tikken van de hydroliekpomp

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
tikken van de hydroliekpomp

Las in een ander topic iets over tikken van de hydroliekpomp. Als ik accelereer hoor ik die van mij ook lekker tikken. Verder niet of nauwelijks. Neem aan / hoop dat dit normaal is?

Verder is ie wat stug (minder soepel..) met inveren de drempels op, maar zijdezacht als je de drempel af rijdt. Ken verder niemand met een XM, dus heb geen vergelijkingsmateriaal. Rijdt verder prima, blijft goed op hoogte, maar heb soms het idee dat het soepeler de drempels op kan en bij korte dwarsrichels :?

wimb
afbeelding van wimb
Re: tikken van de hydroliekpomp

Als het tikken varieert met het toerental is het inderdaad de HD-pomp. Het tikken (eigenlijk is het meer ratelen) is het geluid van de interne plunjers die je hoort. Geen fijn geluid, vooral niet als je je oor er vlakbij houdt. Zolang de pomp druk opbouwt kan het geen kwaad.
Loopt het getik niet mee met het toerental dan hoor je de klep van de drukregelaar. In dat geval is op z'n minst de voorraadbol leeg.
Wat betreft je vraag over het veergedrag: heb je de bollen al laten controleren en eventueel vullen/vervangen? Dat is de allereerste stap op weg naar een goede vering.

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: tikken van de hydroliekpomp

Ah gelukkig met de pomp dus niks mis.

De auto is verder altijd dealer-onderhouden geweest. Veerbollen zien er uit als nieuw, zijn ook niet al te veel km's geleden vervangen, ergens eind 2009/begin 2010 als ik me goed herinner en begrepen heb. Geen lekkages, speciaal op gelet.

Ondertussen wat topics doorgespit.. zou de LHM verversen verbetering geven met inveren?

Edit: Getik dat ik bedoel gaat niet zozeer mee met het toerental, maar met het veren van de auto bij accelereren, tegendruk om em recht te zetten lijkt het. In de sportstand is dit helemaal duidelijk. In eerste instantie dus olie bijvullen dan dus?

wimb
afbeelding van wimb
Re: tikken van de hydroliekpomp

Ah, dat getik. Dan lijkt het er toch op dat de voorraadbol het probleem is. Als die leeg is kan hij het systeem niet op druk houden en zal de pomp constant moeten aanvullen. En dat is dan het getik dat je hoort.
Als het oranje parapluutje bovenop het voorraadvat tussen de 2 streepjes staat als de auto in de hoogste stand staat, heb je voldoende LHM. Als je echt heel veel te weinig LHM hebt kan dat problemen geven. Maar dan heb je allang de waarschuwing gehad dat de hydraulische druk te laag is en is het STOP-lampje gaan branden.

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: tikken van de hydroliekpomp

Even gecheckt, LHM-peil is te laag. Maar eens wat bij gieten.
Waar haal ik dat spul? En hoe veel liter gaat er eigenlijk in?

(zal vast al vaker gevragen zijn, sorry :oops: )

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: tikken van de hydroliekpomp

LHM (allerlei merken) koop je bij de lokale automaterialenzaak, Citroën dealer/specialist of bij de Total pompstation :wink:.

In een leeg systeem gat er ongeveer 4,5 liter in, met bijvullen zou er 1 tot 2liter in kunnen gaan.

wimb
afbeelding van wimb
Re: tikken van de hydroliekpomp

Shell verkoopt ook LHM. En ik dacht BP ook.

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: tikken van de hydroliekpomp

Ah mooi, kan ik morgen tijdens of na werk ff halen.
(n00b-alert..) Staat gewoon LHM op I presume...?

wimb
afbeelding van wimb
Re: tikken van de hydroliekpomp

Hoe raad je het zo? :mrgreen:

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: tikken van de hydroliekpomp

Ghehehe :wink:

Tja eigenlijk beetje triest.. Ben opgegroeid tussen de auto's
in de schade-wereld, ik kan auto's compleet uit elkaar halen en weer
in elkaar zetten, electriek lukt ook nog wel, maar van het motorisch gesleutel
(op wat 'routine'-dingen na) heb ik me altijd vrij ver van gehouden.
Dus dan krijg je dat soort vragen :oops: :lol:

Ach ja, met de XM een mooie leer-school 8)

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: tikken van de hydroliekpomp

Zow, LHM bijgevuld, staat er weer goed bij.

De olie die er al in zat was ook nog mooi groen :D

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: tikken van de hydroliekpomp

Erik, het veergedrag op dwars richels klopt wel, dat kan het systeem niet weg filteren. Als je op flinke snelheid in een bocht over een dwars richel gaat zet ie achter ook een klein stapje "opzij". Dit komt omdat de XM verhoudingsgewijs achter wat licht is. Een CX heeft daar nog meer last van. Een paar grindtegels in de kofferbak moet al verbetering geven. Ga dat binnenkort eens proberen.
Uiteraard zijn er ook hele volkstammen die hier nooit last van hebben... :mrgreen: :oops: