Het kan toeval zijn, maar het is opvallend dat voor de 3de keer bij een XM van ons de snelheidsmeter regelmatig hapert . Tijdens een rit, kon na 1 km zijn of na 500 km ging de wijzer van de snelheidsmeter plotseling naar 0.De kilometerteller bleef gewoon doorgaan. En dan ineens werkte alles weer. (tijdelijk)
Nu weer zo'n zelfde probleem: aanvankelijk werkte de snelheidsmeter nog uitstekend, maar die stopte er vandaag mee.
We hebben nog een paar dashboards liggen als donormateriaal....
Heeft het zin het dashboard uit te bouwen en er een andere snelheidsmeter/kilometerteller in te zetten?
Of is een controle van andere onderdelen die met deze meters te maken hebben, zinvoller?
Er vanuitgaand dat je een elektronische teller hebt, wat mij logisch lijkt gezien je probleem...
De bedrading tussen de opnemer en teller is zeer simpel en daar zit eigenlijk nooit echt een fout in.
Meestal zit de fout in het PCB van de tellerbak. Op pin 1 van de rode stekker komt het opnemersignaal binnen. Nu is de kwaliteit van solderingen van die rode/groene/blauwe connector niet geweldig en zie je vaak dat de soldeer-eilandjes van die connector-ontvangers gebarsten zijn.
Door trilling en of warmte-werking onstaat er dan slecht contact.
Vooral de KM-teller heeft hier last van. De oplossing is gewoon alle pinnen weer even te laten vloeien door ze aan te tippen met de soldeerbout met eventueel nog een klein beetje vers soldeer er bij.
Iets minder vaak voorkomend, maar niet onmogelijk, is dat de de stekker en/of pinnen van de snelheidsopnemer zelf iets van corrosie beginne te krijgen. Ook hier geld weer, schoonmaken en lekker in de vaseline zetten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb je de aansluting van de contrastekkers op je tellerblok al eens doorgesoldeerd? Die scheuren nog wel eens door.
Wat uitleg met foto's
https://www.xmclub.nl/forum/brabantse-xm-20i-16v?page=2
Ik had je reactie nog niet gezien want we reageerden nagenoeg tegelijk. Maar: als dit het geval is, dan werkt de kilometerteller toch ook niet? Net als je cruise control en boordcomputer als je die hebt.
@Citroën26: die variant kende ik nog niet, maar goed om te weten dat het ook in de stekker kan zitten!
Ohja, die Citroën26 post was ik nog vergeten.
@Feije
Klopt. Ik heb er even overheen gelezen dat de ODO-meter gewoon door blijft lopen.
Als 't in de snelheidopnemer of de stekker zit, dan krijg je ook een mooie storingscode daarvan in de Hydractief-ECU. Dat is dan wel weer handig voor het uitsluiten van waar je begint met zoeken.
Maar volgens mij moet ook die ODO-meter stil gaan staan als het de soldeerpunten van de rode stekker zijn.
Dus dat zou dan betekenen dat echt de elektronica van de klok de geest gegeven heeft.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dankzij jullie hulp en adviezen was het 'appeltje/eitje'. Hartelijk dank!
Een teller uit 1 v/d sloopauto's en controle op draadbreuk bleek te werken. Geen mankement bij begin v/d kabel bij motor/versnelligsbak kunnen vinden. Dus nu loopt ie aan een naaimachientje. (heeft intussen 150.000 km meer gelopen in een dag..staat wel stoer)
Dat is misschien een beetje zonde, maar het is niet zo moeilijk om de teller terug te draaien als je 'm toch uit de auto hebt
.
Inderdaad niet best voor je dagwaarde. Ik zou er serieus nog even over nadenken, want dat kan best wel eens een keer het verschil tussen 'Total Loss' en 'herstellen' betekenen.
Terugdraaien zou ik het niet eens noemen. Je kan zo de wieltjes met getalletjes loswippen en op de gewenste Km-Stand weer er in klikken.
Let wel even op hoe de inkepingen en nokjes op de wieltjes zitten. Verder is het vrij simpel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja, zo heb ik ook al eens een km-stand gecorrigeerd. Je hoeft dat asje met die wieltjes meestal maar aan 1 kant los te wippen.
Ik zou dat zeker voor de volgende APK doen want daarna sta je geregistreerd....
__________
Crepuscule
Roept bij mij herinderingen op............