Startprobleem

21 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
edpret
afbeelding van edpret
Startprobleem

Vrienden,

Mijn XM-break uit 93 had er met starten de laatste dagen al wat meer moeite mee..Niet uit z'n tenen, maar laten we het de enkels noemen..de lampjes en interieurverlichting dimden sterk bij opstarten, alsof de accu aan zijn eindje was..
En gistermiddag op het station was het zover, wel brandden alle kontrolelampjes, maar bij starten geen aktie, en geen tik onder de kap.
Door enkele vriendelijke jongens aangeduwd, en naar huis..Later op de dag geen startprobleem, wel vandaag de oude accu vervangen, maar nadien toch weer hetzelfde probleem..en vlotgetrokken door een vriendelijke heer..
Dus bij starten een stilte onder de kap en geen enkele beweging..

Klinkt dit als een startmotor-relais-achtig probleem??

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Startprobleem

Laadt de dynamo wel bij?

edpret
afbeelding van edpret
Re: Startprobleem

Ja, dat doet ie..accu lijkt tjokvol, en ook met startkabels via de accu van de buurman gebeurt er niks.. :(

detlev
afbeelding van detlev
Re: Startprobleem

Als het het relais zou zijn zou hij helemaal niets doen en als je de accu hebt vervangen (én hij laadt op, maar dat zie je aan het controlelampje) dan denk ik dat je startmotor gewoon de geest gaat geven.

En een handtekening!!!!

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Startprobleem

Oh eh.., dan zal het de startmotor wel zijn vermoed ik.
Oh , eh.. , Detlef is me juist voor zie ik.

edpret
afbeelding van edpret
Re: Startprobleem

Boys: dank zover, en even een toevoeging: de controlelampjes branden reuze fel, en blijven dat doen bij startpoging.
Voor Detlev: ik hoor werkelijk niks..zou het dan toch niet een relais kunnen zijn?
Dat relais, zit dat onder de kap, of in het stuurhuis? (niet lachen als dit een blonde vraag is..)

En hebben jullie een idee waar die startmotor zit?
Tis een XM break 2,0 LPG uit 1993

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Startprobleem

Bij haperende startmotoren wil een ferme tik op de behuizing (bijv. met een wielsleutel, die zit toch onder de motorkap!) wel eens een noodoplossing zijn. Uiteindelijk moet ie dan toch vervangen worden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

edpret
afbeelding van edpret
Re: Startprobleem

Als ik dan eerst s wist waar ie zat,voor ik er een hengst op kon geven,Marc! ;-)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Startprobleem

Ongeveer op het midden van het blok, vooraan, tegen de versnellingsbak aan. :) ziet er zo uit;
IMAGE(http://img.tweedehands.nl/f/preview/126768647-startmotor-xsara-xantia-xm-evasion-zx-berlingo-nieuw.jpg)

edpret
afbeelding van edpret
Re: Startprobleem

Mannen, ik heb net de bendix een stevige peer verkocht, en hoppakee, daar liep ie weer!Dat zal m leren!
Voor t moment even gered, en dan maar eens naar een andere gaan kijken!

Dit weekend zie ik Sinterklaas, en ik beloof jullie dat ik voor jullie allen een goed woordje zal doen!

Edpret!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Startprobleem

Een beetje opvoeding kan niet zonder corrigerende tik; dat weet de Sint ook wel! :mrgreen:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

detlev
afbeelding van detlev
Re: Startprobleem

edpret zegt:

..de lampjes en interieurverlichting dimden sterk bij opstarten,

edpret zegt:

en even een toevoeging: de controlelampjes branden reuze fel, en blijven dat doen bij startpoging.

Ja, welke is het nou? Als ze heel sterk dimmen dan trekt 'ie veel stroom, doet hij dan niks dan is het de startmotor.
Blijven ze fel, dan is het inderdaad iets richting de startmotor zoals relais of bendix. Harde tikken zijn meestal niet bevorderlijk, ik zou de aansluitingen eens goed nalopen.

En een handtekening!!!!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Startprobleem

Hij heeft tussentijds zn accu vervangen he :idea: Het een sluit het ander niet uit, er kunnen heel goed 2 problemen met 1 resultaat zijn

detlev
afbeelding van detlev
Re: Startprobleem

Snap ik Matthijs, maar ten tijde van mijn eerste antwoord had ik alleen de eerstgenoemde info tot mijn beschikking en was er, zelfs met nieuwe accu, geen reden aan te nemen dat dit veranderd was. Vandaar ook dat mijn conclusie later pas veranderde.

En een handtekening!!!!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Startprobleem

@ Edpret:

Zo'n startmotor bestaat eigenlijk uit twee dingen: de motor zelf en het relais, op het plaatje van Djidde zit de motor rechts en het relais links.
Dat relais doet twee dingen: Het schakelt de startstroom in tussen de accu en de startmotor en het schuift de bendix naar de starterkrans.
De bendix bestaat uit een tandwieltje en een vrijloopkoppeling, dat er voor zorgt dat de motor niet de startmotor gaat aandrijven als hij op gang komt.

Die startstroom is echt heftig, die loopt door de dikke draad van de accu naar het relais en van daar naar de startmotor zelf. Achter op dat relais zie je twee bouten met moeren, waar die dikke draden mee vast zitten. In noodgevallen (als het relais versleten is) kan je daar een stuk ijzer tussen steken om te starten. Dat moet met kracht anders smelt de hele boel aan gort.

Het relais is aan slijtage onderhevig. Na jaren maakt het relais onvoldoende contact om de stroom bij de startmotor te krijgen. Dan start het kreng niet bij volle accu. Je hoort wel de klik waarmee het relais de bendix opschuift, maar het ding dat het contact moet maken "haalt het net niet meer" en dan helpt soms een klap.

De tweede storingsbron is de startmotor zelf. Na jaren zijn de koolborstels grotendeels versleten en de collector ook (de koperbanen waar de koolborstels over lopen). Dan heeft de startmotor onvoldoende koppel om de motor lekker rond te krijgen. Dan lijkt het of je accu leeg is. Het ding wordt bloedheet, als je geluk hebt komt er rook uit, dan hoef je niet verder te zoeken.

Eigenlijk is er maar één verstandig ding: monteer een ruilstartmotor. Kost de helft van een nieuwe en meteen einde gezeik. Ik zorg dat ik er altijd één op de plank heb (maar ik heb dan ook twee XM's).

Dan is er nog een derde storingsbron: Het draadje waarmee je het relais op gang brengt maakt onvoldoende contact. Meestal is het stekkertje niet goed vastgeknepen of het stekkertje zelf is wat wankelmoedig. Ook komt het voor dat de verbinding tussen startslot en het relais ergens hapert. Hinderlijk, want dat wordt zoeken.

Zelf heb ik alle varianten meegemaakt.

Bij het monteren van de nieuwe is het zeer verstandig om alle verbindingen goed in de vaseline te zetten.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

edpret
afbeelding van edpret
Re: Startprobleem

Mannen, even een update:
Inderdaad heb ik ten eerste de accu vervangen; immers, de wat dimmende felheid van de controlelampjes deden mij als matige leek vermoeden dat de accu aan het sneuvelen was..
Na vervanging waren de controlelampjes fel,ook bij startpoging..maar gebeurde er verder niets..
Hopelijk geeft dit Detlev enige helderheid in zijn onduidelijkheid "waar ik het nou over heb"..
Vervangen accu is veel beter dan de oude, maar was niet het probleem..

Ik heb de tip van de corrigerende tik op de startmotor tweemaal moeten gebruiken, en sinds de laatste start de dame weer ouderwets..(nu 10 keer)

Nu de vraag: Adviseren jullie me om toch die startmotor eens van dichtbij te gaan bekijken-vervangen-ruilen??

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Startprobleem

Ja , laat `em reviseren , kost niet zoveel .

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Startprobleem

Inderdaad. Nu helpen die tikken nog, maar over een tijdje ook niet meer, vooral als de motor warm is. :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Startprobleem

Verdict: startmotor. Als rammen erop helpt, is het ding aan vervanging of revisie toe.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: Startprobleem

Toen ik dat schreef had ik ook wel door dat de nieuwe accu beter was hoor ;)

Alleen werd nogal badinerend gedaan over mijn oplossing terwijl ik met onvoldoende gegevens moest werken 8)

En oh ja: Klopt inderdaad. Je houdt het misschien nog een half jaartje vol met klapjes en ANWB bellen, maar vervangen/reviseren is wel verstandig.

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Startprobleem

Mijn zwarte Berline heeft 1x per 2 jaar een tikje op de startmotor nodig. Voor het overige meestal gewoon starten, een enkele keer na 2 of 3 pogingen.
En er wordt meer mee gestart dan mee gereden!

Gelukkig zit er nog een startmotor op het blok uit de sloopbreak.
Staat nog op de wish-list voor de Berline (naast een hoop andere zaken).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)