/nieuwesleutel-citroen-handzender-behuizing/citroen-behuizing-2-knops-klapsleutel-zijkant.html
__________
Crepuscule
Lijkt me niet dezelfde te zijn. Lijkt meer op de sleutel die wij hebben voor onze Xsara dan die voor de Xms...
Deze lijkt er meer op:
http://www.ebay.nl/itm/genuine-brand-new-key-fob-CITROEN-XANTIA-mk1-SYNERGIE-pn-6552cv-/221398059278?pt=UK_Car_Accessories_Safety_Security&hash=item338c5a490e&_uhb=1
maar deze is 2 knops en volgens mij een infrarood uitvoering en dus ook niet de juiste. Qua vorm klopt hij wel....
Die lijkt er idd veel op. Als een Xantia-sleutel hetzelfde is dan zou dit mogelijk ook passen.
http://www.autosleutels.info/autosleutels/citroen/cit108-klapsleutel-citroen-xantia.html
Dit is mijn sleutel nu. Beetje een vies ding met versleten rubber.
__________
Crepuscule
Xantiasleutel is groter. Ik heb evt. nog wel een redelijk nette behuizing liggen als je wilt. Moet je alleen de losse sleutelbaard overzetten. PB maar zo nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het aanbod van Marc lijkt me het meest handig.
Wat ik vreemd vind in jouw foto is het gaatje voor de infrarood zender. Die heb ik niet in mijn sleutels zitten,
Je hebt toch een rf ab en geen infrarood?
Ik had gehoopt dat jullie mij dat konden uitleggen. Ik heb nog nooit een exclusive gehad.
Binnenin zit ook een ding dat ik altijd voor infrarood ontvanger heb aangezien.
__________
Crepuscule
Moet je even losmaken en kijken of er iets achter het boze oog zit. Zo ja; dan loskoppelen en kijken of je AB het nog doet. Als dan niet meer, dan werkt het via je IR; indien leeg of het werkt nog steeds na loskoppelen, dan werkt het via RF.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De sleutel die Gerrie laat zien is er een voor alarm en super vergrendeling.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is een hele vroege serie 2 uit mei 1995. Ik ga er nu eerst maar even batterijen in stoppen om te kijken of de sleutel uberhaubt nog werkt.
Misschien ga ik ook wel voor rf-inbouw. Ik heb nog zo'n ding van mijn eerste XM (en later ook CX) in de schuur liggen.
__________
Crepuscule
Ik denk dat ik voor deze optie ga. Met een mooie, nieuwe, frisse, schone, eigentijdse sleutel (die ik ook aan moeder de vrouw kan meegeven).
http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/secad7aec132e/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/CV004W
__________
Crepuscule
Geen Citroën logo beschikbaar bij deze sleutel?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Op deze mooie dag wilde ik even mijn nieuwe afstandbediening monteren aan mijn Kiekert. Ik heb alle torxen los maar het dashboardkastje blijft hangen aan het slotmechanisme. Hoe krijg ik dat los? Type 2 zonder 2e airbag.
__________
Crepuscule
Heb je het lampje er uitgewipt?
Volgens mij zit er bij het slot ook nog een torx, die je los moet maken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zonder airbag moet idd die bij het slotmechanisme zelf er ook uit. Er zit een plastic plaatje ingeklikt, als je die eruit haalt zie je hem zitten.
Ha, bedankt die had ik idd over het hoofd gezien. Mijn Spy-setje zit er nu in en doet het prima. Nu nog even de sleutelbaarden laten slijpen.
__________
Crepuscule
Hoe bevalt dit setje? Blijft ie het doen? En is het gelukt met de sleutelbaarden?
Ik moet ook aan de vervanging namelijk. Ik hoor graag je ervaring. Het kastje is ws. plug-en-play ipv de Kiekert?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nee het bevalt niet echt. De installatie is inderdaad niet heel moeilijk. De sleutelbaarden zijn ook prima voor het contactslot. De sleutels zelf voelen ook prima aan maar... het openklapknopje is het zwakke punt. Die blokkeren (bij beide sleutels) opeens en dan heb je geen klapsleutel meer. Je moet dan de halve sleutel slopen om 'm weer tot een klapsleutel te maken. En de sleutelbaarden doen het niet op de deuren.
__________
Crepuscule
Okee, thanx. Ga ik verder zoeken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)