subframe en stuurhuis

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jeen
afbeelding van jeen
subframe en stuurhuis

 
In eerder bericht heb ik al geschreven dat ik inmiddels 20 jaar in het bezit ben van mijn XM. Van die jaren heeft hij hooguit 3 jaar op de weg gereden en de rest van de tijd op mij staan (liggen) te wachten. Dit voorjaar heb ik haar uit het hok gehaald en ben er weer in gaan rijden. Dat ging redelijk goed op een paar probleempjes na, zie mijn berichten daar over elders op deze site. Toen ik de XM kocht had ik al gezien dat het stuurhuis lekte en het subframe roestig was. Ik heb besloten om beide problemen in een werkgang aan te pakken.

Nu ben ik docent op een VMBO school en geef daar wiskunde maar ook M&T. Mobiliteit en Transport, zeg maar het motorvoertuigen van vroeger. Het leek mij een mooi project om met mijn leerlingen uit te voeren. Ik heb de XM geschorst en een aantal leerlingen zijn onder mijn toezicht begonnen met het demonteren van het subframe. Zowaar geen sinecure. Maar na een dag flink sleutelen ligt het subframe naast de auto zonder dat er bouten zijn afgeknapt of leidingen zijn geknikt of afgebroken.

Het is de bedoeling het subframe te laten stralen en dan poedercoating er op. Ik zit nog te dubben of ik het ook nog wil laten schooperen maar dan wordt het iets voor de eeuwigheid en dat hoeft nu ook weer niet.

 Maandag halen we het stuurhuis er onder vandaan en nog wat kleine onderdelen die ik mee wil spuiten. Naast het stuurhuis moet ook de hogedruk regelaar even uit elkaar en de klep voor de vering die in het vooronder hangt is ook nat. Deze klep werkt ook niet helemaal naar behoren dus ook die zal na gekeken moeten worden.

 

Wordt vervolgd

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Als je zo weinig gereden hebt zou ik beide hoogteregelaars ook even uit elkaar maken en schoonmaken. Daar zit vaak redelijk wat drab in.

Wel handig dat je een legertje monteurs gratis voor je kunt laten werken :)

 

vwb fotos. Als je een bericht plaatst zit er een button in de werkbalk, helemaal links onderaan. Als je daar op klikt kun je een foto toevoegen

Jaap

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

Maar voor het toevoegen van afbeeldingen moet het een .txt bestand zijn. Daar zit het probleem. Ik zie niet hoe ik dat voor elkaar krijg

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Nee hoor!. Verkeerde knop

Jaap

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

JaapSt zegt:

<p>Wel handig dat je een legertje monteurs gratis voor je kunt laten werken :)</p>

 

Wij hadden vroeger ook zo'n leraar, niks mooier dan werken aan een 'echte' auto als je 15 bent ipv een beetje lopen kutten op zo'n blok op een kar wat niet wil lopen.

Ik weet het nog als de dag van gisteren, een oranje opel ascona, wij zagen het gelijk, het was de ascona van de directeur, werd de brug opgereden, lekke uitlaat, wie wilde dat varkentje wassen was de vraag. Ik samen met me schoolmaatje staken de vinger in de lucht want hey 'wij konden al aardig autogeen lassen' vonden we.

Uurtje later was de lekke uitlaat gefixt echter de auto moest nu nog langs de spuiter want een brandje had er een 2 kleuren ascona van gemaakt 

 

Subframe laten poedercaoten, dat weet ik niet of dat zo'n goed idee is, poedercoaten is hard en bros en knalt er makkelijk af, als je dan niet voor schoperen gaat, wat op zich een klein klusje voor de bedrijven die dat kunnen zou ik denk voor een goeie 2K primer en goeie verf gaan en daarna de boel in de unterbodenschutz.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

 

En het stuurhuis is ook gedemonteerd. We gaan rustig door.

Nu alles schoon maken en klaar maken voor monrage. Dat zalwelven tijd nemen. Onder tussen gaat de XM op een bok en even aan de kant tot alles weer gemonteerd kan worden.

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

Het is alweer een tijdje terug dat ik over mijn project schreef. Was ook wel van plan nog wqat foto's met jullie te delen maar weet niet hoe het kwam maar het is er niet van gekomen. Inmiddels het stuurhuis gereviseert, met dank aan Tobias, en het subframe gestraald en gecoat. Alles zit er weer onder maar de laatste dingetjes moeten nog vast gezet worden. Ik heb de auto al even gestart maar deze komt niet omhoog. Onluchtings schroef los maar helpr niet. Nu is voor alles los geweest en zal de hoogte regeling nog aangepast moeten worden. Achter komt zij ook niet omhoog en daar heb ik helemaal niet aan gewerkt.  Pomp slaat wel aan en uit dus het klinkt alsof er wel druk op geboud wordt. Stuurhuis lijkt wel te werken al staat ze nog niet goed op de wielen omdat ze nog rust op de brug. Ontluchten op de hogedrukregelaar moet toch genoeg zijn?

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Er zit geen ontluchtingsschroef op Jeen, die schroef is een ontlastschroef.

Als je systeem helemaal leeg is geweest werkt t soms om de aanvoer naar de pomp even bij het LHM vat los te maken en met een trechter er LHM in te gieten. 

Laat m niet te lang draaien zonder dat tie omhoog komt. Je pomp draait met weinig smering. Ook aan het stuur draaien zonder druk is niet aan te raden om dezelfde reden

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: subframe en stuurhuis

Je kunt natuurlijk gewoon zien of je systeem op druk komt, want daarvoor heb je een lampje op je dashboard 

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

Dank voor het advies. Probleem gevonden. Beide hoogteregelaars zaten vast. Wel merkwaardig, de auto heeft jaren stil gestaanzonder problemen en nu na vier maand zitten ze vast. Verschil was wel dat ze toen op de wiellen stond en nu de weilen vrij in de lucht bungelden. Regelaarstaat dan wel in de andere stand . Zaten flink vast maar uiteindelijk toch weer ganbaar gemaakt. Is natuurlijk duidelijk dat de regelaars binnenkort liefde en aandacht nodig hebben. Voor het overige lijkt alles weer te werken. Binnenkort weer eens een blokje om kijken hoe het zich op de lange baan houdt.

Alles bij elkaar toch nog een flinke klus die ik zelf heb moeten doen. Dit is te lasig voor mijn leerlingen. Niet het sleutelen is lastig maar dat je nergens bij kunt. Maar daar weten jullie alles van.

Feije
afbeelding van Feije
RE: subframe en stuurhuis

Mooi dat alles weer werkt! De sleutelruimte is inderdaad beperkt bij zo'n zpj4. Die is nog wel een tandje "erger" dan een doorsnee XM. Zelfs aan de 2.5TD sleutel ik denk ik liever. Maar met zo'n zpj4 heb je dan ook wat! 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: subframe en stuurhuis

Mooi om te horen dat alles weer grotendeels in elkaar zit.

Qua ontluchten hoef je in principe niet veel te doen, maar wel iets.

Eerst ontlucht je de pomp door de ontlastbout op de drukregelaar enkele malen open/dicht te doen. (Als de pomp drukloos staat te pompen wil de lucht niet lekker mee en wil ie ook niet lekker aanzuigen)

Nu sta je wel deels lucht in je voorraadbol te pompen. Deze komt er uit als je de ontlastbout open zet en de inhoud van de bol weer naar het vat retour wordt gestuurd. 

In principe ontlucht je dus al een beetje tijdens het ontluchten vna de pomp. Maar zelf doe ik de voorraadbol toch altijd nog even echt bijna op druk laten pompen en dan weer leeg laten lopen.

Hou ook in het LHM -vat in de gaten dat het daar geen groot schuimfeest wordt van de retour komende lucht. Anders sta je die weer net zo hard je pomp in te zuigen.
 

Nu je 'korte circuit' luchtvij is kan je de ontlastbout sluiten en wordt het overige systeem 'aangesloten' zodra de voorraadbol zo'n beetje op druk is.
Met de hoogteregeling in de laagste stand wordt er geen druk op de veerbollen opgebouwd en 'spoelt' er alleen LHM langs. 
Breng je dus de wagen op hoogte, dan pas gaan de bollen met LHM gevuld worden. Laatje de wagen naar de laagste stand zakken dan lopen de bollen weer leeg. Maar enkel pas als de laagste stand bereikt is. (Dus eerst de cillinder lopen leeg, dan pas de bollen. Hoveel LHM er i de bollen zit wordt NIET door de rijhoogte bepaald)

Zodoende kan je dus ook je veerbollen ontluchten.
Iets wat bij een serie soort van automatisch gebeurt, maar bij een serie 2 met anti-zink dus echt handmatig moet gedaan worden.

Nu zit er enkel nog lucht in de achteremmen. Welke ontlucht worden door de nippels op de klauwen open te zetten terwijl het rempedaal ingedrukt wordt gehouden. Voor de achteremmen geld dat er ook druk op de veerbenen moet staan omdat dat bepaald dat er remdruk naar de achterrem loopt.
(Vandaar de noodzaak dat de wagenhoogte in de hoogste stand moet staan als de achterwielen niet op de grond staan. Heb je 'open'spaakvelgen zoals de Zenders, dan kan je de wielen laten zitten en de wagen gewoon op de grond laten staan. Dan heb je remdruk van z'n eigen gewicht.)

Stuurhuis ontluchten wordt gedaan door simpelweg rustig maximaal heen en weer te sturen tot de uitslagen en daar even vast te houden.
Uitgezonderd dan de Diravi waarbij ook nog de drukroller ontlucht moet worden. Maar dat weet je al. ;)

Het onluchten van het stuurhuis doe ik het liefst voor of na het ontluchten van de pomp en drukregelaar.
(Dirass op een 6+2 pomp is echt nr 1)
Er kan behoorlijk wat lucht uit komen en je LHM-vat vol luchtbellen zetten. Beetje jammer als dat je net ontluchtte systeem ingezogen wordt. x)


't Klinkt allemaal misschien overdreven uitgebreidt. Maar als je tussen elke stap / component het LHM-vat in de gaten houdt voor lucht, dan hoef je bijvoorbeeld natuurlijk niet uren aan een stuur te draaien terwijl daar niets aan te ontluchten valt.

Dus in vijf minuten kan je klaar zijn om de remmen al te ontluchten.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: subframe en stuurhuis

blaueboot zegt:

Zodoende kan je dus ook je veerbollen ontluchten.

Iets wat bij een serie 1 soort van automatisch gebeurt, maar bij een serie 2 met anti-zink dus echt handmatig moet gedaan worden. 

Kleine aanvulling: niet iedere serie 2 heeft antizink. Een prv, zoals die van Jeen, heeft het sowieso nooit. Een ES9 altijd. Bij de overige motoren verschilt het per modeljaar. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: subframe en stuurhuis

Het enige van dit verhaal waar ik twijfel is ontluchten van de drukregelaar. Dit is nl geen ontluchtschroef maar een ontlastschroef.

Wat je doet door de schroef los te draaien is de druk van de voorraadbol weg laten lopen. Als het echt ontluchten zou zijn, dan zou er toch op een gegeven moment ook LHM uit moeten komen. Lucht in t primaire systeem wordt volgens mij ip gewoon met de LHM rondgepompt en komt vanzelf in het voorraadvat. Achterbollen is ook zo wat. Die olie staat daar toch gewoon stil?

Als je t plaatje op https://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension/hydractive-2 bekijkt, dan is er alleen een aanvoer naar de veerbol. Bij bedienen hoogteregelaar, gaat er meer olie richting de bol om de druk te verhogen, bijverlagen loopt de olie terug. Maar bij geheel drukloos zie ik niet hoe lucht vanuit de bol naar het vat kan gaan. Er is geen transport toch. 

 

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: subframe en stuurhuis

Daarom gebruik ik ook stug het woord 'ontlast-bout'. ;)
Maar bij het onlasten loopt de inhoudt, LHM met eventueel lucht er in, uit de voorraadbol naar het vat. Dus zodoende 'ontlucht' je de voorraadbol. 

In principe zit de lucht gemengd in de LHM, en zal dus uiteindelijk in het LHM vat terecht komen waar de lucht uit de olie kan dampen. 
Mits het niet teveel is, want dan wordt het weer door de pomp opgezogen en blijft het circuleren. 

En je wil niet dat het blijft circuleren, want er zijn een paar dooie aftakkingen. Namelijk je remmen.

Qua 'ontluchten' van de achter-veerbollen gaat geld een beetje hetzelfde.
Zoals je zegt..., drukloos (laagste stand bereikt) zal er geen transport zijn. Er zit namelijk geen LHM in de veerbol.
Maar als je de wagen op rijhoogte hebt is de bol voor de helft met LHM gevuld.
Zet de wagen in de laagste stand en dan loopt eerst de inhoud van de veercillinder weg en daarna perst de N2 druk de veerbol leeg. Ook deze LHM loopt dan terug naar het vat.

Pas daarna is er geen transport meer mogelijk..,
Wel stroomt er nog steeds LHM lángs de opening van de veerbol.
Totdat je de drukregelaar drukloos maakt door de ontlastbout te openen.

Eigenlijk is dus de hele lijst aan handeling tussen HD-pomp ontluchten en Remmen ontluchten meer "Voorkomen dat er Lucht je Systeem in wordt gepomp en/of blijft circuleren".

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: subframe en stuurhuis

Dan zijn we het weer eens. Overigens denk ik dat er best een kleine hoeveelheid lucht in de aansluiting van de veerbol kan achterblijven. Daar kan dat ook weinig kwaad, want werkt ook gewoon als een gas wat samengeperst wordt.

In je remremleiding is dat een ander verhaal

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: subframe en stuurhuis

Gas is niet te dempen. Dus juist in de veerbol zot het niet op z'n beste plek.

De wagen krijgt er een deinerig karakter van.
Je merkt ook vaak dat na fatsoenlijk ontluchten de wagen stugger lijkt.
Dat is dus de veerdemping die weer op orde is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.