Na dikke twee jaar met een Elpeegeetje te hebben gereden kwam er de TCT automaat van CDPF (Roger) op mijn pad!
Altijd al Turbo willen rijden na alle wilde verhalen hierover. En dan de automaat natuurlijk voor nog meer powerrrrr. Een fijn en goed onderhouden exemplaar met overbekende geschiedenis is dan niet weg natuurlijk. Ik was eigenlijk op zoek naar een mooie DS toen ik Rogers' bolide aangeprezen zag staan voor weinig op het Cifo. Een mooie ruil lag in het verschiet. Meteen actie ondernomen. Een beetje snel toegehapt, zonder te vragen en zonder zijn topic nog eens te lezen....daar was toch te lezen dat de TCT toch niet helemaal klachtenvrij was...
Ik moest natuurlijk bij mijn eigens XM de distributie aanstonds vervangen, en daar kwam een koppeling bij want die was al aardig hoog, zo tegen de drie ton km. Dus aan de slag moest ik sowieso. Met mijn zeer beperkte sleutelervaring al een vrij onmogelijke opgave. Bij de TCT blijkt er de koppakking in het verschiet te liggen (sijpeling van KVS achter op het blok, mag eigenlijk geen naam hebben...) maar eerder: het bekende k*t contactsslotprobleem; ik bemerk voornamelijk bij warme motor dat deze niet direct wil starten. Soms na 3 keer, soms na 5 keer, soms na 40 keer.... :( En , ik moet zeggen, ook start hij soms direct
Nu moet dat ding (ineens wordt het dan weer een ding, als er zaken niet lekker lopen) binnen twee weken APK (ook lekker dom dat ik dat Roger niet heb laten doen, maar meneer moest met vakantie in zijn nieuwe V6.... ) en met dit euvel zal dat wel niet lukken, of wel. Ja als ik geluk heb wel, assie het doet. Maar anders niet natuurlijk.
Ik heb al een en ander hierover gelezen en is het plaatsten van een nieuw contactslot de oplossing. Die heb je bij de dealer voor 200 euro. Maar ook voor minder. Ik kan ze evenwel niet vinden. Ik denk dat ze verder wel door de Appieka komt.
Al wel de kracht mogen voelen van de Turbo; bij het invoegen op de snelweg even diiiieep intrappen en zooeeef daar ga je! Hoppa! Ook de kracht van de benzimeter gevoeld. Ik ben LPG gewend en die 300 euro extra wegenbelasting verdampt voor je ogen! Allememaggies, wat is die benzine duur!
Jaaaa, daar is ze dan... Wij wisten ervan en zaten alsmaar te wachten op het voorstellen.
Nog veel veilige kilometers gewenst in het Turbomonster!
Luceo non uro....
Gefeliciteerd JW!
Koppakking is bij een TCT wel te doen. Gewoon zorgen voor een goede sleutelplek en genoeg tijd, en dan houd je overzicht. Kun je gelijk klepseals mee vervangen en je kleppen stellen (dat moet toch bij een TCT?). En wanneer is de distributie vervangen? Dat pak je dan ook mee als het nodig is.
TCT op gas schijnt wel te kunnen overigens, met een LPI installatie. Prins is toch een van de betere, hun systeem heet dacht ik VSI.
Als je je eigen sleutels wilt houden zul je een contactslot bij de dealert moeten bestellen. Maakt dit je niet veel uit, zoek er dan 1 van een sloper die het wel deed. Het inbouwen van een ander contactslot is niet zoveel werk, een half uurtje als je weet hoe.
Na al deze deprimerende sleutelinformatie het belangrijkste: Veel rijplezier in de Turbo!
JW, succes en veel plezier met deze dame. Nog wel geen V6 maar je komt in de buurt
Voor wat betreft het contactslot, maak van dat 'half uurtje als je weet hoe het moet', maar een halve dag van als je niet weet hoe. Het is enorm geetter met die stekkers.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je de stuurkolom ook even laat zakken valt het toch wel mee?
Hmmm, en dan moet ik ook een werkend exemplaar zien te vinden dat het niet begeeft.
en dat allemaal binnen 8 dagen
Leuke XM! en ja zorgen geven ze (bijna) allemaal ;-)
Volgens de voorraadlijst van het magazijn moeten daar ook contactsloten liggen.
Misschien is dat een mogelijkheid?
Hee ja tuurlijk, niet eens aan gedacht
Daar gaat ik achteraan.....
thnx
Inmiddels nieuw contactslot geregeld. Uit sloper van Coen. Het magazijn was net ff duurder en de exemplaren waren niet getest op werkzaamheid. Nu nog inbouwen......
De vering ook nader beschouwd. Over een drempel stuiterde de auto nogal aan de voorzijde. Toevallig was ik even in Borculo dus even aangemonsterd bij Citroville. Ik kon vrijwel meteen op de brug. Hydractiefbol (van een C5) was in orde maar een voorbol was compleet lek en de ander vrijwel leeg cq ook lek... . De monteur herkende me ook nog daar van een sleutelmeet, aardige gozert!
Ook weird, de bollen waren helemaal niet oud, uit 2009... Enfin, gelukkig had ik nog twee voorbollen liggen en die thuis gemonteerd en veert meteen al een stuk beter! En het gesis van de voorraadbol is ook meteen een stuk minder.
Als de Appieka goed is gaan de andere bollen ook maar even op de tester.
De auto rijdt verder heerlijk en is zoooooo netjes afgewerkt door Roger!
Dat wilde ik al zeggen: er zaten redelijk frisse bollen op. Hoewel ik met je eens ben dat het veergedrag zeker beter kon. Vreemd dat zulke 'nieuwe' bollen al helemaal stuk kunnen zijn. Mooi dat je nog andere bollen had liggen!
Fijn dat je geniet van de afwerking, ik ben inderdaad nogal van de details ;) Ook leuk om te zien dat je flink bezig gaat met deze auto...
Een goed contactslot zou het startprobleem op moeten lossen. Ik heb zelf namelijk al het relais vervangen dat in samenspraak met de automaat bepaalt of je wel of niet mag starten, en ik heb er een volledig gereviseerde startmotor in gelepeld. Meer componenten spelen er niet mee in het spelletje van starten...
Welk relais is dat, ik ben daar heel erg benieuwd naar....
Ierse zoefmachine
Als je voor de auto staa, het meest rechtse relais, boven je koplampen. De aansluitingen zijn vaak gecorrodeerd, en dan moet je de relaisvoetjes ook behandelen. Deze kun je, om er makkelijker bij te kunnen, d.m.v. een kwartslag draaien uit hun houder halen.
Helaas moet/wil ik alweer afstand doen van de TCT. Een prima auto, mooi ook, maar ik vind de benzine gewoon te duur.
Ik ga terug aan het gas.
Is er iemand die op korte termijn de TCT wil overnemen voor €350?
kan de auto ook niet stallen tot een liefhebber opduikt, een van jullie wel misschien?
De auto is verkocht, was leuk even te hebben maar te duur met buhzienuh, kan slotje op
jammer dat ie weer vertrokken is. ik gooi em dicht