Hier een fotohandleiding hoe de hoogteregelaar te demonteren om schoon te maken.
De losse regelaar:
Als je de hard plastic kap (links op de foto) lostrekt, zie je een boutje:
Draai deze met een sleutel 8 los en verwijder het plaatje.
Verwijder de rubberen kap.
Als je de schotel met de veer hebt verwijderd, zie je de kamer:
Haal de borgring los en verwijder het plaatje op de as.
Verwijder aan de andere kant van de regelaar de rubberen kap. Je ziet nu een ring die om het rubberen membraan klemt. Verwijder deze.
Haal het rubberen membraan los van het huis van de regelaar en trek voorzichtig de combinatie van plunjer en membraan uit het huis.
Reinig alle onderdelen heel grondig met remmenreiniger of wasbenzine en maak alles goed droog. Zorg dat er absoluut geen stof en vuil achterblijft omdat hierdoor de beweging van de plunjer wordt gehinderd. Smeer een beetje verse LHM op de plunjer en zet deze (zonder veel kracht!) weer terug. Voor het geval je niet meer weet wat aan welke kant hoort:
Het document (PDF) met de foto's is hier te downloaden.
Mooie foto`s en een heldere uitleg 8).
Mooie reportage weer Wim!
Ik meen me van de bx reportages hierover te herinneren dat je de plunjer weer in dezelfde stand terug moest zetten.. Of klopt dit niet?
De 2 veren + de hydraulische druk zorgen ervoor dat de plunjer weer in het midden komt te staan. Voor het monteren maakt het niet uit :wink:.
Zie ook:
http://www.techniek.citroenbx.nl/Onderhoud-4a.html
en
http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/HRrevisie/HRrevisie.html
Volgens deze beschrijvingen maakt de hoek van het "trekhaakje" wel degelijk uit..
Ja, ik ken het verhaal van Mechuccio. En de regelaars van de BX, Xantia en XM (en dus SM en DS?) kunnen onderling uitgewisseld worden dus de instructie geldt voor alle.
De plunjer kun je rond z'n as draaien zodat de hoek van het haakje niet uitmaakt(*). Dat kun je tijdens de montage goed zetten. ;-) Wat wel uitmaakt is aan welke kant je 'm er door steekt. Daarom die laatste foto.
(*) Als die plunjer stroef gaat dan kun je hem ook vrijwel niet draaien. Maar dan dient de regelaar vervangen of gereviseerd te worden.
Tippie-top beschreven Wim. Nu kan iedere aap zijn/haar eigen HR schoonmaken en/of reviseren.
Goed gezegd Wim :wink:, zo had ik de eerdere vraag van Marco niet begrepen.
Een hoogteregelaar intern schoonmaken is zo simpel, maar kan wel een tijdrovend klusje zijn :wink:.
Is drukloos maken voldoende om ervoor te zorgen dat niet je hele systeem leegloopt?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ja en daarna het ontlastboutje weer dichtdraaien en weer verder sleutelen.
Nee, de hr's van de ID/DS & SM zijn anders.
Van de CX, BX, Xantia, XM en ik dacht ook GS/GSA zijn allemaal hetzelfde.
Of de hr's van de C5 1,2 & 3 ook hetzelfde zijn weet ik (nog) niet.
Die zijn anders :wink: C5 heeft electronische hoogteregelaars! Schijnen wel eens stuk te gaan en dan rijdt je permanent in de hoogste of laagste stand over de snelweg :lol: 1 keer gezien.. Reed ik op de A13, reed er langzaam op de rechter baan een c5 met zn neus helemaal omhoog en zn achterkant goed :lol:
Heb er nu standaard eentje in de achterbak liggen. Voor weinig gescoord op citromobile..
Klopt, hydractive3 van de 1e type C5 heeft electronisch geregelde HR en gaan redelijk vaak kapot :roll:.
HR`s van de huidige C5 en C6 heb ik nog geen klachten over gehoord.
De sleutelmeeting met HR`s reinigen moet ook nog geregeld worden, als ik zo de enthousiaste reacties lees :wink:.
En die is er nog steeds niet geweest ... :roll:
Toen ik in Borculo was bij de sleutelmeet vroeg of ik dat mocht doen en zei de monteur aldaar dat het veel te veel werk was.. :o
Natuurlijk was er genoeg anders te verzinnen destijds :mrgreen: maar ik zou dit nog steeds eens willen doen/leren
Met name hoe krijg je de HR's er netjes uit ? Het vervolgverhaal hierboven is heel duidelijk!
Het gekke is dat de achterste de makkelijkste van de 2 is. Hij zit verstopt achter de middendemper. Heb je die eenmaal weg dan is het verwijderen en terugplaatsen van de achterste appeltje-eitje.
De voorste kun je goed zien zitten maar je komt er net niet goed genoeg bij. :?
Heb hier de locatie van de voorste, dit zou het al makkelijk moeten maken, met een kleine uitleg van demontage.
Benodigdheden:
-Ratel dop 10, of sleutel 10.
-Olieleidingsleutel maat 8. Het kan ook met een normaal sleuteltje maar dan heb je kans dat je de boel door draait.
-Het liefst een brug, of een smeerput. Bokken kunnen ook.
In geval van bokken: auto op bokken zetten, in laagste stand laten zakken, en het ontlastboutje op de HD-regelaar losdraaien. Zorg altijd voor een harde ondergrond, en gebruik je gezonde verstand.
Spuit een dag van tevoren de leidingen even goed in met een goede kruipolie, bijvoorbeeld IMAL. Dit zorgt ervoor dat de boel tenminste loskomt op de dag van demontage.
De locatie van het ding? Hier zit die, onder de auto, achter de motor en het stuurhuis.
En we beginnen!
Maak met de olieleidingsleutel de HD leidingen los. Willen ze niet meteen loskomen, laat ze even schrikken, of gebruik meer kruipolie, en heb even geduld. Forceer de boel niet. Als de leidinkjes los zijn geschroefd, trek je ze er voorzichtig uit. Ook hier kunnen ze bijzonder goed vast zitten. Beweeg de leidingen voorzichtig heen en weer, en ze zouden los moeten laten.
Hierna moet het plastic balkje van de regelaar af. Deze kan breken, dus gebruik nogmaals niet te veel kracht. :) Zit deze los, kun je de 2 bevestigingsbouten los schroeven. De regelaar zit nu los. Hierna kan je de retourleiding verwijderen, daar heb je nu iets meer ruimte voor. Haal de regelaar er tussen uit, en ga verder met de inhoud van Wim zijn post. 8) Het is niet moeilijk, maar voorzichtig werken en gebruik van kruipolie is een must. :)
Is het trouwens een idee, om deze ook toe te voegen in de How To van Wim? Meeste mensen kijken toch in het How-To gedeelte hiervoor, en het is een kleine maar handige toevoeging. :wink: De achterste maak ik ook foto's van, kan dat ook erbij!
Dag allen,
Ik wil binnenkort de hoogteregelaars gaan schoonmaken van mijn XM. Dit aan de hand van de handleiding van Wim in dit topic. Echter, de foto's van Wim zijn niet meer zichtbaar. Zijn deze foto's nog terug te halen of heeft iemand anders een heldere handleiding incl. foto's?
Nou vooruit dan maar....inclusief foto's
http://www.eastment.net/hcrefurb/index.htm