UPDATE 07.2012 HowTo veerschotels vervangen.

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
UPDATE 07.2012 HowTo veerschotels vervangen.

Dit onderdeel van onze geliefde XM zorgt vaak voor hoofdbrekens. Het is een belangrijk onderdeel en doorgescheurde veerschotels kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen.
Over de werking, problemen en nieuwe oplossingen is/wordt op dit forum al genoeg beschreven. Hier beperk ik me zuiver tot een foto reportage en beschrijving van het vervangen van deze schotels bij een XM TCT serie2 uit 1995.

Het onderwerp, de veerschotels:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6UP3IOFN.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DC4KZDQG.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VAFBL7VQ.jpg)

Op de deze laatste foto zie je bij de oranje pijl de aansluiting van de LHM aanvoerleiding. Bij XM's zonder Hydractive is de diameter kleiner! Let dus op dat je de goede veerschotel voor jou XM hebt!

De XM wordt op bokken gezet, het beste plaats je die onder het subframe, dan het niveau in de laagste stand zetten zodat het gros van de LHM naar het voorraadvat stroomt.
Voorwielen er af halen en een krik met een houtblokje er tussen onder de remschijf. Dan de krik zo hoog mogelijk zodat de veercilinder ingedrukt wordt en er nog meer LHM uit gehaald wordt.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UN6DT8GM.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-34WBCXOQ.jpg)

Veerschotel RV & LV:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QL8TODSD.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YYKVH6SY.jpg)

Demonteer de bollen, bijvoorkeur met een oliefilter-ketting. Draai daarna de wartel van de LHM leiding los:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7BWDNPXS.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4PI4OWY7.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JEJZKFBL.jpg)

Hierna de grote bout op de kop losdraaien en verwijderen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GACVBZLO.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q6E4IXLO.jpg)

Vervolgens de 4 boutjes los draaien waarmee de veerschotel op de carrosserie zit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VDFL4TII.jpg)

De veerschotel lig nu "los" op de carrosserie. In de wielkast de stofhoes die geklemt zit aan het rubber van de veerschotel los halen. De gehele veerpoot kan nu naar beneden worden getrokken:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VAMPWHOI.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E6D8VEPI.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DVTPHAOO.jpg)

Doorkijkje van boven af nadat de veerschotel weggehaald is. Om de kop van de veercylinder zit een oranje dikke rubberen band.
Kijk deze na op scheuren en vervang hem indien nodig.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWUGLX3T.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JCT4FFNM.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3VQSGIJD.jpg)

Nu de veerschotels los zijn kun je ze eigenlijk pas goed beoordelen.
In dit geval bleek links nog goed en rechts een klein scheurtje te vertonen.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UBPUPRZ4.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LLBOCO3X.jpg)

Monteren gebeurt uiteraard in de omgekeerde volgorde. Al met al was het ongeveer 1.5 uur werk. Als je twijfelt aan de staat van je veerschotels is het dus zeer de moeite waard om ze eens los te halen en nauwkeurig te inspecteren. Vernieuwen is daarna een "piece of cake"!

Mike Becht
La Noir Verni

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: UPDATE 07.2012 HowTo veerschotels vervangen.

Ik heb hem tevens in het how-to topic geplaatst :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.