Ik zoek de dwarse demper voor mijn 2.0 Turbo. De bevestiging van de uitlaat aan de demper is verrot. Blij dat nog net niet onderweg de uitlaat ervan is losgekomen en op straat kwam te liggen. Het betreft de dwarsgeplaatste versie. Ik zie ze wel voor rond de 200 en minder te koop maar niemand heeft voorraad of kan hem nog bestellen.
Nee, die zijn niet meer verkrijgbaar. (behalve bij Garage80.) Je kan je garage vragen of ze de rotte delen afzagen en er een pijp tussen lassen. Van de voordemper naar middendemper is dat een makkie. Het is een prima oplossing die het gebruik van je uitlaat zomaar weer 5 jaar verder verlengt.
Tussen midden- en einddemper is wat krapper maar is vaak ook wel mogelijk maar vergt wat meer skills van de lasser.
En anders wordt het RVS. Dat kost een paar centen maar dan heb je ook wat.... voor de rest van je leven.
__________
Crepuscule
Garage80 heeft ze voor een flinke prijs (en dat snap ik wel). Maar voor dat soort bedragen zou ik serieus gaan denken aan RVS.
__________
Crepuscule
Bedankt voor de info. Die van Garage80 had ik inderdaad ook gezien. Flinke uitgave. Maar wat zou er dan aan RVS zijn? Een soort universele RVS demper?
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Je hoeft niet eens je hele uitlaat laten vervangen. Dat doen de meesten wel maar de voordemper is meestal prima. Als je daar de pijp deels afzaagt en de rest laat zitten heb je aan een middendemper en een einddemper genoeg.
Die RVS jongens maken alles op maat. Ze hebben een magazijn vol met alle mogelijke standaardempers en alle mogelijke buisdiktes vaak al voorgebogen in diverse hoeken. Ze breien uit losse onderdelen gewoon ter plekke een nieuwe uitlaat onder je auto. Lassen er even een nieuwe haak aan. 'Wil je 1 of 2 pijpjes aan de einddemper, prima, kan ook...'
Ik durf niks over de kosten te zeggen. Zeker niet over een halve uitlaat maar bij mij kostte een volledige uitlaat voor een V6 24.v met 3 dempers destijds rond de € 1200,--
Ook veel geld... maar € 365, voor een Walker ? .... Mwaah
__________
Crepuscule
Voor dat geld kun je denk ik ook wel een demper laten maken. Sommige RVS-boeren doen ook wel in stalen uitlaten als dat je beter uitkomt. Kan me niet voorstellen dat één stalen demper op maat dan duurder wordt dan die van Garage 80. En als die van Garage 80 een Walker is, denk ik dat eentje op maat kwalitatief beter is.
Denk dat we eerst even voor de makkelijke weg gaan, demper vervangen door een stukje pijp. En dan verder zoeken naar een goeie oplossing. De auto moet immers rijden en niet stilstaan.
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Ik zie nu dat die van Garage80 een Romax is. Geen idee of dat beter is maar ik zou nog steeds kiezen voor een pijp...
__________
Crepuscule
De pijp zit er nu tussen en heb er nu 1.200km mee gereden maar het geeft wel een sonore brom. Niet de rust die je gewend bent van een XM. En bij gas los krijg je plofjes in de einddemper. Alsof ik een Civic of Golfje heb.... haha.
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Heb je de hele middendemper er nu tussenuit gehaald? Meestal zijn de in- en de uitgang van de middendemper verrot. Als je die rotte stukken afzaagt en vervangt door een pijp dan kun je de rest van de middendemper wel behouden. Dat is meestal de procedure.
xxxxxxm