Goedemorgen allemaal,
Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van zilvergrijze 2.0 TCT uit begin '98 met 250 000 op de teller. Rijdt heerlijk, maar de laatste weken is er een erg vervelende klacht ontstaan, namelijk een motor die soms plotseling afslaat en direct daarna in de meeste gevallen niet meer wil starten. Soms doet hij het na een tijdje (afkoelen?) weer, soms ook niet. Een klacht dus die soms optreedt en soms dagenlang niet. Als de motor loopt, loopt die ook prima.
Omdat hij plotseling weer startte tijdens wat frummelen aan de BDP sensor was die sensor de eerste verdachte, dus die heb ik laten vervangen. Helaas was het 4 dagen daarna weer mis. De ANWB man die toen kwam, verdacht de kabel ergens tussen de ECU en de BDP sensor. Dat baseerde hij op de constatering dat van de 3 draden die naar de sensor gaan, er één, zoals het volgens hem ook hoort, 5 volt uitlas bij losgetrokken stekker van de sensor (de beide andere resp. 0 en 12V) en dat die waarde van 5V direct terug liep naar nul bij het weer insteken van de stekker. Auto staat nu bij de garage en die is aan het bezien of er een bypass te maken valt vanaf de sensor direct naar de ECU, dus langs de kabelboom. Ik vraag mij echter af of de constatering van de ANWB man klopt. En wat andere oorzaken zouden kunnen zijn. Van de garagist begrijp ik in ieder geval dat wel duidelijk is dat de oorzaak niet in de bezinetoevoer moet worden gezocht, maar ergens in de ontsteking.
Ik ben benieuwd of er op het forum iemand te vinden is die hier ook een idee over heeft.
Alvast dank en groeten, Jan uit Schiedam
Ik heb ook een TCT die enkele weken geleden plots uitviel na een drempel. Er bleek een stekkertje onder uit het zekeringblok (onder de motorkap) te zijn geschoten. Je zou even kunnen kijken hoe het daar jou zit.
__________
Crepuscule
Regelmatig afslaan van de motor was bij mij de BDP sensor. De mantel van de bedrading was verteerd bij de opnemer waardoor er sluiting met elkaar ontstond.
Het signaal gaat naar de computer zonder deze timing wordt de ontsteking, injectie en brandstofpomp afgesloten,
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
BDP sensor is al uitgesloten door een nieuwe te plaatsen, zou ook alles goed controleren aan zekeringen en relais onder de motorkap.
Dank voor alle tips!
Het lijkt erop dat een slecht massacontact e.e.a. veroorzaakt heeft. Althans, sinds dat 2 dagen terug aangepakt is heeft de storing zich niet meer voorgedaan, dus ik heb goede hoop. Alle probeersels daarvoor bleken telkens al na enkele uren vergeefs...