Ik heb een vraag betreffende de climaatregeling.
Het betreft een XM V6 uit 2000.
De vraag is het volgende.
De uitblaas lucht van de climate controle heeft een stabiel verschil van 3 graden met de ingestelde temperatuur.
M.a.w. Als de kachel aanstaat op 21 graden dan is de uitblaas temp 24 graden.
Bij koeling omgekeerd, of te wel 21 geeft een uitblaas temp van 18 graden.
Dit verschil blijft gelijk ook als ik de temp hoger of lager instel, m.a.w. 28 graden instellen is 31 graden uitblaaslucht.
De garage wist me niet met zekerheid te vertellen of dit normaal gedrag is.
Weet iemand of dit zo hoort of dat er iets niet in orde is.
Alles lijkt verder wel goed te werken, kan lucht uitblaas van boven of onder enz goed instellen.
wellicht is het ventilatortje bij de binnenverlichting wat/heel stoffig. Daar zit de temp meter.
Kun je vrij eenvoudig losnemen om schoon te maken. Let wel even op: NIET heel hard blazen of met perslucht schoonspuiten als je niet het asje blokkeert of even vasthoudt met een tangetje. Het is redelijk delicaat en daar sneuvelen ze van.....
Ja, maar dan zou het altijd 3 graden naar dezelfde kant zijn.
Ik denk dat het wel logisch is dat er wat warmere/koudere lucht uit komt. Je radiatoren in huis worden toch ook niet 24 graden?
En een handtekening!!!!
dat had ik ff anders gelezen D, dacht dat de afwijking steeds dezelfde kant op was....
Ik denk dat je wel een punt hebt. Je zult warmere lucht moeten toevoeren om op te warmen en koudere om te koelen. Het gaat er om of het in de auto enigszins in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. Dat de lucht direct bij de uitstroomopening niet exact die temp is lijkt eigenlijk wel logisch....
Hoi,
De auto komt wel op ongeveer de juiste temperatuur.
Maar door het kleine verschil duurt het wel een tijdje.
Ik ben van mijn vorige XM gewend dat als het erg warm was in de auto, de airco dan zeer koude lucht hard uitblies.
Dat was een type 1.
Nu blaast deze auto wel hard maar met dit kleine temp verschil.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er in de afgelopen jaren redelijk wat koelmiddel weggelekt is. Dit gebeurt altijd en zegt niets over de staat van het aircosysteem. Wellicht is een keertje airco check en eventueel vullen een goed idee?
Hoi Furriegurrie,
Het systeem is een paar maanden geleden, bij aanschaf, gecontroleerd en gevuld.
Het vreemde is dat hij dit ook bij verwarmen doet, dus zou dan toch niet aan de airco hoeven te liggen?
Ik weet er ook niet alles van helaas. We hebben met de club laatst wel een uitleg gehad van Willem Roest op een meeting. Daar heeft hij het hele systeem uitgelegd en geshowd.
Wat daar wel uit naar voren kwam is dat het systeem redelijk intelligent werkt en dus niet vollop blaast als er nog niet voldoende warm koelwater is bijvoorbeeld. Maar je geeft al aan dat dit anders is dan bij een eerdere Xm. Maar ik deel je observatie wel een beetje in de zin dat modernere auto's vaak veel harder lijken te blazen....
Ah, verhelderend moment... Ik begrijp nu pas dat je niet wilt weten waarom de afijking er is, maar waarom die zo KLEIN is...
En een handtekening!!!!
Nu ik het al wakker zijnde nog 'ns goed doorlees vind ik het eigenlijk heel logisch. Als het in de auto te koud is, zal de uitgeblazen lucht warmer zijn dan de gewenste temperatuur vanwege het feit dat die lucht afkoelt. Zou het dezelfde temperatuur zijn dan duurt het heel erg lang voordat de 'Sollwert' bereikt is. Dito met koude lucht.
Waarom een verschil van 3 graden? Dat zal wel een keuze van Citroën zijn geweest.
Dat valt denk ik onder de noemer comfort Wim. wat je al zegt anders krijg je te grote temperatuurverschillen om je oren geblazen, en een temperatuur die op en neer vliegt is alles behalve comfort.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wat hij ook aangaf is dat de sensor niet altijd helemaal fijn is. Daarvoor heeft hij een mooi alternatief gevonden dat gebruikt kan worden.
Dank voor jullie reacties.
Ik ga er maar vanuit dat het zo bedoeld is.
Wel vreemd want zoals in inderstaande tabel, test airo uit het werkplaats handboek staan onderstaande waardes.
Zal wel de franse slag zijn. :(
Nu begrijp ik ook beter waarom de dealer aangaf dat ze niet zeker wisten of dit normaal gedrag was.
Zijn nog wel een paar andere kleine vreemde zaken.
Zoals stoelverwarming lijkt af en toe een eigen leven te leiden, bij dirtig graden in de auto gaat hij spontaan aan :lolno:
Word nog even wat uitzoeken. :thumbdown:
Beste heren,
In verschillende rubrieken zie ik de naam scc vallen voor het bestellen van onderdelen.
Google me suf maar kan dit niet vinden.
Heb ik het verkeerd begrepen of kan iemand me de link toe sturen?
Zou zeer vereerd zijn.
Dank
Groetjes Gerard
http://service.citroen.com/ maar bestellen kun je hier niet, tenzij je dealer bent :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De temperatuur van de ingeblazen lucht is ook afhankelijk van de gekozen blower snelheid. Gaat het hier in deze discussie uitsluitend over de automatische instelling?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
@ Beeke,
Ik heb het nog nooit nagemeten, maar wel de ervaring dat de ingestelde temperatuur ongelijk is aan de werkelijkheid, conform jouw beschrijving.
Ik rijd nu in de vierde V6 type II, allemaal hetzelfde. Lean back and enjoy it.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.