Hoi,
Ik wil mijn radio(cassette) voorzien van een bluetooth FM-modulator. Hiermee kan je vanaf een device (mobiel/ipod) muziek via bluetooth naar je radio sturen. En dan niet via de crappy 'FM-transmitter' manier, waarbij je gevoelig bent voor storingsbronnen, zoals andere radiozenders die op jouw frequentie zitten, maar via de modulator, die het antenne signaal van buitenaf afsluit als ie via bluetooth verbonden is.
De modulator heb ik liggen, inbouwen schijnt simpel te zijn, maar... ik krijg de radio er niet uit! Ik heb het 'bakje' boven de radio eruit, en ook het lijstje dat om de radio zit. Rechts kon ik eenvoudig via de ronde gaatjes de klemmetjes 'ontgrendelen', daar komt de radio goed los, maar link lijkt niks te zitten. Ik zie en voel daar niet hetzelfde als rechts. Zit het misschien verder naar achter en is mijn schroevendraaier te kort? Of...in het geval dat het wellicht somehow verbogen is en niet meer op de normale manier zal werken, hoe kan ik dan de radio eruit halen? Console uitbouwen??
Hoop op een gouden tip! Als het allemaal werkt zal ik nog verslag doen van de werking van de FM modulator.
Groet, Martijn
Je hebt de speciale beugeltjes nodig om de radio er uit te halen.
Verkrijgbaar bij iedere auto onderdelen shop.
Succes
Links en rechts zijn gelijk. Dus gewoon spijkers oid in de ronde gaatjes drukken en een beetje naar buiten duwen. Je kunt dan de radio naar voren trekken door met je hand de achterkant te pakken door het nu open vak boven de radio.....
In plaats van spijkers gebruik ik meestal horlogemakers schroevendraaiertjes....
En vooral recht werken. Zoals ie nu scheef hangt, krijg je hem nooit eruit en loop je kans het oude XM-plastic ergens afbreekt. Rechterkant dus even iets terugduwen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een korte update, de dremel moest eraan te pas komen om de radio los te krijgen. De klemmtjes links zaten zover ver buiten bereik dat ik helaas geen andere optie had. Hopelijk is er niks van te zien als alles weer op zijn plek zit.
Verder mooie ontdekkingstocht langs de stekkers, en dan is ook de antenne plug weer niet standaard... Maar goed, alles zit nu op zijn plek en het werkt ook...Dwz, ik kan via bluetooth muziek streamen naar de radio (op enkele vooraf bepaalde frequenties), maar elke zoveel seconden geeft de radio een 'piep'. Het is dezelfde piep als je radio niet goed staat afgestemd, een soort signaaltje om te laten horen dat de radio wel aan staat maar geen signaal ontvangt. Nu krijgt hij het signaal dus wel, maar toch vindt hij een reden om te piepen. Hoogst irritant, want de muziek wordt ook even op mute gezet.
Iemand enig idee of hier iets aan te doen is?
Groet, Martijn
M. van Riet
Wellicht staat de optie aan om alternatieve frequenties te zoeken?
Ik kan niet zeggen dat die piep me bekend voorkomt eerlijk gezegd. Je hebt wel radio's die dat doen als de code niet ingevoerd is. Maar bij deze in de Xm is dat volgens mij niet zo. Geen code ingevoerd dan werkt de radio gewoon niet dacht ik...
We hebben witte rook! (in positieve zin dan van het woord). Het uitzetten van AF en TA bleek de oplossing. Kan eindelijk favoriete muziekjes/podcasts fatsoenlijk beluisteren. Ter info, FM modulator kostte ong 75Euro (incl verzendkosten uit de VS).
Zonder code werkt de radio inderdaad niet, gelukkig heb ik die wel gewoon!
dank voor het meedenken!
M. van Riet
Hoi,
Zou je kunnen vertellen welk merk en type/model FM modulator dat is?
Ik heb besteld:
rca naar fm antenne
https://www.carinterface.nl/aux-in-via-de-universele-bedrade-fm-modulator-transmitter-over-de-antennekabel_fm-304k (30,-)
BT naar RCA
https://www.carinterface.nl/bluetooth-streaming-via-2-male-rca-aux-ingang-autoradio_mn-502-2rca (24,95)
max 3 dagen levertijd. Zal de resultaten hier melden.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Ik ben enorm benieuwd naar het resultaat! Ik had er nog nooit bij stilgestaan want dit draadje is van voor mijn tijd, maar in principe kun je dit natuurlijk met iedere autoradio doen. De nadelen lijken me niet groot: beetje ruis doordat je op FM zit en dan ook nog stereo, maar dat zul je in de auto niet echt merken, en je hebt geen geluid boven de 15 kHz. Dat lijkt me in de meeste gevallen ook wel acceptabel.
Overigens kan ruis ook door het bluetooth-ontvangertje komen, want ook die zijn meestal lang niet heilig. Waar we veertig jaar geleden zo ons best deden om onze cassettes met zo weinig mogelijk ruis te luisteren, lijkt het tegenwoordig juist weer helemaal normaal dat alles ruist
. Ik heb dezelfde ontvanger van Mantson in m'n 607 zitten en bij mij ruist 'ie vrij weinig, maar ik heb verhalen gelezen waarin beweerd wordt dat hij jankt op de ontsteking van je auto. Bij mij doet 'ie dat duidelijk niet, maar ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou zit (EDIT: met jouw diesel heb je daar natuurlijk geen last van
. Maar voor anderen met hetzelfde idee misschien wel een goeie om op te letten). Ik kan met die van mij overigens niet verbinden als ik hem eventjes van contact haal en dan weer op contact zet (na bv > 10 seconden maar < een minuut), maar wellicht heb je daar met de wat simpelere elektronica van een XM geen last van.
Het mooie aan die modulator is dat ie de antenne loskoppelt van de radio. Dus het FM signaal wat jij er in propt komt zonder veel concurrentie binnen.
Zelf heb ik 'm nooit gekocht omdat, zover ik begreep, FM toch nog wel meer rommelt met de geluidskwaliteit dan alleen boven de 15kHz wegknippen. Maar in combinatie met een kwalitatieve Bleutooth DAC is het een makkelijk te implementeren in de wagen en val 'tmuisschien allemaal wel mee.
Ben dus toch ook zeer beniewd naar hoe het klinkt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het moduleren en demoduleren van je geluid op FM zal nooit helemaal zonder vervorming gaan. Voor stereogeluid geeft mijn Kenwood-radiootje uit '89 een THD (Total Harmonic Distortion) op van 0,5% volgens DIN-norm. Je signaal/ruisverhouding is dan 63 dB. De frequentierespons is ook niet helemaal vlak: tussen 30 Hz en 15 kHz geeft Kenwood bij mij +0,5 -2,5 dB op. Dit is geheid onder ideale omstandigheden en met een verbinding via kabel (dus geen antenne), maar die situatie creëer je hiermee eigenlijk ook. De waarden voor een autoradio zijn natuurlijk iets anders, maar ze zullen vast grofweg in dezelfde richting zitten. Philips geeft de waarden helaas niet op in de service manual die ik heb. Misschien moet je de waarden wel maal twee doen (of -3 dB bij de S/R-verhouding), omdat je het FM-signaal niet alleen demoduleert met de radio, maar ook juist moduleert.
Ik verwacht eigenlijk dat je speakers voor de frequentierespons tot 15 kHz meer invloed hebben dan zo'n modulatortje. Bluetoothcodecs zijn hierin bovendien ook niet heilig, dus misschien mis je je hoge treble alleen daarmee zelfs al wel. In theorie kan bluetooth audio tegenwoordig lossless zijn, maar door de wirwar aan codecs die optioneel zijn, zitten we meestal nog steeds vast op de enige die overal standaard beschikbaar is: SBC. Het zal niemand verbazen dat dat ook meteen de allerslechtste is: met een iPhone 6S Plus en de ontvanger van Mantson vind ik het netjes klinken hoor, maar ik heb met SBC ook genoeg teleurstellende resultaten gehoord. Dit kan helaas aan de verzender en aan de ontvanger liggen en het kan in mijn beleving zelfs per nummer verschillen. En niet alleen dat: zelfs een relatief nette codec als AAC kapt soms hogere frequenties gewoon af.
Of je de vervorming merkt, vraag ik me af. Stel dat 'ie tweemaal 0,5%, dus in totaal 1,0% is (mag je dat zo optellen?), dan is dat wellicht wel hoorbaar. Ik kan alleen niet vinden wat een doorsnee autospeaker doet op normaal volume: misschien zit die daar ook al wel in de buurt. Een nette set speakers zal er op normaal volume denk ik wel flink onder blijven.
De ruis zul je misschien wel horen bij zachtere nummers of hogere volumes. Ik ben benieuwd of je de gain van de modulator ook aan kunt passen. In principe wil je dat het luidste signaal van de bluetoothmodule je FM-signaal net niet overstuurt. Hoe verder je daar vanaf zit, hoe meer ruis je krijgt. Hier kun je ook hele artikelen over vinden. Mijn verwachting is dat je qua ruisniveau in de buurt komt van een cassettebandje zonder ruisonderdrukking onder nette omstandigheden. Om een zo sterk mogelijk signaal door te geven, passen veel zenders op de FM-band flink wat compressie toe. Dat komt de dynamiek van de muziek niet ten goede. Ik hoop daarom dat deze modulator dat niet doet.
Kortom: ja, FM klooit best wel met je geluidskwaliteit. Als je een goed stukje muziek in je auto hebt zitten, zoals de set van BLAM in Das Blaue Boot zelf, dan zoek je denk ik liever een betere oplossing omdat je op deze manier toch best wat punten hebt waar je geluid slechter zou kunnen worden. Voor de doorsnee XM-rijder is het wellicht wel prima: de meeste XM's hebben toch geen audiofiele installatie aan boord en in dat geval is de ruis denk ik het enige wat je een beetje merkt. Tijdens het rijden zal die waarschijnlijk wel wegvallen tegen andere achtergrondgeluiden.
Tot zover de theorie. Even een disclaimer: ik snap wel ongeveer wat er gebeurt, maar dat neemt niet weg dat mijn autoriteit op dit gebied nog steeds nul is. Dit is puur wat mijn techneutenbrein zo gauw even kon opsnorren, maar ik werk niet in de audiobranche of zo. Dus correcties en aanvullingen van meer bekwame medeforummers lees ik graag! En natuurlijk hoor ik graag wat Frederik ervan vindt
.
Aan je uitleg te zien weet je het op dit moment beter dan ik. ;)
't Is voor mij ook geen dagelijkse kost en 't is al weer 5 jaar terug dat ik bezig was met dit sort opties uitzoeken. Dus ik kan me niet veel meer herinneren dan, denk ik, de engelse wikipedia met een uitleg over hoe FM werkt. Niet dat ik precies begreep hoe het nu werkte, maar het werd me dudielijk dat er genoeg gebeurde om dan maar liever een draad in de radio vast te solderen. (En 't was voor mij een stuk goedkoper. ;) )
Kort inhakend op je Bluetooth SBC protocol.., die geluidskwaliteit is niet best natuurlijk.
Gelukkig is LDAC ook redelijk gemeengoed aan het worden. 't Kost alleen een beetje meer.
https://www.amazon.nl/-/en/TUNAI-Firefly-LDAC-Bluetooth-Receiver/dp/B01HXXJPWK
Die heb ik een jaar, 2 jaar?, geleden aangeschaft voor 50eu.
Je telefoon moet natuurlijk ook wel LDAC ondersteunen, maar aangezien mijn pauper Moto g72 dat doet zal ook dat toch niet echt meer iets exotisch zijn? (okay.., iphones lijken, na een korte google sessie, weer eens achter te lopen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
LDAC zit standaard in Android sinds Android 8, maar in ontvangers kom ik het nog teleurstellend weinig tegen. Ik zou wel eens kunnen controleren wat die Mantson allemaal ondersteunt. Misschien ondersteunt dat ding stiekem wel een hele rits aan codecs en zit ik in de auto "per ongeluk" naar AAC te luisteren.