Ik had (snik) een XM break2.1 TD aut uit aug 1998, heb nu XM break 2.1 TD hand uit sept 1998 en beide vertonen ze hetzelfde euvel: de snelheidsmeter en dan ook de dagteller en kilometerteller vallen zomaar ineens stil. Soms is er iets wat het geheel weer tot leven roept en dan gaat het weer een tijdje goed, en dan ineens stop alles weer. Bekend euvel? Kan er iets schoongemaakt wordt o.i.d? Hoe op te lossen, ik wil graag weten hoe snel ik zweef.
Ha FLodurf, ja da's vervelend natuurlijk.
Zit waarschijnlijk in je kmteller kabel. Kijk eerst een in de ruimte onder je diravi-bol tegen het schutboard. Daar komt de km teller kabel uit in een sensor die gegevens meet voor de board computer. Vanaf dat onderdeel gaat een tweede kabel naar de bak.
Vraag me alleen nu af of je wel een diravi sturbekrachtiging hebt..zal wel even hulp halen! :wink:
Hulp is er al :wink:
Neen in die type's geen diravi.
Km teller e.d. gaat eletronisch, kijk eens naar je bekabeling van de klokkenwinkel, waarschijnlijk een los draadje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Precies Mark :wink: , serie2 hebben allemaal een electronische km teller.
Misschien zit het in de bedrading van de tellerbak, misschien is het de snelheidssensor op de bak.
Mod edit: "Citrophile" het antwoord op de vraag is al gegeven, je valt in herhaling. :wink:
Mike, alleen PRV V6en 8) hebben diravi :wink: .
:shock: Hoe zo...TCT en 2.0i 16V van voor 98 niet???
Dat zeg ik alleen PRV V6en 8) , ook de ES9J4 V6 24v heeft geen Diravi.
We gaan effe verder in het Grand Cafe, ok??
Ik heb sinds kort een xm 2.1td uit 96 en erg tevreden je zweeft over de weg maar mijn auto doet hetzelfde als flodurf beschrijft; af en toe maar steeds vaker valt de snelheidsmeter naar 0 en de dagteller en km teller werken dan ook niet. Ik heb ook gezocht naar een mechanische aandrijvingskabel maar volgensmij is het elektronisch. Dus op de sloop een andere tellerunit gehaald maar nu precies hetzelfde probleem.
Ik ben erg benieuwd of jullie al iets meer uitgevonden hebben.
En waar zit in godsnaam die sensor op de bak? heb ondersteboven in het motorcompartiment gehangen en goed gezocht maar zie hem niet. Weet iemand waar in moet zoeken.
Groeten martijn
zit bovenop je differentieelhuis, daar waar de assen de versnellingsbak ingaan aan de kant van de lange as. Als je daar met je hand voelt voel je wel een stekker + sensor :)
Dank je Matthijs,
Ik ga meteen zoeken, tenminste als het nog een keer ophoud met regenen.
En als iemand me nog een tip kan geven over de tellerunit houd ik me aanbevolen. Las ergens op een forum dat bij een xantia een paar soldeer puntjes opnieuw aangezet moesten worden, iemand dat ooit geprobeerd?