Laatst heb ik mijn thermostaat + 2x temp.sensor vervangen. De thermostaat omdat de temperatuur van het blok bij een heuvel af rit naar de 70gr zakte en de sensoren omdat hij met regelmaat als een schakelaar tussen de 80 en 90gr aan het heen en weer schieten was.
Afgaand op de meter op het dashboard zit de temperatuur nu bij rijden in basis op zo'n 85gr. Soms wat meer iets boven de 80, soms iets tegen de 90gr aan. In file rijden of de stad in blijft ze netjes op 90gr. of hooguit een fractie er boven tot de koelvannen aanslaan. KVS is helder/schoon en verlies niets (voor zover ik heb kunnen constateren). Draai ik de dop los dan hoor ik een psssss... geluid. Alles normaal dus ver.
Wat ik mij nu afvraag is of er nog meer sensoren zijn m.b.t. koeling. Soms zakt de temperatuur (alsof iets open gaat) een graad of 5-8 om vervolgens weer terug te kruipen. Hij komt nooit onder de 83gr of boven de 90gr. En wat onderstaand onderdeel is, ik kwam dit tegen bij een vloeistof check rondje:
Het lijkt een soort kraantje wat je ook hebt op een radiator in huis. Hij zit vast maar de witte spikkels doen suggeren dat hij niet helemaal dicht is? En datzelfde met dat vierkant blok met het raster met wittigheid er in. Het zit op de radiateur: is mij nog niet eerder opgevallen. Heb idee (maar is misschien een mind f...) dat de rand van het kraantje wat glimt.
Dat is een ontluchtingspunt voor de radiateur. Niet vergeten als je koelvloeistof ververst . Ik zou dáár niet echt witte spikkels verwachten als 'ie lekt. Wel lijkt hij een beetje nattig inderdaad. Misschien heeft het O-ringetje dat eronder zit zijn beste tijd gehad, dat kun je makkelijk los vervangen. Aangezien je de thermostaat net los hebt gehad, zou het denk ik beter zijn om hem sowieso eens los te draaien om de radiateur te ontluchten. Past wel op dat er een hoop koelvloeistof uit zal stromen als je hem helemaal losdraait, want zo lang duurt dat ontluchten niet.
Volgens mij heb je drie temperatuursensoren in je koelsysteem: een bruine, een blauwe en een groene. De bruine is degene die aan je Bitron-module zit en daarmee de ventilatoren voor de radiateur aanstuurt. Volgens mij - maar dat weet ik niet helemaal zeker - is de blauwe degene die aan je temperatuurmeter in je tellerblok zit en zit de groene aan je ECU. Die laatste twee zouden ook wel eens andersom kunnen zitten. Ze zitten allemaal bij elkaar in de buurt op het thermostaathuis.
Het gedrag van je koelvloeistoftemperatuur dat je beschrijft is volgens mij normaal. Ik heb in ieder geval nog nooit een Citroën uit die jaren gezien die niet zoiets deed, los van kapotte thermostaten en dergelijke .