Op zaterdag 22 april zijn we welkom bij Citroendealer Gert de Jong, Lakenblekerstraat 33, 1431 GE Aalsmeer
Clubleden mogen onder begeleiding aan hun XM sleutelen. De onderdelen die je wil vervangen of repareren bestel je vooraf bij Gert de Jong, via bovenstaand telefoonnummer. Geef het kenteken van je auto en de meldcode (de laatste 4 cijfers van het chassisnummer) door. Alleen dan kan Gert de Jong voor ieder type de juiste onderdelen bestellen.
Sleutelen is niet altijd zonder risico of gevaar. Let daarom goed op, luister naar de aanwijzingen van het personeel. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je deelname.
Aanmelden kan via een mailtje naar: evenementen@xmclub.nl Vermeld daarbij of je 's ochtends of 's middags wilt sleutelen.
Ook hier kan ik weer niet bij zijn omdat dan mijn zoon zijn verjaardagsfeestje geeft
Beste mensen,
Ik wil even dit evenement opnieuw onder de aandacht brengen. Er is nog ruimte voor sleutelaars of leden die graag eens hun XM van onderen willen aanschouwen. Dit waren altijd goed bezochte evenementen. Of zijn alle XM's opeens probleemloos ;-) ??
Even aanmelden via evenementen@xmclub.nl
__________
Crepuscule
Heb me al aangemeld. Alleen om even te kijken op de brug als er éen vrij is. En om evt. een helpende hand toe te steken waar nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja goed zo! Dit evenement is zeer geschikt voor kleinere klusjes waarbij je onder begeleiding kleine ergernissen kunt verhelpen.
Denk daarbij aan: uitlezen met Lexia, het resetten van de veercomputer, dashboardlampjes vervangen, eventueel een raammechanisme, veerbollen testen, vullen of vervangen, sensoren vervangen, remblokken, handremkabels, LHM verschonen, spoelolie etc etc. Zeg maar ... klusjes van een uurtje.
Maar wel even aanmelden via evenementen@xmclub.nl want anders wordt het nog afgelast...!
__________
Crepuscule
Ik kan helaas echt niet, maar ik hoop dat er wel een volgende sleutelevenement komt (ondanks de matige belangstelling nu).
Zit inmiddels natuurlijk ook een maar aan het hele concept: ALLEEN ONDERDELEN VAN GERT DE JONG kunnen en mogen gemonteerd worden......Nu kan gert steeds minder leveren: denk hierbij aan een uitlaat voor een V6 of de chromen sierstrips rondom of de veerschotels.
Indien ik hier wel aan kan komen middels een ander adres kan ik ze niet monteren bij gert de jong
Of heb ik het verkeerd begrepen ???
Onder andere komen hierdoor, mijn inziens, minders mensen/clubleden. Ik doe mijn klusje nu op de brug van mijn zwager.
Al hoop ik/jij/wij dat er nog steeds mensen/clubleden komen voor de gezelligheid![yes yes](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/cithart.gif)
Ik had graag gekomen en heb wel wat klusjes te doen. Adviezen en beoordelingen met betrekking tot de dame van ander ervaren XM-bezitters vind ik zeer waardevol. Maar...helaas heb ik die dag andere verplichtingen. Hopelijk past een volgende sleutelmeeting beter in mijn agenda.
Pieter & Nefertiti
Ik wil ook graag komen, vooral om uit te lezen met de Lexia.
Als iemand een cdrommetje of USB stick mee zou kunnen nemen met Lexia software ?
Dan moet je je even aanmelden via het hierboven genoemde e-mailadres. Bij te weinig aanmeldingen gaat het waarschijnlijk niet door
__________
Crepuscule
Done.
Dan zal ik in ieder geval mijn Lexia meenemen. Kunnen we wat testen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag andere HD pomp gemonteerd, geluid is minder maar nog steeds aanwezig.
Zou dus wellicht hier naar willen laten kijken/luisteren door de experts :)
Voorraadbol niet in orde ?
Ik ben er vanaf ca. 11 uur en ga ff de druk van de bollen checken en eventueel vullen of vervangen..
__________
Crepuscule
Hé, dat is een goed idee. Zou ik eigenlijk ook wel willen doen.
Is daar nog ruimte voor, of moet ik dat even via de email aan de EVECO vragen? Kijk ik eerst mee met jou hoe het moet en dan kan ik het zelf daarna doen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja meld het even bij het bekende e-mailadres en kom niet al te laat. Gert heeft gevraagd of ik in de ochtend wilde komen dus blijkbaar is het wel ff werk
__________
Crepuscule
ik ben er in ieder geval . na 2 jaar intensief zoeken naar een xm , heb ik er dan uiteindelijk 1 gevonden. deze geeft alleen een abs storing aan , dit gebeurt altijd na ongeveer 20 min gereden te hebben en zou hem graag uit willen laten lezen .
mvg wilco
Goed idee. Zo te horen zijn er meerdere Lexia's aanwezig..
__________
Crepuscule
Kan iemand nog Lexia software meenemen op USB stick of CD ?
Heb ook een knipperkastje mee, kreeg daar ook niets mee uitgelezen.
Nou, de dag zit erop.
Diverse storingen en irritatie dingetjes zijn verholpen met hulp/door Arjan, waarvoor dank !
Airbag storing liet zich niet resetten, veercomputer helaas niet uit te lezen.
Ook kwam aan het licht dat de ACAV klep voor het lange traject niet open gaat.
Morgen vroeg de klep van het reserve blok schroeven, en op het huidige blok te plaatsen.
Een zien wat dat doet op de snelweg :)
Maar ze rijdt en veert weer heerlijk oa na het bijvullen van de voorraadbol, pomp hoor je nu ook bijna niet meer.
Trilling in het gaspedaal was de gaskabel die tegen de hd leiding vanaf de pomp kwam...
Nu mag ik nog het koelsysteem gaan spoelen, en binnenkort ook het blok laten Carbon Cleanen
Al met al een leuke en nuttige dag !
Blijf ik nog wel zitten met een iets slippende koppeling, deze vervangen is geen grappige klus.
Slipt echter alleen in het middengebied, met doseren valt er gewoon mee te rijden.
Valt hier echt niets aan te stellen ?
Is waarschijnlijk veroorzaakt door heftige LHM lekkage na een gesprongen leiding vanaf de hdpomp.
Was inderdaad een leuke sleuteldag. Voor mij persoonlijk erg fijn want heb mijn bollen mooi kunnen vulllen. Ik bleek in mijn achterste bollen nog maar 12 bar te hebben i.p.v. 45 bar en aan de voorzijde maar 35 i.p.v. 65 bar! Ik wist wel dat de vering voor verbetering vatbaar was ;-) De terugreis was dan ook hemels ....
__________
Crepuscule
Wat is een acav klep? Nooit van gehoord .Zelfs Google niet.
Denk niet dat die Lhm lekkage iets met je koppeling te maken heeft hoor , daar komt die olie niet bij.
Je kunt proberen het iets terug te stellen , maar denk dat de koppeling gewoon op is .
Heeft te maken met het variabele inlaattraject van de ZPJ4
http://www.xmclub.nl/forum/xm-v624-prv-24v-skzukz-zpj4-motor-info
Het ACAV inlaatsysteem (Admission á Characteristique Acoustique Variabele, variabele inlaatlengte met resonatiedrukvulling) is ontworpen om de meerklepstechniek te ondersteunen qua koppel en vermogensopbouw.
Het systeem is gebaseeerd op het benutten van de inlaatlucht excitatie om de cilindervulling te verbeteren.
Door het inlaatvolume te vergroten d.m.v. het schakelen van de gescheiden inlaatvolumes, wordt er minder onderdruk ontwikkeld. Daarmee wordt een lagere inlaatluchtsnelheid bij hogere toerentallen bereikt en zodoende wordt er meer volume en dus massa lucht aangezogen.
Bedankt voor je heldere uitleg Citroën 26!
Weer wat geleerd.
Kan nu wel een storing uitlezen, maar NIET resetten :/
Heb wel de ACAV klep weer coorect aangesloten, zat een ppotje van de magneetklep niet in zijn gat op de stekker !
Ben dus benieuwd naar het echte potentieel van de motor, als de ACAV vol meedoet..
Morgenvroeg De Jong maar even bellen voor een re-visit :)