Heren/dames, wie denkt er even mee:
Vanochtend na ca. 30 minuten rijden plots gevoel van trillen, vooral rond 100-120 km/h en bij loslaten gaspedaal.
Daarvoor geen probleem en gisteren nog 400 km mee gereden zonder problemen.
Gisterenochtend winterbanden gemonteerd (nieuwe, dunlops) door bandenboer (nog voor de 400 km)
Even gestopt: snelle check op een parkeerplaats: bandenspanning lijkt OK, zie geen rare dingen rondom de wielen, ff flink gerammeld met vering: bollen geven goed mee. Weer op weg: probleem weg.
Verder van belang: laatste 2 tankbeurten opvallend hoog verbruik (1:13 tot 1:13.5, waar ik meestal 1:15, max. 1:14.5 zit).
Zelf denk ik: uitlijning? maar zou toch niet wisselend aanwezig moeten zijn
Misschien iets aanlopen, neiging tot vastzitten remklauw???
Iemand andere ideeën?
Trillen, dan weer wel, dan weer niet
wo, 14/12/2011 - 10:23
#1
- 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
- Nu C6 2.2 HDi, zwart
Trillen, dan weer wel, dan weer niet
Even een open deur: Hebben ze bij de bandenboer je nieuwe gummen voor monteren op de juiste druk gezet voor een XM? Mijn ervaring is namelijk dat ze een gemiddelde (2.0 ) nemen ipv de geadviseerde druk. En 2.0 is nogal laag voorop, en winterbanden zijn al een stuk zachter.
Vergeten te balanceren? Wielbouten natrekken?
Hoger verbruik komt door de winterbanden.
Balanceren is gedaan: neem aan dat dat goed is gebeurd. Wielbouten zijn met luchtdruk vastgezet en handmatig aangetrokken. Verbruik is slechts voor 400 van de 1100 km op de winterbanden, overige 700 was nog op zomerbanden.
Zal vanmiddag bij (relatief) afgekoelde banden bij de eerstvolgende pomp de bandenspanning ff controleren.
2.0 of 2.3 zou idd een fors verschil zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Controleer zeker de wielbouten even.
Ja, ik spreek uit ervaring :lol: (ik had ze ook op moment vastgezet)
Wielbouten zaten goed.
Bandenspanning iets bijpompen (2.2 naar 2.3), alle vier.
Langs lokale bandenboer gereden in Rotterdam (was ik niet geheel toevallig): remklauw was wat vies en ging moeizaam terug, waardoor remschijf links iets aanliep en het wiel dus niet geheel soepel draaide.
Kruipolie tussen het mechanisme dat het remblok tegen de schijf aanduwt (hoe heet dat in techneutentaal?) en alles liep weer soepel.
Sindsdien ook geen trilling meer gevoeld (250 km gereden): ff afwachten komende dagen of het definitief over is en wat de pomp zegt bij het tanken. Lijkt gelukkig lek boven water. *hoophoop*
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met andere woorden, beide rem-klauwen voor demonteren reviseren schoon maken en de rem-leidingen doorspoelen, dan is het probleem voor langere tijd op gelost. :wink:
Oops..... :? te technisch...!
Moet ik dus uitbesteden.
Materiaal: niet veel
Tijd:....?
zal eens informeren bij de garage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:wtf: Ga je dat laten uitbesteden aan de garage? En forummers hier een wok door de neus boren? :lol:
Doe maar een voorstel voor tijd/plaats. Er is hier in Maastricht wel een WOK, maar heb geen beschikking over een brug. Of kan het ook op straat? Wie wil, mag komen helpen, hoor!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan op straat. :wink:
In that case: weest allen welkom in Maastricht: niet dringen.....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is dat nou lekker zo`n gewokte XM?
Zo, team W&W heeft de nummertjesautomaat voor de rij met helpenden opgehangen. :mrgreen:
Mijn Xm heeft ook de neiging te trillen, maar meer op een dreunerige manier van achteren uit; alsof er soms spijkers in het loopvlak zitten. Zitten trouwens 4 nieuwe BF Goodrich's op. Ik ben geneigd dit in de sfeer van het onderstel te zoeken. Kunnen bij voorbeeld versleten draagarmlagers voor dit effect zorgen of is dit onzin? Of stuurkogels? Of....? Het is met name te merken als je op de snelweg rijdt met wisselende snelheden vanwege druk verkeer. Eenmaal op een vaste snelheid gaat het wel, maar dan nog - overdreven uitgedrukt - dreunt er iets mee. Leuk zoekplaatje.......
Heb je bovengenoemde adviezen nagetrokken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dreunen kan ook een iets loszittend reservewiel zijn dat danst. Even goed vastdraaien, evt. met groot rubber erbovenop, zodat ie echt geen ruimte meer heeft.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik maak binnenkort een afspraak waarin de door jullie genoemde zaken eveneens worden meegenomen. Maar nou ik erover nadenk zouden aanlopende remmen eveneens de boosdoener kunnen zijn, temeer daar de cruise control de wagen ook wat ongedurig (er) laat lopen. We gaan het meemaken.
In mijn onschuld onlangs toch maar eens naar een Profile tyre center gegaan om bepaalde trillingen te laten verdwijnen. Alle 4 maar voor de zekerheid laten balanceren. Nou, dat heb ik geweten. Ik had nog voor de zekerheid erbij gezegd dat de achterwielen uitsluitend "aan de wagen" gebalanceerd diende te worden (dat zegt mijn Citroen Specialist namelijk; is dit zo??) maar daarop werd ik bevreemd aangekeken; dat gebeurt al jaren niet meer, zo was het verhaal van de bandenman. Voorop de wielen zat vanaf het begin überhaupt geen lood, dus was ik benieuwd naar hoe de wagen nu zou lopen, eenmaal alle 4 gebalanceerd. Het effect van Profile was bedroevend; van de regen in de drup zeg maar. Ik kan nu niet harder dan 100, 110 anders trilt de wagen gigantisch, in de stoelen en in het stuur. Als je het stuur loslaat, begint de boel zelfs vervaarlijk te klapperen. Uiteraard is men hier nog niet klaar mee, de banden (alle 4 nieuwe Goodrich bij aflevering van de wagen) en velgen zijn niet krom. Band op velg verplaatsen had ook geen effect. Uiteindelijk heeft men zich bereid verklaard, ondanks dat het dan al kennelijk jaren uit de mode is, een "scooter" op te trommelen om de boel aan de wagen, alle 4 dus, te balanceren. De afspraak hiervoor moet ik nog maken.
Vraag van mijn kant is, heeft mijn garage gelijk, voor wat betreft het per definitie aan de wagen balanceren?
Zijn er andere aandachtspunten die van belang zijn bij het balanceren van een XM?
Alleen als normaal balanceren geen uitkomst bied zou je het aan de auto kunnen laten doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.