Ik heb last van een weigerende stuurbekrachtiging en de achterkant wil soms niet omhoog komen .
Dit heb ik sinds de strenge vorst .
Als de boel wat warmer wordt na een kwartier/half uur , werkt alles weer normaal.
Rijdt momenteel met Hydraurincage in het systeem.
Wordt die te dik met deze kou of is de boel een beetje verstopt ?
Koude groeten van Jos :zwaai:
Spoelvloeistof te dik ?
vr, 03/02/2012 - 01:06
#1
- XM TCT `94
- Delahaye 175 S Roadster
Spoelvloeistof te dik ?
Dat merk ik ook met hydrorinçage in de kou. Ik wijd het aan de lage temperatuur.
Oei :wtf: dat lijkt mij niet echt bevordelijk voor de hydrolische componenten dan.
Kan de pomp wel tegen veel te dikke olie?
conclussie: in de winter maar geen hydro-sh*t gebruiken?
Is hydrorincage niet juist dunner dan LHM? Beiden worden overigens wel stroperiger met kou. Symptomen lijken het meest op niet meer zo fijne pomp.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het lijkt inderdaad dunner bij "normale" temperaturen. Ik heb het ook in m'n Xm op dit moment. Merk eigenlijk niet zo veel verschil.
Het af en toe (gedeeltelijk) wegvallen van de stuurbekrachtiging bij veel sturen heb ik ook, zowel nu als met LHM. Ik denk eigenlijk ook dat m'n pomp de boosdoener is....
Hydraurinçage is idd ietsje dunner dan LHM, dat het schijnbaar dikker is geworden zou alleen verklaard kunnen worden door de opname van vuil in het hydraulisch systeem. Ik heb geen hydraulische problemen met hydraurinçage in mijn XM tijdens winterse temperaturen.
Ook mijn vermoedens gaan uit naar een HD-pomp die al behoorlijk versleten is.
Pomp is inderdaad wat lui, ook met normale temperaturen.
Maar eens vervangen .
Zag wel ergens op internet dat de viscositeit behoorlijk toeneemt bij vorst .
Ook maar eens vervangen voor schone LHM dan.
Verdenk overigens meer de hogedrukregelaar die verstopt raakt af en toe , dat was ook de reden dat ik nu die Hydraurincage gebruik.( had een leuk additief gebruikt)
jaaaa, zie je wel, ik dacht het al.... :?
Ik ook bij koude start (zonder problemen) stuurt madam zwaarder en veert wat bonkeriger met LHM....is vrij snel alweer normaal overigens.
Een plunjerpomp levert een hoge druk met een laag debiet, een toenemende viscositeit van het medium is gunstig voor de drukopbouw :wink:.
Een vervuild hydraulisch systeem zorgt idd ook weer voor drukverliezen, je zou nog een keer hydraurinçage in kunnen doen.
Lijkt me inderdaad wel verstandig.
Ter info:
Fact sheet Hydraurincage
Fact sheet LHM PLUS
Hydraurincage niet meer te koop bij de dealer op `t Stadionplein in Amsterdam , lekker dan.
Wou morgen de boel schoonmaken , dus uit nood maar LHM gekocht .
Hoe kan ik de achterste hoogteregelaar en de hogedrukpomp het beste schoonmaken?
Er helemaal af of hoeft dat niet?
Schoonspuiten met remmenreiniger , perslucht?
Heb geen idee eigenlijk , nooit gedaan.
De achtervering werkt nu helemaal niet meer , dus verdenk de achterste HR ; stuurbekrachtiging gaat wel goed nu, zolang het duurt :lol:
Op de Citromobiel vorig jaar was ik getipt door Gerrie, ik heb mijn (zoveelste) Hydraurinçage daar via CX-Basis gekocht voor 30 euro 5liter.
Ook Ci-parts in Biezenmortel verkoopt Hydraurinçage voor een vergelijkbare prijs.
Dit is een beschrijving van het schoonmaken van een losse hoogteregelaar: http://xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=25&t=1057
Indien je beschikt over een brug (2 of 4 koloms);
Montage in omgekeerde volgorde :wink:
De HD-pomp is niet uit elkaar te halen, dus die wordt gereinigd met hydraurinçage.
Bedankt Citrophile ,grote klasse, lekker forum zo,
De prachtige fotouitleg voor het reinigen van de HR van onze onvolprezen Wimb was ik al tegengekomen tijdens het googelen.
Sorry maar ik bedoelde dus niet de HD pomp maar de drukverdeler , is die ook te reinigen ?
Graag gedaan :wink:.
Of de HD-regelaar/verdeler netjes uit en in elkaar gaat durf ik niet te zeggen, nog niet geprobeerd of erover gelezen. Ik zou het op hydraurinçage houden :wink: .
de drukverdeler (debielblok hier op het forum :lol: ) is te reviseren. met orgineel o-ring setje van citroen.
Heb ik bij mijn 2 ex-bx'en wel gedaan. Als je daar de interne filtertjes van weglaat doet de stuurbekrachtiging het weer als nieuw.
(er zitten toch al altijd gaten in door vuil wat er met veel te veel druk doorheen geperst wordt). Maar hier zou ik pas aan beginnen als het blok begint te lekken.
Dat "debielblok" :D zit er net 5 maanden op , is gereviseerd door v/d Laan. De vorige lekte.
Nou , eerst maar `es die HR achter schoonmaken en de ouwe Hydraurincage ( wat een woord! )er uit .
Kijk ik volgende week wel verder .
Nou , de DHZ garage zat propvol , dus dat wordt maandag.
Was wel een rampenbegin vanochtend, auto kwam voor en achter niet omhoog , stuurbekrachtiging deed het ook niet en toen ik moest remmen deed `ie eerst niks en met veel kracht op het pedaal een beetje .
Net genoeg gelukkig , dat was schrikken! :shock:
Vervolgens bleef mijn rem plakken :wtf: .
Na een uurtje in de zon gezet te hebben ging de voorkant wel omhoog , maar niet meer naar de normale rijstand , achterkant deed niks , stuurbekr. wel weer en remmen ook weer normaal .
Na een paar minuten ging de voorkant gelukkig weer naar de normale stand .
Bij de DHZ garage ging zowaar de achterkant weer omhoog .
Nee , de Dame moet nodig aan het infuus. :lol:
Vervuiling + dikkere Hydraurincage denk ik nu toch wel.
Groetjes van Jos :zwaai:
Kortom gewoon vervuilde LHM of spoelvloeistof en die wordt dikker bij dalende temperatuur.
Ook was de voorraadbol en anti-zinkbol (SMAC) niet helemaal goed meer.
Handrem eraf en achteruit rijden en heel even niet remmen, schrikken en dan ineens boem stilstaan. Zwaar sturen in het begin.
Als het zaakje warm gestookt is is het probleem over.
Heb het eerder gehad met de Xantia en na vervanging LHM en schoonmaken filters bij Chyparse nooit meer last van gehad.
Als ik dat zo lees allemaal heb je een tot op het bot verwaarloosd en vervuild systeem.
Je zou jezelf en je auto eens kunnen verwennen met een systeembeurt bij Chyparse in Almere, dan hoor je meteen van de hoed en de rand. Alle componenten hebben ze daar klaarliggen. In een ochtend of een middag heb je de boel weer goed voor elkaar zonder dat je knip leegloopt.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik heb de hydrau vervangen door de LHM , veert optimaal nu , komt goed omhoog , kortom , nergens last meer van . :D
Komt ook door de hogere temperaturen denk ik.
Ga het nog wel optimaliseren door de HR`s schoon te maken en de drukverdeler en nogmaals goed spoelen .
Vind het leuker om het zelf te doen dan door iedere keer naar Chyparse te rijden, je leert er van en `t is ook goedkoper natuurlijk.
Maar ik heb best een hoge pet van ze op hoor , daar niet van , ben altijd goed geholpen en kundig personeel.
Ja Jan , allemaal het gevolg van een additief , die vervuiling en verstoppingen, beetje eigen schuld ook wel.
Hoewel de fabrikant opgeeft dat het wel kan in hydr.systemen.
Heren, heren!
Met afgrijzen las ik dit in het overigens prima artikel van Citrophile.
Er is maar één manier om de hydrauliekwartels te lijf te gaan en wel met deze sleutels:
Dit is geen doorgeslepen ringsleutel, maar een speciale, die niet openligt als je kracht zet. O.a. bij Brezan
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik zie nu pas dat je de term "Leidingsleutel" hanteerde, Citrofiel, niets gezegd, dus, maar steeksleutels horen niet op wartels.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Zodra de wartels net los zijn met een leidingsleutel, zijn de wartels makkelijker en sneller los te draaien met een steeksleutel. Maar het staat ieder vrij om uitsluitend met leidingsleutels te werken :wink:.
Ik kan JP's standpunt beamen. Als de wartel gangbaar is, werkt een steeksleutel veel makkelijker. Dito voor vastdraaien: ook alleen het laatste stukje met de leidingsleutel.
Anders gezegd: zolang er niet zoveel kracht nodig is dat je met een steeksleutel de wartel beschadigt gebruik ik de steeksleutel. :wink:
Ik ben het dan toch echt eens met Jsr, een open ring sleutel werkt vele malen beter, betere grip op de wartel en die slipt er nooit af. Dat spaart tevens je voortanden :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
We zijn het met elkaar eens dat als je kracht gebruikt met een steeksleutel je de wartel beschadigt. :wink:
En nu weer terug on topic. :moderator: