Hallo allemaal,
ik wil graag Xenon verlichting in mijn XM Turbo C.T. van 1998 inbouwen. Kan dat zonder problemen? Zo ja, welk systeem raden jullie me aan?
Groeten, Marcel
Hallo allemaal,
ik wil graag Xenon verlichting in mijn XM Turbo C.T. van 1998 inbouwen. Kan dat zonder problemen? Zo ja, welk systeem raden jullie me aan?
Groeten, Marcel
Ja dat kan. Je hebt allerlei kleuren van geel tot blauw/paars. Ik heb in mijn Xantia 4300K lampen zitten. Ik heb ze via xenonjan gekocht voor nog geen 50 euro (2x dimlicht). Ze zitten er nu een jaar in en doen het prima. Ik ga de XM ook ombouwen naar xenon, want de standaardverlichting laat echt te wensen over. En dat is zelfs nog een understatement ;)
Kan idd zonder rpoblemen. De el cheapo setjes willen echter nog wel eens de meest vage storingen opleveren.
Zelf heb ik Pilot gebruikt en dat ging altijd perfect.
De standaard verlichting van de serie 2 XM laat niets te wensen over en dat is de mening van iemand die 13 jaar XM rijdt. Al die kerstboom kleurtjes voor de koplampen zijn irriterend voor het tegemoet komende verkeer en waarschijnlijk ook illegaal. De komst van de xenon en HID lampen heeft een race gestart voor meer, meer, meer licht op de wegen en in de ogen van de tegenliggers. Is dat echt nodig? Ik betwijfel het na zelf ook enige tijd met HID lampen gereden te hebben. Nu terug met H1 Nightbreakers van Osram die 90% meer lichtopbrengst leveren zonder het verblindende effect van de fancy xenon / HID.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Met respekt, maak dat 'built in hell'.
Dit betekent niet dat ik het hiermee eens ben :)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Of de lichtopbrengst van een XM wel of niet voldoende is moet ieder voor zich maar uitmaken. Toen ik vorig jaar op een donkere weg een Kever bestuurde was ik overrompeld door de enorme lichtopbrengst. :wink:
Xenon inbouwen kan inderdaad zonder problemen. Het grootste voordeel van xenon is de veel geringere warmteontwikkeling ten opzichte van halogeenlampen. Met laatstgenoemde verdampt de zilverlaag van de reflector in het lamphuis wat de lichtopbrengst niet ten goede komt.
En wat de stoorgedrag van de goedkope setjes betreft, dat kun je ondervangen door ze zo ver mogelijk bij de elektronica vandaan te monteren. Zelf heb ik ze aan de zijkant van het voorfront (waar oa. de ventilatoren in hangen) zitten.
Beschaafde xenon-kleuren zijn 3.000 K (geel) en 4.300 K (warm wit). Hoe hoger de kleurtemperatuur hoe meer 'petjes' het wordt.
Ik heb zelf het meeste last van mensen die koplampen verkeerd afgesteld hebben of ten onrechte (=dus bijna altijd) groot licht voeren. De last is persoonlijk en niet gebonden aan automerk van de medeweggebruiker en/of de bedoeling van de fabrikant van dat merk.
Ik heb nu 4 XM's gereden en alle gaven andere lichtopbrengst, hetgeen doorgaans meer afhankelijk is van hoe schoon je voorkant is en hoe oud je units (lees: hoe vergeeld bij S1) en wellicht dus ook van het soort/merk lampje H1 dat je erin stopt.
Xenon geeft in ieder geval meer licht op de weg, zie ik bij andere wagens, maar ikzelf heb geen intentie om dit in te bouwen. Voor mij is standaard licht van de XM voldoende.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik rij met veel plezier met xenon en zou niet zonder willen in een XM serie1 als 2.
Daar ga ik helemaal in mee en met 3000K of 4.300k Xenon met gele bolletjes geeft ook nog eens een stuk minder hinderlijke reflectie dan puur wit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank allemaal voor jullie verhelderend commentaar. Ik heb in een vorige auto Xenonverlichting gehad, en dat beviel prima. Ik geef toe dat ik me ook erger aan verkeerd afgestelde koplampen, meer nog dan aan tegenliggers met Xenonlampen.
Ik heb net een setje besteld. 4300°K. Ben benieuwd ...
ik ook, ik heb nu een set 4300 xenon ipv m'n oude set die kapot was. Met de oude set geen problemen, met de nieuwe wel wat vage issues:
- storende radio ontvangst
- uitvallend linker display vwb de rds/cd track info. (Fout)meldingen komen wel door
- ik heb het vermoeden dat er ook wat interferentie is met de veercomputer waardoor de Xm stugger is dan normaal. Ik heb dit nog niet heel uitvoerig getest.
In de kerstvakantie ga ik proberen om de ballasten in de bumperbalk te monteren om te z=en of de storingen/interferentie over is....
Van welk merk is de Xenon set?
Wellicht je topic titel aanpassen, ik stel voor om 'straffeloos + ?' eraf te halen want het kan namelijk gewoon :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Mark Als je leest dat furriegurrie problemen ondervindt, lijkt mij de titel wel gerechtvaardigd ... Gr, Marcel
Iedereen die problemen heeft heeft dat met de el cheapo china setjes (Mike, Gerrie en Benny, lees de topics er maar op na). Ik en nog een aantal hier waaronder Marco en JP hebben gekozen er een kwalitatief setje (de mijne was bijna 200 euro) in zitten en geen problemen :wink: Het is dus maar waar je voor kiest...... en het kan dus wel degelijk straffeloos. :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De goedkope setjes is een beetje prijsschieten. Maarten en ik hebben zo'n vaag setje uit Hong Kong en hebben beide geen problemen. Maar dat zal dan wel komen omdat er nadrukkelijk op de set staat: "Designed in Germany". :lol:
Made in is nog beter :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb H1 nightbreakers (75% meer lichtopbrengst) en er gele kapjes opgezet (prachtige handleiding gevolgd van Marco).
Hele schone, frisse koplampen met onbeschadigde schoongewreven refelectie heb ik ook.
Maar ik zie geen reet op de snelweg :mrgreen: :shock:
Geen probleem hoor, ik volg gewoon de voorligger... :zwaai:
Als ik alleen op de weg rijd en het is aardedonker, dan zie ik wel wat verlichting op de weg, maar het houdt niet echt over...
Het is toch meer voor de overige weggebruikers om van mij te genieten... :D
Staat de koplamp hoogte wellicht te laag afgesteld? Met de buitenste zwarte knoppen kun je de hoogte afstellen en met de binnenste zijwaarts.
Hmm onlangs laten testen door garagist...was ok zeitie...
Terug on topic :mrgreen:
Inderdaad, ik heb een pilot set van 210 euro in mijn Xsara gehad. Daarvoor had ik goedkope meuk xenon van een paar tientjes, maar wat een gezeik heb ik daarmee gehad...
Continue storingen in de Xsara, bij lampen aan in een tunnel viel mn radio ontvangst weg, verbruik lag een paar stappen hoger..
Toen overgestapt op Pilot slimline en daar nooit meer problemen mee gehad!