Hallo allen,
Mijn vader heeft een XM V6 uit 1993 met een startprobleem.
Hij heeft er in gereden, geparkeerd en een uur later start hij niet meer...
De startmotor gaat wel rond maar de motor slaat niet aan.
Benzine krijgt hij wel want je ruikt een benzinelucht aan de uitlaat als hij rondgaat.
We hebben ondertussen de verdelerkap en de rotor schoongemaakt.
Er is 12 volt aan het stekkertje van de bobine maar de bougies vonken niet.
Iemand suggesties voor verdere diagnose?
Alvast bedankt!!
Burney
Niet goed starten na een een rit kan door drukverlies in het brandstofsysyteem komen. Een slechte benzinepomp of lekkende injectoren zijn dan de usual suspects. Lees ook dit eens: http://www.xmclub.nl/forum/slechte-warme-start-na-korte-stilstand
__________
Crepuscule
Is de bobine nog goed? Is volgens mij wel door te meten.
ik had ook een keer startproblemen en toen was het dubbelrelais op de computerbak overleden.
succes!
@Frank, maak je bril even schoon
idd Gerrie, of als het de startcode niet is dan zou ook heel goed die platte onstekingsunit (ik kan even niet op de juiste benaming komen) die aan de accubak vast zit, kunnen zijn gaan hemelen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hi Burney,
Mark doelt op de ontstekingsmodule. Dat lijkt mij ook verdachte nummer 1 als er wel 12v op de bobine staat en niets vonkt... Geen idee waar je vandaan komt maar ik heb nog wel een module liggen om te testen (Eindhoven).
Je kan de bobine testen met een multimeter, de mijne (onderdeel nummer 0 221 122 411) heeft 5.5 KOhm weerstand gemeten op de uitgang (naar verdelerkap) en een willekeurige andere aansluiting.
De bougies vonken niet, lijkt me geen brandstofpompprobleem....
Ga ik direct doormeten, met deze info kun je wat!!! thnx!
De bougies vonken niet, lijkt me geen brandstofpompprobleem....
volgens mij wel, lampje brandt groen en motor gaat ook rond... of gaat hij bij een foute code ook rond?
Bij een foute code gaat de motor gewoon rond, maar gezien je 'groen licht' is de code goed.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb je de botsknop al geprobeerd?
Kijk ook eens naar de stekkerverbinding van codepaneel naar ECU. Er zit een ronde stekker ergens in of in de buurt van je computerbak. Als die losser zit of niet geheel goed contact maakt, wil het starten ook wel eens moeizaam zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)