Hallo,
ik rijd alweer enige jaren citroen xm, inmiddels mijn tweede een 2.5td (7 bollen) uit 2000. Deze kocht ik met de nare eigenschap dat deze aan de achterzijde inelkaar zakte na het remmen bij stoplichten. Na het vervangen van de hoogte regelaar (2de hands) achter bracht het een kleine verbetering. Einige tijd verder leerde ik dat als het veer lampje niet oplichte bij start er een fout in de computer stond. De fout was een C31? electroklep achter. Na wat speuren op het forum en onderzoek naar de veercomputer bleek deze al een behoorlijke schade te hebben opgelopen door de kapotte diode in de electroklep. Ik heb de beide solid staterelais vernieuwd en voorzien van diodes. En zowaar ging ze weer normaal functioneren. Ze bleef omhoog staan gedurende mijn werkdag en zakte niet meer naar beneden en veerde zoals ze zou moeten. Nu duurde deze vreugde echter van korte duur. Na het rijden begon ze gelijk als je uitgestapt was kreunend naar beneden te zakken, wat erger was dat ze ook olie lekte aan de achterzijde. Nu heeft de garage weer de hoogteregelaar vervangen (2de hands) bij het dichten van het lek. Dit werkte aanvankelijk redelijk alleen vond ik het veercomfort niet echt citroen waardig. Inmiddels ben ik een aantal weken verder en is het zelfs zo erg dat mijn xm volgensmij veel te hoog staat in de standaard rij stand en het voelt alsof er geen vering in zit ofwel erg hard. Zelfs de Opel van mijn moeder is comfortabeler. Na de reparatie van de veercomputer heb ik op regelmatige basis deze nog uitgelezen en heb geen fout meer kunnen ontdekken, uiteraard brand het veerlampje ook bij het starten.
Ik ben zelf niet echt een doorgewinterde sleutelaar en heb er helaas ook niet de ruimte voor. Als het echt moet of eenvoudig is dan doe ik wel bepaalde zaken zelf.
Nu was mijn vraag of er mensen zijn welke mij opweg kunnen helpen met het zoeken naar dit probleem. Wat kan ik bijvoorbeeld checken om te kijken of het goed of niet goed functioneert ?
Ik las nog ergens op het forum dat het ook eventueel aan een massa probleem kon liggen. Dit lag waarschijnlijk aan de plek waar de massa kabel het chassis raakt. Waar zitten al deze plekken welke belangrijk zijn ? Dit is wel even vrij eenvoudig te checken en uit te sluiten.
Hmmm.... uitdagend probleem (als moeders dit hoort heb ik huisarrest :lol: ). Zo op afstand is er geen diagnose te stellen.
Is het hydraulisch systeem schoon? Met andere woorden, is de LHM groen? Want dat kreunen zou door vervuiling kunnen komen.
Zijn de bollen gecontroleerd en op druk?
En last but not least, waar woon je? Want er zwerven hier intussen een aantal mensen op dit forum rond die ervaring hebben met onderhoud aan hoogteregelaars en dergelijke en waarschijnlijk als de auto op de brug staat al het probleem/de problemen kunnen aanwijzen. En kunnen helpen met het oplossen.
Volgens mij is de SCMAC bol leeg en wordt onnodig de hoogteregelaar achter vervangen. Waarschijnlijk zijn de VN05's ook al (bijna) doorgebrand
Nee hoor.
Met een platte anti-zink zakt de auto achter een seconde of 5 in na het starten tot het systeem op druk is en de achterkant weer oppompt. Verder geeft het helemaal geen problemen.
(ik spreek al 2 jaar uit ervaring :mrgreen: )
TS geeft aan dat de hoogteregelaar achter is vervangen om dat probleem op te vangen en een kleine verbetering heeft gegeven. Een lege SCMac bol kan dit gedrag verklaren en geeft idd verder geen andere problemen.
Na nieuwe solid state relais en diodes geplaatst te hebben en dan nu weer keiherde vering hebben zou je niet mogen verwachten.
De massakabels aan de minpoolklem van de accu, 1 massakabel naar bak en 2 kabels naar de linker binnenscherm onder het luchtfilterhuis door. Probeer alle massaboutjes 1 voor 1 aan beide binnenschermen los te draaien en witte corrosie van het schroefdraad weg te halen. Misschien dat de veercomputer beter contact gaat maken en voor soepele vering zorgt.
inzakken direct na het starten komt door een platte scmac bol, niet na het remmen. Daar doet de scmac bol niets mee.
Daar heb je idd gelijk in :wink:.
Verder ga ik er ook vanuit dat alle bollen op druk staan.
En ik verwacht geen massaproblemen met een XM uit 2000. ;-)
Ergo, diagnose op afstand is moeilijk.
Dan voldoet mijn xm uit 2000 zeker niet aan jou verwachtingen, want ik heb al aardig wat massa oogjes opnieuw moeten aanknijpen omdat de draden los geoxideerd waren in het oogje.
Maar de veercomputer slaat dit op als fout en skywise post dat er geen fouten waren.
Die hoogte regelaar die die garage eronder heeft gehangen bij de reparatie van de lekkage... was dat ding schoon gemaakt of is er gewoon een van een sloper gepakt en hop eronder gezet ?
Heren zullen we even wachten op de TS zijn reactie, het wordt zo wel een woud aan antwoorden.
Skywise? Waar woon je!? Misschien dat er iemand bij je langs kan komen voor een inspectie!?
Sorry voor de late reactie, door mijn werk en andere bezigheden was ik niet in de mogenlijkheid om even goed achter mijn computer te gaan zitten.
Bedankt voor alle reacties.
Na de eerste maal dat de hoogte regelaar is vervangen, ongeveer 1,5 jaar geleden bracht dit lichte verbetering, toen ik hierna zelf de solidstate relias had vervangen en diodes toegevoegd had werd het veergedrag weer soepel. Bij het vervangen van deze hoogteregelaar had ik ook gevraagd om naar de veerbollen te kijken. Deze waren volgens de garage houder in orde.
De tweede maal dat de hoogte regelaar is vervangen bij de lekkage is er geen nieuwe ondergegaan en ik weet helaas de status niet van deze (of deze nu wel of niet schoongemaakt is).
De vraag van de LHM zal ik morgen eens naar kijken, deze is overgens wel voordat de eerste keer de hoogteregelaar vervangen is vernieuwd. Toen heb ik een aantal km's gereden met spoelolie om te kijken of dit het probleem oploste en uiteindelijk is dus de eerste keer de hoogteregelaar vervangen. De huidige olie is dus ongeveer 1,5 jaar oud. Wel meen ik dat de olie die er toen uit kwam nogal smerig was.
Helaas is de status nu dat ik met enige regelmaat de melding van de hydroactive te laag is bij het starten als de auto langer dan en aantal uren heeft stilgestaan. De auto is dan niet echt naar beneden gezakt. Eerst komt de voorkant omhoog, dan de achterkant tot een bepaald maximum en zakt (valt) naar beneden tot rij hoogte.
Ik zal even kijken of ik de komende dagen er aan toe kom om eens te kijken naar de olie (kleur) en het electrische gedeelte, massa, diodes etc.
De grotere zaken zoals veerbollen ed daar heb ik weinig kaas van gegeten dus kan ik helaas niet zelf en kan ik nu niet zeggen of deze nog goed/vol zijn.
ik vind het aanbod erg aardig om er eens door iemand anders na te laten kijken, ik woon zelf in Enschede. Dat is wel aan het uiteinde van het land maar vind het niet erg om er een stuk te voor moeten rijden. Wel zit ik ivm vakanties van enkele collega's een beetje krap in mijn tijd maar dat zal over enkele weken weer beter zijn.
Uiteinde v.h. land? ligt er maar helemaal aan in welke windhoek je woont :lol: :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Enschede is toch bij jou 'om de hoek' Mark? 8)